Beste manier (weg)hangen zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Beste manier (weg)hangen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 10:25

Beste bokkers,

In een paar min tijd die ik over had op een dag gingen mijn gedachten even aan de haal met de volgende vraag: hoe kan je nou het beste een zadel weg hangen waardoor de kwaliteit van het zadel het beste blijft.

Kan je het zadel beter op een stang hangen? Of zakken dan de kussens juist een beetje in een andere vorm?
Of op een normale zadelhanger? Of als het zadel dan langer hangt, krijg je dan geen afdrukken in de kussens van je zadel?
Of misschien een houten bok? Maar blijven daardoor de kussens niet onder druk en veranderen die dan van vorm?

De reden waarom ik hier over nadenk: ik ga een kast kopen voor op mijn nieuwe stal. Mijn zadel word nu nog amper gebruikt, want paardje moet nog ingereden worden. Hoe kan ik er voor zorgen dat voornamelijk de kussens dus gewoon goed blijven.

Gooi jullie gedachten los!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:32

Ik zag laatst dit:
Afbeelding

Maar heb ze zelf in de kast gewoon op een standaard zadelsteun hangen. De steun staat niet in de kussens gedrukt ofzo. Ook niet als ik 14 dagen niet gereden heb. Dus ik dank dat het wel meevalt.

Supervixen

Re: Beste manier (weg)hangen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:29

Mijn zadelmaker was er vorige week en hij zei dat het het beste is om je zadel alleen op een stang te hangen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:42

Hier wel ervaring met een zadelsteun die terug te zien was in de kussens van mijn zadel. Na reparatie door de zadelmaker heb ik ook gekozen voor een buismodel en dat gaat prima.

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:51

Een buismodel/stang klinkt mij het meest logisch in de oren. Ik kan me niet voorstellen dat het gewicht van de kussens dusdanig is dat deze gaan uitzakken wanneer je het zadel op een buis hangt. De vulling van de kussens is vrij licht en het leer lijkt me stevig genoeg. De standaard zadelsteun, waarbij ook de kussens ondersteund worden, lijkt me slechter voor het zadel, omdat er dan door het gewicht van het zadel wel enige druk ontstaat op de kussens. Ik denk dat ze dan eerder uit vorm raken. Succes met het maken van je keuze :D