Bitloos rijden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

givette

Bitloos rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 16:33

Hallo iedereen,

Ik heb een super leuke fjord, maar zoals mischien een paar van jullie weten
is dat meestal een fjord druk is en vooral heel sterk. En vooral mijn pony kan
heel hard trekken... maar nu ik wat ouder ben geworden (15) en ik heel veel
filmpjes over het bit heb gezien.. mensen heb ontmoet die bitloos rijden
wil ik heel graag bitloos gaan rijden... en ik vraag me af of dat een goed idee is.
Natuurlijk wil ik dan een goed officieel bitloos hoofdstel die bij de hals/kin kruist
aanschaven.

Ik hoop op wat advies (;

/3
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 09-11-12 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vet lettertype verwijderd en gewijzigd in normaal lettertype

Serendip90

Re: Bitloos rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:36

Zelf kaakgekruisd gehad... Maar het is maar net kijken wat het beste bij je paardje werkt :) Info kun je denk ik genoeg vinden over de werking van de verschillende hoofdstellen.

(Op boktmarkt is (was laatst) een (wel een roze?) 3-in-1 hoofdstel te koop) Kan kaakgekruisd bitloos, sidepull bitloos en ook nog hangers waar je een bit aan vast kunt maken... Deze heb ik nu ook in het blauw.. Makkelijk te "verbouwen" en voor mij ideaal..

xxSachaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:41

Ik heb er een tijdje meereden, is onwijs fijn!
Heb er hier nog 1Tje liggen die voor een koopje weg mag.Wel een roze haha

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:43

We kunnen het zonder dikke letters ook wel lezen hoor ;)

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:08

xxSachaaa schreef:
Ik heb er een tijdje meereden, is onwijs fijn!
Heb er hier nog 1Tje liggen die voor een koopje weg mag.Wel een roze haha

Welke maat is die, En hoeveel wil je er voor (:

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:08

hannah41 schreef:
We kunnen het zonder dikke letters ook wel lezen hoor ;)

Jij mischien wel, anderen niet (;

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:09

Serendip90 schreef:
Zelf kaakgekruisd gehad... Maar het is maar net kijken wat het beste bij je paardje werkt :) Info kun je denk ik genoeg vinden over de werking van de verschillende hoofdstellen.

(Op boktmarkt is (was laatst) een (wel een roze?) 3-in-1 hoofdstel te koop) Kan kaakgekruisd bitloos, sidepull bitloos en ook nog hangers waar je een bit aan vast kunt maken... Deze heb ik nu ook in het blauw.. Makkelijk te "verbouwen" en voor mij ideaal..

Ja ik heb hem gezien.. met die heel veel riempjes.. en zelf moet ik even wachten want waarscheinlijk krijg ik hem xD en hoef ik hem nie zelf te kopen hihi

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:12

Niet invetten en op diverse manieren kunnen gebruiken was voor mij wel de doorslag :D

Kaakgekruisd had ik al, reageerde hij goed op, dus binnenkort sidepull eens proberen :)

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:14

Serendip90 schreef:
Niet invetten en op diverse manieren kunnen gebruiken was voor mij wel de doorslag :D

Kaakgekruisd had ik al, reageerde hij goed op, dus binnenkort sidepull eens proberen :)

hahah ik heb nu zelf een kiver hoofdstel hoef je ook niet in te vetten :D maar ik wil er toch echt alles aan doen en zo sneel mogelijk om een bitloos hoofdstel te kopen... in vetten of niet haha

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:15

Die biothane zit wel een langere "levertijd" op.... Bij de meeste ruiterzaken verkopen ze sowieso bitloze hoofdstellen :)

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:17

Serendip90 schreef:
Die biothane zit wel een langere "levertijd" op.... Bij de meeste ruiterzaken verkopen ze sowieso bitloze hoofdstellen :)

Ja maar hopelijk krijg ik hem hihihi
(koop laatste tijd al zo veel voor mn paardje haha)

xxSachaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:47

Het is maat Pony! zelf heb ik er mee gereden op een pony van 1,50. uhm wat zou je ervoor betalen? hoef niet de hoofdprijs te zijn hoor. :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:49

Ik rij met een kaakgekruist hoofdstel. Mijn paard reageerde hier beter op dan kingekruist. :)
Leuk dat je de overweging neemt om bitloos te gaan rijden!

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:08

xxSachaaa schreef:
Het is maat Pony! zelf heb ik er mee gereden op een pony van 1,50. uhm wat zou je ervoor betalen? hoef niet de hoofdprijs te zijn hoor. :)

Mijn pony is 1,45, en qua prijs zou ik het echt niet weten sorry. Wat verwacht je zo'n beetje

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:08

Mayflower_ schreef:
Ik rij met een kaakgekruist hoofdstel. Mijn paard reageerde hier beter op dan kingekruist. :)
Leuk dat je de overweging neemt om bitloos te gaan rijden!

Zelf weet ik niet echt he verschil :o ik heb er zowizo niet veel verstand van. Maar ga het toch doen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:17

http://www.bitloos.nl/bitloos.php
Hier kun je 3 verschillende bitloze hoofdstellen proberen via een uitleenservice. Zo kwam ik erachter dat mijn paard goed op de kaakgekruiste reageerde.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:31

Volgens mij is het belangrijk om niet zomaar wat te gaan doen. Je schrijft dat je pony erg kan trekken en je daarom twijfelt over wel of niet bitloos. Nu denk ik dat het probleem begint bij het trekken. Ik zou als ik jouw was eerst grondwerk gaan doen met je pony zodat hij/zij leert om te reageren op minimale druk en daardoor niet meer sterk reageert of gaat trekken. Bitloos rijden heeft namelijk veel te maken met de basis van vertrouwen, je hebt als het ware je teugels helemaal niet meer nodig omdat je pony geleerd heeft op de minste druk te reageren, bijvoorbeeld door alleen de teugels op te pakken. Dit kun je leren door grondwerk te doen, bijvoorbeeld van Parelli. Kijk maar eens op youtube bij de 7 games, spelletjes om respect en wederzijds vertrouwen te krijgen in elkaar en zo als partners samen te leren werken.
Je kunt ook bij Parelliconnect.nl 30 gratis lid worden en heel level 1 doornemen met theorie en videomateriaal. Maar als je het bit gebruikt hebt als stopknop (beetje overdreven) dan is de basis om over te gaan naar bitloos niet ok, want in beide gevallen zou het paard kunnen leren heel sensitief te reageren op je hulp van de teugels. Sommige paarden doen het enorm goed zonder bit omdat het bit ze echt stoort of pijn doet, wat dat betreft ben ik ook zeer voor het niet gebruiken van een bit. Alleen denk ik dat het hoe en waarom wel heel belangrijk is, en je jezelf een mooie kans kan geven hele toffe dingen te leren over de paardentaal en communicatie waardoor je paard op de kleinste signalen zal leren reageren.

Voor echte noodgevallen wordt vaak de one-rein-stop gebruikt, een manier om een paard als het echt nodig is en niet anders kan te kunnen stoppen.

xxSachaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:55

Rond de 30-35 zo'n beetje?

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:57

Freya6 schreef:
Volgens mij is het belangrijk om niet zomaar wat te gaan doen. Je schrijft dat je pony erg kan trekken en je daarom twijfelt over wel of niet bitloos. Nu denk ik dat het probleem begint bij het trekken. Ik zou als ik jouw was eerst grondwerk gaan doen met je pony zodat hij/zij leert om te reageren op minimale druk en daardoor niet meer sterk reageert of gaat trekken. Bitloos rijden heeft namelijk veel te maken met de basis van vertrouwen, je hebt als het ware je teugels helemaal niet meer nodig omdat je pony geleerd heeft op de minste druk te reageren, bijvoorbeeld door alleen de teugels op te pakken. Dit kun je leren door grondwerk te doen, bijvoorbeeld van Parelli. Kijk maar eens op youtube bij de 7 games, spelletjes om respect en wederzijds vertrouwen te krijgen in elkaar en zo als partners samen te leren werken.
Je kunt ook bij Parelliconnect.nl 30 gratis lid worden en heel level 1 doornemen met theorie en videomateriaal. Maar als je het bit gebruikt hebt als stopknop (beetje overdreven) dan is de basis om over te gaan naar bitloos niet ok, want in beide gevallen zou het paard kunnen leren heel sensitief te reageren op je hulp van de teugels. Sommige paarden doen het enorm goed zonder bit omdat het bit ze echt stoort of pijn doet, wat dat betreft ben ik ook zeer voor het niet gebruiken van een bit. Alleen denk ik dat het hoe en waarom wel heel belangrijk is, en je jezelf een mooie kans kan geven hele toffe dingen te leren over de paardentaal en communicatie waardoor je paard op de kleinste signalen zal leren reageren.

Voor echte noodgevallen wordt vaak de one-rein-stop gebruikt, een manier om een paard als het echt nodig is en niet anders kan te kunnen stoppen.

ik zal zowizo wel kijken, maar we vertrouwen elkaar al goed hoo r(;

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:58

xxSachaaa schreef:
Rond de 30-35 zo'n beetje?

'mmm dat is wel een aardig prijsje ja, heb je een foto :D

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:04

Freya6 schreef:

allemaal heel leuk en aardig die site... maar alles is engels en kost veel te veel geld

xxSachaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:19

Jaa! dat zal k in het weekeind even doen, moet hem in elkaar gaan zetten dan haha

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:22

Iedereen! ik heb een ander acount ik blijf dit onderwerp nog wel een tijdje volgen (door de vele reacties) maar daarna stap ik terug over op mn acount " wauke "

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:05

givette schreef:
Freya6 schreef:

allemaal heel leuk en aardig die site... maar alles is engels en kost veel te veel geld

ja het is wel duur, maar de eerste 30 dagen zijn zowiezo gratis en dan 7,95 per maand. Het is maar hoe je het vergelijkt, neem een paar goeie prive lessen en je bent ook zo 20 euro per keer kwijt, dan is het enorme materiaal wat beschikbaar is eigenlijk helemaal niet zo extreem duur. Alleen, tja engels.
oh en ik zie net dat je 14 of 15 bent en dan is het wellicht wel heel duur voor je.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:43

Topic verplaatst van WWW naar HAR.