werking bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

werking bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 15:32

Afbeelding

Ik ben niet uit op een discussie over bitten, en rijden op de zit ipv een scherp bit, of dat een bit zo scherp is als de hand van de ruiter, hiervan ben ik helemaal op de hoogte.. Ik vraag mij enkel af wat de werking is van dit bit, op deze manier gebruikt met de riempjes.

Wat is de werking van dit bit, op deze manier? Is dit vriendelijker als het rijden met een bokkenbit?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:41

Dit is de pessoa die (deels) onder de ophaaltrensen hoort. Op http://paardenbitten.nl/Ophaaltrensen.html kun je veel informatie hierover vinden en ik zal het hier in het kort vertellen.

Dit is dus een bit wat de ophaalwerking met de hefboomwerking (http://paardenbitten.nl/Hefboomwerking.html) combineert. Als de teugel op een van de onderste twee ringetjes bevestigd is, en ze wordt aangenomen dan rolt het mondstuk over de grote ring in de mond. Dus het paard krijgt neerwaartse druk achter zijn oren en opwaartse druk in zijn mondhoek (en dan komt de druk er nog bij van het mondstuk, dit is afhankelijk welke je gebruikt).
Als je de teugel alleen aan de grote bitring bevestigd dan krijg je het effect van de hangende trens (http://paardenbitten.nl/Hangende_trensen.html).

Dit bit kan ook met een kinriem/ketting gebruikt worden en dan wordt er nog een hefboomwerking aan toegevoegd door middel van druk in de kingroeve. Als de teugels dan aangenomen wordt, zal de onderkaak, tong en lagen tussen het mondstuk en de kinketting klem worden gezet.

De riempjes worden puur gebruikt om de trenswerking te combineren met die van de scharen (waardoor je dus meer één teugel hoeft te gebruiken). Hierdoor schijnt de ophaalwerking te verzachten maar deze manier brengt wel veel ruis in de communicatie mee.

Overigens valt een bokkenbit (menbit) moeilijk te vergelijken met een pessoa (ophaaltrens) omdat ze beiden voor andere doelen worden gebruikt die andere "eisen" stellen aan de communicatie.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:45

Het heeft een hefboomwerking net als het bokkenbit. Verschil is dat hier geen kinketting omzit en dat dit een gebroken bit is. De mate van de werking hangt er van af welke ring je neemt. Persoonlijk vind ik dit prettiger met 2 teugels dan met een "vorkje" (het leren bandje tussen de ringen) Zo kan je als het paard gewoon te rijden is de hefboom laten voor wat het is, wordt het paard wat sterker kan je de tweede teugel erbij pakken.

magda_90

Re: werking bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:48

De pessoa heeft alleen een exacte hefboomwerking bij gebruik van een kinketting, anders heeft het een ophaalwerking. Om een hefboomwerking te verkrijgen moet je ook een kinketting gebruiken wegens de druk die je wilt hebben in de kingroeve, die druk heb je niet bij de ophaalwerking.

Natuurkundig gezien heb je wel bij beide te maken met een hefboomwerking, maar qua benaming moet je dus even oppassen omdat je bij de een wel een kinketting nodig hebt en bij de ander niet.

Het vorkje heet overigens een pelhamriempje, was ik vergeten te vermelden.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 16:03

Oke heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!!

Mijn fjord werd door de vorige eigenaars met een menstang gereden, ik heb er een dubbelgebroken trens ingehangen. Opzich gaat dat best goed, maar als ik buiten rijd en hij is een beetje heet, heb ik soms moeite hem te houden, dus in zo een geval lijkt het mij fijn iets meer te vertellen te hebben. Dus mischien is een pessoa met 2 teugels wat voor ons? Dat ik de onderste los laat hangen, en alleen erbij pak in nood?