Freya6 schreef:Volgens mij is het belangrijk om niet zomaar wat te gaan doen. Je schrijft dat je pony erg kan trekken en je daarom twijfelt over wel of niet bitloos. Nu denk ik dat het probleem begint bij het trekken. Ik zou als ik jouw was eerst grondwerk gaan doen met je pony zodat hij/zij leert om te reageren op minimale druk en daardoor niet meer sterk reageert of gaat trekken. Bitloos rijden heeft namelijk veel te maken met de basis van vertrouwen, je hebt als het ware je teugels helemaal niet meer nodig omdat je pony geleerd heeft op de minste druk te reageren, bijvoorbeeld door alleen de teugels op te pakken. Dit kun je leren door grondwerk te doen, bijvoorbeeld van Parelli. Kijk maar eens op youtube bij de 7 games, spelletjes om respect en wederzijds vertrouwen te krijgen in elkaar en zo als partners samen te leren werken.
Je kunt ook bij Parelliconnect.nl 30 gratis lid worden en heel level 1 doornemen met theorie en videomateriaal. Maar als je het bit gebruikt hebt als stopknop (beetje overdreven) dan is de basis om over te gaan naar bitloos niet ok, want in beide gevallen zou het paard kunnen leren heel sensitief te reageren op je hulp van de teugels. Sommige paarden doen het enorm goed zonder bit omdat het bit ze echt stoort of pijn doet, wat dat betreft ben ik ook zeer voor het niet gebruiken van een bit. Alleen denk ik dat het hoe en waarom wel heel belangrijk is, en je jezelf een mooie kans kan geven hele toffe dingen te leren over de paardentaal en communicatie waardoor je paard op de kleinste signalen zal leren reageren.
Voor echte noodgevallen wordt vaak de one-rein-stop gebruikt, een manier om een paard als het echt nodig is en niet anders kan te kunnen stoppen.
ik zal zowizo wel kijken, maar we vertrouwen elkaar al goed hoo r(;