Waterdichte dekens zelf wassen, weer waterdicht maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Waterdichte dekens zelf wassen, weer waterdicht maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:08

Na enig zoek en speurwerk heb ik toch niet helemaal mijn antwoord gevonden hier op bokt, dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb meerdere winterdekens en regendekens die van zichzelf al waterdicht zijn en eens graag wil wassen, nu hebben wij op het werk van die industriele wasmachine's waar die dekens in gewassen kunnen worden. En een droger voor te drogen :')

Maar mij is geleerd dat na het wassen van een deken die deken niet meer waterdicht is, nu zou hier een wasmiddel of spray voor bestaan. Nu is mijn vraag hoe zit dit? Hoe heet die spray en hoe moet je dat gebruiken?

Heeft hier iemand enige ervaring mee?

Heukeltje

Re: Waterdichte dekens zelf wassen, weer waterdicht maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:10

Bucas blanket wash en Bucas rug conditioner

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:21

@Heukeltje, super hey! Bedankt!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:25

ik zou ze niet wassen, ik vind dat -ondanks de spray- dekens toch vaak minder waterdicht zijn dan voor het wassen. Gewoon afspoelen eventueel of een borsteltje erover als ze droog zijn en dan netjes opbergen voor het jaar erop.
Vies zijn ze toch meteen weer immers.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:36

Helaas hebben de dekens in een kist gelegen waar de paarden het zeil vanaf hebben getoverd waardoor het flink die kist in heeft geregend, dus al die dekens zijn door en door nat en stinken dat wil je niet weten. Dus die moeten wel gewassen worden, maar bij de stomerij kost 't minimaal per deken 12,50 en aangezien 't toch wel een aantal dekens zijn loopt 't dadelijk tegen 100,- euro aan en dat vind ik zonde geld.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:48

maar ja een machine en dat spul kopen is ook niet goedkoop natuurlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:51

Die dekens moeten alleen al in je wasmachine passen, en de echt goede middelen om mee te wassen zijn ook niet goedkoop. Denk dat je bij een dekenwasserij een beter resultaat krijgt en je eigen machine blijft schoon.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:54

als je een voldoende grote machine hebt (12kg denk ik voor winterdekens) dan moet je al 2x wassen, 1x om ze proper te krijgen en 1x koud met zo'n product erbij, en aan de lucht laten drogen, de warmte van een droogmachine tast het product voor waterdichtheid aan
ik gebruik Rambowash van horseware

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:02

Wij hebben ook een industrie wasser en daar kan je prima waterdichte dekens in wassen.
Ik gebruik meestal het wasmiddel van Bucas of horseware.
Er zijn dekens bij die ik nu voor het 4e seizoen gebruik en ook die zijn nog steeds waterdicht.
Een flesje kost zo'n 8 euro en daar kan ik meestal 2 of 3 dekens(niet tegelijk) mee wassen.
Ik was ze op 30 graden en laat ze gewoon in de buitenlucht drogen.
Als ze heel erg vies zijn (meestal aan het eind van het seizoen ) dan gebruik ik ook het voorwas programma.

Maak alleen wel de riemen aan elkaar, anders blijven ze soms in het manchet van de wasmachine hangen en dan gaat hij lekken(bij een voorlader)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:58

Wasmachine is gratis, is via 't werk. ;) Dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. En het zijn industriele wasmachines dus daar gaat flink veel in. :j

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:50

Ik heb mijn regendekens zekf gewassen. Eerst de wasmachine op spoelen zetten zodat het ergste vuil eraf gaat. Daaarna heb ik er 2 flesjes waterdicht wasmiddel van het kruidvat bij gedaan. Bij de action heb ik voor 0,95 een spuitbus waterdichtspray gekocht. Pony staat 24/7 buiten en de deken is nog steeds waterdicht.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:54

heb ook nu geprobeerd om deken weer waterdicht te krijgen.
Heb 2 flesjes impregneervloeistof (action 1.99) met handwas gebruikt. En vandaag 2 bussen impregneerspray erop gespoten (1,19). Nu hopen of het is gelukt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:01

de deken van mijn paard is waterafstotend. Bij langdurige regen lekt ie door. Zou ik deze deken nu ook in kunnen sprayen met dat spul van de action? Wordt ie daar echt waterdicht van?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 00:13

Ik hoor steeds meer oplossingen zelfs via PB! Super bedankt zeg :j Daar heb ik wat aan :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:14

ladypaard schreef:
heb ook nu geprobeerd om deken weer waterdicht te krijgen.
Heb 2 flesjes impregneervloeistof (action 1.99) met handwas gebruikt. En vandaag 2 bussen impregneerspray erop gespoten (1,19). Nu hopen of het is gelukt.

En het is bij mij gelukt :D (denk vooral door de bussen spray). Water schoot eraf. Nu nog kijken hoe t houdt met een fikse regenbui.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:09

Ik doe regelmatig 1-2 keer per seizoen de bovenkant van mijn dekens insprayen met z'n spray. Heb werkelijk nooit last van doorlekken meer. Het enige wat ik niet doe is wassen, nooit, te veel dekens zijn me daar door gesneuveld.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:47

Buitensportwinkels die het merk "Fjall Raven" verkopen hebben van dit merk blokjes "Greenland wax".

Deze wax blokjes zien er uit als gele stukken zeep.
Met deze blokjes moet je je paarden deken inwrijven tot je een laagje wax op de stof hebt.
Vervolgens ga er over met een haardroger en dan zie je de wax smelten en in de stof in dringen.
Wil je het deken heel goed waterdicht maken kan je dit twee of meerdere keren na elkaar doen.

Ik heb het vorig jaar met twee dekens gedaan, het is een heel werk om je deken volledig in te wrijven maar het geeft wel een goed resultaat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 10:06

Goh wat een idee! :j

SRurenga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:41

Wat is dan beter dekens bij het was bedrijf weer watwrdicht laten maken dan worden nog een keer in speciaal spul gewaasen. Of die bucas spray gebruiken?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 01:11

Ik doe het al jaren. Ik was ze thuis in de wasmachine (0 Grams) of in een grote wasmachine bij het tankstation (winterdekens) want ik heb een groot paard. Dan laat ik ze drogen en impregneer ik ze met waterdicht spul voor tenten .
https://www.obelink.nl/waterdicht-prete ... eermiddel&

Van wassen met horseware wasmiddel worden je dekens niet schoon. ze blijven goor en stinken. Beetje jammer aangezien dat zo duur is. Ik heb amigo dekens waarvan een aantal al behoorlijk op leeftijd. de gene die ze nu op heeft is een amigo bravo medium die al minimaal een jaar of 8 oud is. of nog ouder geen idee, want ik heb hem zelf gebruikt aangeschaft. Goed onderhoud laat je spullen zo verschrikkelijk veel langer meegaan.

Mijn dekens hebben nog nooit een druppel doorgelaten. Ik was ze elk seizoen in de zomer heb ik meestal een massale wasdag en hangt mn hele tuin vol met dekens :P tankstation wasmachine is 25 km verderop. In de zomer drogen ze goed. Nu niet. duurt te lang voor ze droog zijn waardoor ze gaan stinken. Een regendeken of liner was ik nog wel eens in de winter want die hang ik gewoon binnen op. die drogen veel sneller en lekken niet na dus niet het huis nat :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:00

Als ik zelf outdoordekens of regendekens was, dan was ik ze eerst 1x met gewoon wasmiddel en dan met Horseware rambowash. Mijn dekens gaan normaliter ook meer dan 5jaar mee, meestal worden ze lek of gaan ze stuk door muizen, andere paarden die erin gebeten hebben of paard dat toch tegen het hek of een paal gelopen is en een scheur maakt.

Ik heb eigenlijk nog nooit een spray gebruikt op mijn dekens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:10

MarcR schreef:
Buitensportwinkels die het merk "Fjall Raven" verkopen hebben van dit merk blokjes "Greenland wax".

Deze wax blokjes zien er uit als gele stukken zeep.
Met deze blokjes moet je je paarden deken inwrijven tot je een laagje wax op de stof hebt.
Vervolgens ga er over met een haardroger en dan zie je de wax smelten en in de stof in dringen.
Wil je het deken heel goed waterdicht maken kan je dit twee of meerdere keren na elkaar doen.

Ik heb het vorig jaar met twee dekens gedaan, het is een heel werk om je deken volledig in te wrijven maar het geeft wel een goed resultaat.

Nadeel is wel dat de wax afsluit en het ademende vermogen van je deken afneemt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:24

ik was de dekens af en toe in een speciekuip met water. Ze worden niet geheel schoon, maar schoon genoeg. En blijven zo waterdicht.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:35

Ik was mijn dekens ook zelf met Nikwax, super spul is dat. Eerst de Nikwax Rug Wash om je deken schoon te wassen en daarna gelijk de wasmachine weer aan zetten met de Nikwax Rug Proof. Altijd waterdicht. Ik gebruik een volledig wasprogramma op max 30° C en max 400 toeren centrifugeren. Mijn oudste deken is 6 jaar oud en al minimaal 6 x gewassen en nog 100% waterdicht.

Mijn vorige wasmachine kon 8 kg aan, daarin ging net een 220 gr deken, maar die was dan niet 100% schoon.

Mijn huidige wasmachine kan 9 kg aan en heeft eco bubble, deze functie zet ik er dan ook bij aan en de dekens worden nu net zo schoon als uit een professionele dekenwasserij. Het zelf wassen en impregneren is absoluut niet goedkoper dan het laten doen, maar het voordeel is wel dat je kunt wassen wanneer het uit komt en niet weken hoeft te wachten totdat je ze weer terug hebt. En ik vind persoonlijk de met Nikwax gewassen dekens beter waterdicht dan als ze uit de wasserij komen.