Geeen passend zadel te vinden. help !!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Femmz

Geeen passend zadel te vinden. help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:31

Hoii,

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een passend zadel zowel dressuur als springen.

Dus ik dacht ik heb een maar beetje verstand van zadels passen ik haal er een zadel pasconsulente bij.
Ik wou niet een nieuw zadel van 1500-3500 euro zei ik, geen probleem zei ze en kwam kijken. (ik had vermeld dat mijn zadel niet passend ect)
Ze kwam opmeten ect. en zei je zadel ligt van geen meter, dat wist ik al ze kon niks doen want ze had geen 16,5 inch bij omdat die zou passen. Doei 50euro...
Stelde me voor 2dehands zadels op te kopen en dan haar terug laten komen kijken. (heel gedoe zie vorige topic)

Dus ik voor de 2de keer met 4 zadels stond ik daar, allemaal 16,5 inch en smal tot medium boommaat. (verschillende merken)
Geen 1 paste er ! Doei 25euro en het benzine geld naar de 2dehands zadels voor te halen en weg te brengen..

Ze stelde een nieuw zadel voor van een duur merk maar ik heb er geen zin meer in.
Ik zie nu ook waar het zadel achter de schouder moet liggen en niet over de lenden ect.

Dus wat zou ik nu doen?

- Ik dacht aan om een zadelmakker of ruitersport zaak op te bellen met nieuwe zadels niet al te duur.
en ze laten langs komen voor te passen.
Meer ideeen? let op niet veel ruitersport zaken hebben 16,5 inch nieuw of 2dehands dat gepast mag worden!

Foto van mijn Epony vorig jaar met pasgeboren veulen.
Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:34

Wat is het probleem precies? Heeft ze een hele korte rug ofzo (als ik naar de foto kijk)?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:35

Je kan nog eens kijken voor jc of massimo? Die zijn ook in 16/16,5

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:38

Is de Trekker Pro Endurance of een ander Trekker zadel niet iets voor je?

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:38

ik heb een

-isabell werth cair dressuur zadel (de nieuwste) gepast 16,5 inch zwarte boom. mening zadelpasconsulente; ligt te hoog op het paard, te lang komt op de lenden te liggen kussen steken te veel op zij uit.

- passier gt (4 a 5 jaar oud) 16,5 inch smalle boom. mening zadel¨ ¨; ligt goed alleen durft paar centimeter naar voor te schuiven. maar het dekje moest niet vast gemaakt worden en dat vond ik meer verschoven. en kussen waren te hard dus moest voledig hersteld worden vond ik het niet waart voor dat zadel.

- wintec conqac spring nieuw 16,5 inch zwarte boom. mening zadel ¨ ¨; zelfde als het isabell werth zadel alleen ligt er niet hoog op.

- merkloos zadel 16 inch. te klein voor mij..

Femmz

Re: Geeen passend zadel te vinden. help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:39

Twiggy2008 schijnbaar een hele korte rug ja, ik zal die zadels eens op zoeken wat is de prijsklasse?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:39

Je hoeft niet per se 16,5 inch te zoeken, want de lengte van de zadels zijn toch per merk verschillend. Heb je Massimo al geprobeerd? Die kan je 18" van 43 cm krijgen, vanwege het gebruik van Franse kussens. Of Trekker zadels (Trekker Inspiration bv), Hidalgo... Mijn merrietje heeft ook een korte rug (max. 46/47cm) en er past een 17 en zelfs 18" Wintec Wide op. Terwijl een Kieffer bv te lang zou zijn voor haar rug.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:41

Ik heb een pony met een extreem korte rug en compacte bouw en ben na een lange (en prijzige :+ ) zoektocht zeer blij met mijn Trekker. :j
Check anders even op www.buitenzinnig.nl of www.greendistance.nl (als ze de Trekkers nog heeft, weet ik nl niet zeker, vroeger wel) of www.permicavallo.nl of google even op Trekker zadels. Ik heb zelf een tweedehands gevonden destijds, weet de precieze prijsklasse niet helemaal meer momenteel en ik zag laatst dat er inmiddels nieuwe versies bij zijn gekomen. Het is een fijn, degelijk zadel, die altijd verstelbaar is. :)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 02-11-12 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:41

uhm, dat wintec spring is opgemeten op de rug ongeveer 42 cm en ze zou maar een 38 cm mogen hebben zei de pasconsulente ongeveer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:44

Ik zou een andere passer met een fikse voorraad Tweedehands zadels laten komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:46

troi schreef:

Maar met een paard met een extreem korte rug is het echt niet makkelijk om een zadel te vinden, hoor. Ik ben behoorlijk lang bezig geweest destijds, bijna niets paste........

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:47

Zoek eens naar thorowgood zadels, die hebben voor rondgeribte paarden een betere pasvorm dan wintec, vooral de cob-variant (vierkante lepel) heeft een mooie platte boom.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:47

JC zadel ligt tussen de 1000 en 800 euro dus komt in aanmerking de massimo zijn 1300 tot ? die vind ik dan wat te duur.

dat trekker zadel? hihi met dat houvast er aan? is de bedoeling voor wedstrijden de zadels :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:53

De Trekker is een semi boomloos zadel. Inderdaad met een 'houvast' er aan. Viel ik ook niet zo op in eerste instantie, maar als je zo'n lange zoektocht hebt gehad en een paard met een rug als de mijne, moet je wat. ;)
Mijn dochter vindt/vond die houvast trouwens altijd heel prettig. :D
En ikzelf merk er niets van bij het rijden......... Ben zo blij dat ik EINDELIJK iets gevonden had, wat voor zowel mijn paard als mijzelf prettig is. Succes met je zoektocht, hoor. :)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 02-11-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:54

Twiggy2008 schreef:
troi schreef:

Maar met een paard met een extreem korte rug is het echt niet makkelijk om een zadel te vinden, hoor. Ik ben behoorlijk lang bezig geweest destijds, bijna niets paste........

hihii klopt niemand heeft ponyzadels dressuur of misschien maar 1tje.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:54

goed zoeken. liever wat meer geld kwijt aan een wel goed passend zadel.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:55

Lepeltje schreef:
Zoek eens naar thorowgood zadels, die hebben voor rondgeribte paarden een betere pasvorm dan wintec, vooral de cob-variant (vierkante lepel) heeft een mooie platte boom.

ik heb gehoord dat de kwaliteit niet zo goed is? ik denk dat mijn pony niet echt rond geribt is ? ik dacht zelf aan Tekna

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:56

Nee, je hebt niet echt een rondgeribt paard. Ikke wel. ;)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:56

Waarom moet het beslist een 16,5 inch zijn?

Als het goed is heeft deze consulente je al verteld wat voor soort zadel het zal moeten zijn, hoe breed de boom bijv. moet zijn.
Ik zou zeggen ga eens naar een wat grotere ruitersportwinkel en kijk eens wat ze zo al hebben en in wat voor prijsklassen en of het ook in jouw maat verkrijgbaar is.
Als je echt denkt dat er veschillende zadels zijn die zouden kunnen passen, zou ik ze met die zadels laten komen en proberen, ook met zadels die ze op dat moment niet in 16,5 inch hebben want om te passen en te proberen kun je ook prima een 17 of 18 inch proberen.
Maar het mooiste is als ze een stuk of 8 of meer hebben die je kan proberen dan heb je ook echt keus en een wat goedkoper zadel hoeft echt niet veel minder goed te zijn.

Succes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:59

De inch heeft toch met je eigen kontmaat (sorry dat ik het zo noem voor het gemak:+ ) te maken?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:08

Femmz schreef:
Lepeltje schreef:

ik heb gehoord dat de kwaliteit niet zo goed is? ik denk dat mijn pony niet echt rond geribt is ? ik dacht zelf aan Tekna

Vooral de nieuwere modellen thorowgood hebben een erg goede kwaliteit en pasvorm.
Zo van de foto vind ik je pony wel erg rond lijken maar misschien is het irl anders. Dat een paard een medium boom maat nodig heeft betekent niet dat hij niet rondgeribt is, een paard kan vrij smal zijn achter de schouders maar wel een hele ronde rug hebben. Dat is ook meestal waar zadels slecht gaan passen want de boom moet ruimte hebben om die ronding erin kwijt te kunnen.

Ik vind de bouw van je pony heel erg lijken op die van mijn vorige en die had precies dit probleem, maar misschien heb ik het mis.
Lastig beoordelen van een foto. Ik zou er zeker eens een proberen, kwaliteit en lengte is niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken bij deze zadels.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:12

ze zei tegen mij, ja kontmaat klopt 16,5 inch moet omdat het anders te groot is voor haar rug

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:13

@lepeltje dat lijkt zo ze was net bevallen van haar veulen :) welk zadel had jij dan op je pony die op mij leek?

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:23

Zou tekna ook passen? ik lees dat dit zadel veel word gebruikt voor koudbloeden

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:31

Ik heb een tekna zadel. Tot nu toe heel tevreden mee.
Mijn haflinger heeft ook een erg korte rug maar dit zadel kan hij goed hebben in 17 inch.