Wie rijdt er hier met een bbp van schaap, zowel echt (christ) als synthetisch (bijv Libra)? Ik ben aan het twijfelen tussen deze 2 ivm mijn dochter. Schaap heeft voorkeur maar prijstechnisch is nepschaap erg aantrekkelijk. Wat zijn verschillen ivm schoonhouden, glijden of niet glijden, kleurvastheid, hoe goed / netjes blijft het etc. Zijn de synthetische hun geld waard of d je met een christ langer, blijft dat beter? Vooral glij-factor (zowel of het goed blijft liggen op het paard als of de ruiter goed kan blijven zitten) en zweetopname/ afvoer vh paard vind ik erg belangrijk om te weten. Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Maris
Geplaatst: 06-11-12 16:38
meeste mensen leggen een dekje onder de bbp, dus voor de onderzijde maakt echt schaap of niet weinig uit.
ik denk dat echt schaap altijd te prefereren is boven synthetisch spul. echter hangt dit vooral af van het gebruik (eenmaal per maand een buitenritje/ wat piste werk, of wekelijks of meer gebruik?) in het eerste geval, vlug dat synthetisch ding nemen, in het slechtste geval gooi je er nog een schaapje (dat ze op de vloer leggen) over voor je kont , in het tweede geval is een investering mss niet slecht.
kwa drukverdeling: je rijdt ook boomloos, dus heb je goede pads liggen, imo kan een goedkopere bbp in combi met een goede pad ook wel!
Zilfstar
Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-12 17:15
Tsja... Hoe vaak gaat ze die gebruiken? 1 keer per week, misschien vaker, misschien minder. Ze is bijna 8, rijdt 1 a 2 keer per week en zal wrs minstens 1 maal per week die bbp pakken als ik haar zo inschat (ze rijdt graag zadelloos maar heeft dan last van schraal worden ivm de schoft waar ze tegen aan komt)
Christ is wrs kwalitatief beter maar synthetisch gooi je makkelijk in de was... Met dekje er onder hoeft dat minder vaak natuurlijk dus kan christ weer in beeld komen.
We rijden beiden boomloos maar wel met Trekker zadels waar dus gewone dekjes onder gaan. Dus ik heb hier niks liggen met inlages.
Ik twijfel bij de christ tussen met of zonder inlages. Zonder is goedkoper en dochter is erg licht. Tegelijk blijft ze dat natuurlijk niet, maar volstaat een dik dekje eronder niet in dit geval? Ze weegt iets van 20 a 25 kilo nu. Vanaf hoeveel kilo zal inlages verschil gaan maken? Of is voor de gevoelige ponyrug inlages toch fijner?
En bij synthetisch blijf ik me afvragen of het wel het zweet goed afvoert van zowel paard als ruiter (dat vind ik met mijn eigen christ Iberica erg prettig geregeld)
Veel vragen haha. Oja, sinds dochter eenmaal op mijn Iberica gezeten heeft wil ze dus sowieso schaap spul hebben om op te zitten. Het beviel haar erg goed.
voor je dochter zal wel of geen inlages wss niet uitmaken (maar als pony een wat eropliggende ruggegraat heeft zal ze die mét inlages minder voelen) hoeveel is het prijsverschil? nl, een met inlages kun jij bv (of je zoon?) ook wel es gebruiken ...
inkepink
Geplaatst: 06-11-12 17:28
ik had nepschaap maar ben erg blij dat ik nu echt schaap heb. De nepperd voerde zweet toch niet zo fijn af en gaf mij bij langere ritten een wat branderig gevoel op mijn bips, dit heb ik met mn huidige christ absoluut niet, terwijl ik daar toch ook wel ritten van 2 a 3 uur op maak. Ik heb overigens wel een christ met inlages en extra dekje voor de drukverdeling, maar ik ben dan ook wel een stukkie zwaarder dan je dochter.
Zilfstar
Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-12 17:30
Het verschil is 50 euro. Op een ponymaat pas ik niet en zoon wil niet rijden (hij gaat met mijn fries mennen) dus bbp zal echt voor dochter zijn. Op dit moment is pony rond (te... Ze staat op rantsoen inmiddels) en dikke vacht dus geen ruggengraat te ontdekken haha. Op zadelloos reageert ze nie vervelend, wel als dochter kunstjes wil doen (vlag etc van voltige) dus dan zouden inlages wel weer prettig zijn voor poown. Pfffft waren die Christ dingen maar niet zo duur....
Inkepink: daar was ik dus idd bang voor, zweterig en branderig van schuren. Dochter heeft gevoelige huid (ondanks goede rijbroeken). Pleit dus weer voor christ.
Btw ik had ook zitten denken aan een schapenvacht (zie ander topic) maar dan heb je kosten vacht, kosten longeersingel oid en het maken ervan met wat vulling etc. Een christ is gewoon helemaal af en op maat...
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 06-11-12 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Rais
Geplaatst: 06-11-12 17:33
Ik heb een Libra, zonder inlages, gehad. Mijn paard zweet erg snel. De afvoer van zweet was niet echt om over naar huis te schrijven. Zelf vond ik het ook niet prettig met warm weer ivm het slechte afvoeren van zweet, daardoor zat ik zelf ook niet lekker. Zelfde ervaring als 'inkepink'.
Zijn er ook ervaringsverhalen over de BBP van Barefoot of een andere BBP die niet synthetisch zijn zoals de Libra of echt wol zoals de Christ. Maar dus ander materiaal?
Ben nu (ook) aan het sparen voor een Christ, of iets vergelijkbaars.....
Laatst bijgewerkt door Rais op 06-11-12 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Zilfstar
Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-12 17:34
Rais:iets vergelijkbaars van echt schaap heb ik nog niet gevonden. Behalve misschien voest bbp maar die zijn ook prijzig. En daar mis ik de wrongen die voor dochter wel prettig zijn.
Je hebt Holu nog, liggen iets onder de prijzen van Christ, ook echt schaap. Mocht je een link willen kan je een PB sturen.
Maris
Geplaatst: 06-11-12 18:29
waarom wil je er perse eentje met ( nep ) schaap ?? er zijn genoeg andere bbp zonder schaap die vast ook heel lekker zitten !?
Zilfstar
Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-12 18:55
Ehm... Omdat mijn dochter dat wil?
Nee gekheid.
Volgens mijn ervaring zit schaap lekker zacht, het is wat stroef waardoor je goed blijft zitten en het voert zweet goed af. Daarbij hebben we beiden de ervaring dat schaap of vacht zachter zit, en schuren ' daar beneden' voorkomt. Vooral dochter heeft daar last van. Op een gewoon dekje/ bbp hebben wij hiermee niet zulke goede ervaringen. Dus daarom schaap, nep of echt is dan dus de afweging.
Maris
Geplaatst: 06-11-12 19:02
ik hoopte je alleen een goedkopere oplossing te geven ...... Succes met zoeken !!
Nep gaat in elkaar krullen, wordt een platte koek na een aantal keer wassen. De luchtlaag gaat er dan ook uit, waardoor het niks meer ventileert. De haren zijn synthetisch en dat gaat broeien tijdens het rijden.
Echte wol blijft fluffy en blijft ademen. Wordt alleen aan de buitenzijde warm en dan nooit warmer dan de bron (omdat het geen warmte accumuleert). Ik zou trouwens niet weten waarom je wol niet mag wassen? Voor Mattes producten is dat geen probleem, die mogen op wolwasprogramma gewassen worden met wolwasmiddel, net zoals een wollen trui.
Ik zou gewoon voor echt gaan. Ze zijn erg gewild en volgens mij amper 2e hands te koop. Dus mocht je er weer vanaf willen dan is er wel vraag naar een gebruikt exemplaar. Voor 50 euro zou ik het niet laten.
Ik heb ook de Libra BBP Extra maar gebruik hem wil combinatie met een Polypad of een Mattes bonschabrak. Het zweet wordt minder goed opgenomen door de nepschaap, maar schuiven/glijden doet hij niet bij mij en ik ben wel eens in de bak op nieuw opgestegen, hij bleef gewoon liggen. En of je zelf nu zoveel verschil verneemt met echte schaap weet ik niet ook omdat ik, toch altijd met een rijbroek rijd.
Voor 50 euro verschil zou ik zeker voor een echt schaap gaan. Ik heb er zelf ook een, de Premium Plus. Andere inlagen erin gezet en wauw! Zo blij mee. Jong peerd, weinig balans en laatst toevallig voor het eerst een lesje erop gereden waarbij hij drie keer wegspoot ivm bosjesspoken, 0,0 issues met mijn balans, bizar fijn! En inderdaad, je kunt het prima wassen met wasmiddel van Christ.
Maris
Geplaatst: 08-11-12 15:24
Hetr verschil tussen nep-schaap en schaap is toch veel groter als 50 euro ? BBp Libra kost 100 euro, de goedkoopste van christ 219 euro en dan heb je bij de libra extra inlages en bij de christ niet.
Rytir
Geplaatst: 08-11-12 15:32
Ik zou gaan voor echt. Schaapswol is namelijk grotendeels zelfreinigend. Hoe het werkt geen idee, maar je hoeft het minder vaak te wassen en als je het dan wast dan blijft de vezel beter. Als het 'maar' om 50,- gaat dan zou ik voor duurzaamheid gaan...
Maris
Geplaatst: 08-11-12 15:35
Maar het gaat dus om 120 euro ..... Plus als je een dekje legt onder je bbp ( wat veel mensen ook bij de christ doen ) hoef je zowieso al niet zoveel schoon te maken/wassen
Wubbo
Geplaatst: 08-11-12 15:54
Maris schreef:
Hetr verschil tussen nep-schaap en schaap is toch veel groter als 50 euro ? BBp Libra kost 100 euro, de goedkoopste van christ 219 euro en dan heb je bij de libra extra inlages en bij de christ niet.
Dan heb ik verkeerd gelezen. Ik vond het verschil tussen echt en nep voor 50 euro wel klein. Excuses.
Toch zou ik voor echt schaap gaan. In schapenwol zit altijd nog vet, wat het indringen van het vuil tegen gaat. De natuurlijke eigenschappen van wol kunnen wij mensen nu eenmaal niet namaken of verbeteren.