wat is de werking?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

wat is de werking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:04

Afbeelding

Weer even een vraagje van mij, wat is de werking van dit bit, met dubbelgebroken mondstuk?
Het mondstuk lijkt mij zacht, wat ik ook zoek voor mijn fjord, maar als ik een extra teugel op de onderste gleuf zou doen, en deze los laten hangen en alleen in nood zou bijpakken, is dat een optie om hem van liverpoolstang (waar zijn vorige eigenaars hem mee reden) te laten wennen aan een dubbelgebroken trens? Of kan ik dan mischien beter dit bit met ongebroken mondstuk eerst pakken, en dan op de gewone ring rijden om het zo zacht mogelijk te maken?

magda_90

Re: wat is de werking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:16

De kimblewick valt onder de groep van pelhams (http://paardenbitten.nl/Pelhams.html) en is in feite een vriendelijke versie van de pelham. Als je de teugels aan de grote bitring bevestigd dan krijg je de werking van een hangende trens (http://paardenbitten.nl/Hangende_trensen.html) en dan zal de kinketting alleen inwerken (hefboomwerking) als het paard zijn hoofd extreem hoog houdt en jij je handen laag (sterrenkijken bijvoorbeeld). De "hangende trens" die dan ontstaat zorgt ervoor dat het bit op gelijke hoogte in de mond blijft, het nadeel is dat het paard dan niet kan spelen met het mondstuk omdat dit nu vast ligt t.o.v. een reguliere trens.

Bij bevestiging aan de onderste sleuf verkrijg je inderdaad een hefboomwerking en daar zou je in geval van nood de tweede teugel aan kunnen bevestigen. Deze hefboomwerking is miniem (gezien de afstand van sleuf tot mondstuk, hoe kleiner hoe miniemer) maar hij is er dus wel.

Qua overgang wat je aangeeft, hoe was de mondstuk van de liverpool, ongebroken of enkel/dubbel gebroken? Want het lijkt mij het verstandigste als je de mondstukken dan gelijk houdt.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:20

De liverpool waar hij mee gereden werd was gewoon ongebroken. Daarop is hij natuurlijk prima te houden, werkt scherp in. Maar ik wil een zo zacht mogelijk bit gebruiken, ik ben niet van de scherpe bitten, om je paard zo maar te kunnen houden (rijd mijn fries zelfs bitloos buiten)

Maar de Fjord is zo sterk, hij gooit gewoon zijn hoofd naar voren en omhoog, en je hebt werkelijk niks te vertellen. Ik wil dus een zacht bit (ik weet het, een bit is zo scherp als de hand is) maar ik wil niet dat het onverantwoord is. Hij is prima te rijden buiten, maar als hij soms ineens een wilde bui heeft, kan hij zich erg sterk maken.)
Ik was toen ik hem net had overgestapt op een dubbelgebroken kk watertrens, en opzich was dat prima, maar ik merk wel dat als hij echt wil, ik helemaal niks te vertellen heb...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:26

Begrijpelijk inderdaad. Dan zou je in principe nu ook dubbel gebroken aan kunnen houden, die geeft dan alleen wel een andere druk verdeling dan de ongebroken dus dan zul je moeten kijken op welke kimblewick hij het fijnst te rijden is.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:26

Met de dubbelgebroken trens heb ik een paar keer gereden, maar dat was onverantwoord.. Nu heb ik een bokkenbitje, maar ik wil toch zoeken naar een vriendelijkere manier..

Als stang kan ik ze alleen vinden met een kleine tongboog, is dat een optie?
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:41

Ik bedoelde alleen het mondstuk dubbel gebroken aanhouden he (dus niet die trens)? Zoals diegene die je in je beginpost liet zien, want de kimblewick kent verschillende soorten mondstukken (ongebroken, enkel gebroken, dubbel gebroken en waterford).

Ongebroken (de tweede die je laat zien) is zeker een optie, maar je zult moeten uit proberen of je paard de eerste (dubbel gebroken) of tweede (ongebroken) beter vindt dat kan ik niet voor je zeggen.

Vandaar de eerdere vraag wat voor een mondstuk de liverpool had. :)

Overigens kent Ebay een arsenaal aan kimblewicks dus daar kun je vast meer varianten vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:58

Dat is prima, ongebroken is trouwens even vriendelijk als dubbelgebroken. Dus daar hoef je je niet druk om te maken. Ik zou dan alsnog met twee sets teugels rijden. ééntje gewoon en één aan de onderste gleuf. Maar kan je dat bij die liverpool niet ook doen?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:15

Mizora schreef:
Dat is prima, ongebroken is trouwens even vriendelijk als dubbelgebroken. Dus daar hoef je je niet druk om te maken. Ik zou dan alsnog met twee sets teugels rijden. ééntje gewoon en één aan de onderste gleuf. Maar kan je dat bij die liverpool niet ook doen?

Ja idd dat zou ook kunnen, alleen werd mij meerdere malen eerder op het forum verteld dat een liverpool beslist geen bit is om onder het zadel mee te rijden... Vandaar ben ik op zoek naar een andere oplossing

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:22

Mizora schreef:

En wat doet de lichte tongboog in het bit op de foto? Moet het paard daar ook aan wennen? Of bestaan ze ook zonder? Die kan ik namelijk niet vinden..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:28

Lichte tongboog zorgt voor iets meer ruimte voor de tong, over het algemeen hoeven ze er niet aan te wennen. Ik geloof niet dat ze zonder bestaan, ik kan ze in ieder geval niet zo voor de geest halen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 23:14

Oke bedankt, dan probeer ik die

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:57

Ik heb een tijdje met de Kimblewick zoals die op de laatste foto afgebeeld is gereden. Dit gebruikte ik net zoals jou enkel op buitenrit nadat hij er een paar keer vandoor gepeest was en ik dus niets te zeggen had met mijn dubbelgebroken trensje. Ik realiseer me door dit topic pas de werking van een hangend bit, interessant om te weten.
Het Kimblewick bitje met tongboogje werd makkelijk aangepakt en het paard leek er geen problemen mee te hebben. Ik reed trouwens met 1 set teugels en dan gewoon op de grote ring, niet gebruik makend van de sleufjes. Dit was in combinatie met het kettinkje genoeg.
Ik denk dat het rijden met twee teugels bij dit bit niet veel onderscheid zal maken, omdat de sleufjes zo kort op elkaar zitten. Gewoon even uitproberen waar jouw teugels moeten zitten zodat het werkt voor de Fjord.
Inmiddels rijd ik weer veilig buiten met mijn dubbelgebroken in combinatie met een martingaal (veel geoefend op rustig galloperen en ook met ander gezelschap gaan rijden), het afbouwen is dus te doen! Ik vind het goed dat je veiligheid voorop stelt en zoals je ook zegt; het bit is inderdaad zo scherp als de hand. :)