Mijn prinses en haar zadel...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Mijn prinses en haar zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 01:11

In de eerste plaats, ik schrijf dit niet omdat ik ontevreden ben over mijn zadelmaker. Maar ik schrijf dit omdat ik het gewoon even niet meer weet. En omdat het opschrijven me misschien op ideeën brengt. En misschien dat iemand hier nog een geweldig idee heeft.

Rosa is mijn13 jarige pre/andalusier merrie. Is is een geweldige werkdier en ze vind alles aan werk leuk wat ik haar aan rijk. Ze had vanaf dag 1 een verschrikkelijke zadeldwang. Opstappen was meer een zelfmoordpoging dan iets anders. Steigeren, bokken, zich omlaten vallen, weg galopperen, je op het schot gooien... De eerste 5 minuten waren geen succes.
Maar werken daarna vond ze heerlijk. Je kan het zo gek niet bedenken en ze kon het en deed het. Haar zadeldwang werd veroorzaakt door iets uit haar verleden en het feit dat ze gewoon moeilijk zadel te passen is. Hoge schoft, korte oplopende rug en spieratrofie. Er was geen lichamelijke reden meer (vastgesteld door veearts/ fysio)

Na tijd puzzelen vonden we het zadel voor haar. Na ruim een maand was de zadeldwang weg. Opstappen ging prima, rijden nog lekkerder dan ooit. Gewoon een leuke merrie (met merrie trekjes) die geweldig goed mee dacht en wilde. We hebben bijna een half jaar gereden zonder problemen.

Maart van dit jaar begon het op te vallen dat het zadel aan het inzakken was bij de schoft. Prima, er ging een nieuwe vulling in. Vlak daarna kregen we problemen met kreupelheid. Ze kreeg rust en na 3 maanden konden we het gewoon weer proberen.
In het begin liep ze goed, gewoon Rosa de werk willende die alles doet voor mij (of wie je er ook opzet).

Maar langzaamaan begon er iets te veranderen, het buigen werd lastiger, het aanspringen hectisch. Vervolgens werd ze nukkiger. En dat valt op. Dus eerst osteo. Niks aan het handjes. Dus zadelmaker erbij. Aanpassing gedaan, extra drukverdeling onder de schoft. Dat haalde niks uit.
Gisteren een nieuwe aanpassing gedaan. Deel van de vulling eruit. Wol er uit, voor meer schoudervrijheid.
Dat leek iets uit te halen. Hoewel ze in eerste instantie moeite leek te hebben met haar achterhand onder brengen. Na 10/15 minuten was dat echter weg. Ze zakte meer, had meer voorbeen beweging en ze deed een poging tot buiging.

Vanavond echter liep ze met haar achterbeen stokkreupel onder het zadel. Ik was aan het lesrijden, dus in overleg met instructeur er een ander zadel opgelegd. Er was geen spoor meer te bekennen van kreupelheid. Er kwam een soepele, zuiverebeweging uit, en buigen ging helemaal niet zo slecht.
Zadel wat ik er als alternatief opgelegd heb kon en is niet passend voor Rosa. Dat zadel heeft 3 boommaten groter, is gemaakt voor een paard dat overbouwd is en verder ook veel breder. We hebben er een prolite pad opgelegd met extra schuim aan de voorkant, dit om de boommaten te overbruggen.

Inmiddels weet ik het gewoon even zelf niet meer. Zadelmaker komt gewoon terug, daar maakt ze ook geen probleem van. Maar de zoektocht is heel lastig. Rosa is paard genoeg om echt woest te worden als het haar niet bevalt en ik geef haar die vrijheid ook. Maar dat doet ze niet. Buiten een beetje narrigheid en het buigen had ik verder geen aanleiding. Het kreupel lopen vandaag zegt me wel degelijk dat er iets moet zijn... Maar waar en wat dan...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:02

Vervelend zeg, zowel voor jou als voor de zadelmaakster :(:)

Ik moet wel eerlijk zeggen...er komt bij mij iets boven drijven, heb je een hele poos geleden toen niet eens foto's geplaatst dat je dit zadel speciaal had laten bouwen en net in ontvangst had genomen? Er was iets aparts mee, een apart kleurtje / strookje / biesje ofzo?

Het staat me bij dat ik bij het zien van die foto's dacht van: oei, dat is wel een beetje raar en zou wel eens problemen kunnen geven, maar ik weet niet meer precies wat het was en heb er volgens mij ook niks over gezegd toen, in het kader van niet de zeikerd willen zijn als iemand heel erg blij is met zijn nieuwe zadel :o

Misschien was het alleen maar dat hij bvb. te ver naar voren was gelegd voor de foto ofzo hoor, maar heb je nog (recente?) foto's zodat we eventueel mee kunnen kijken of we iets zien / herkennen dat voor problemen zou kunnen zorgen? Liefst met ruiter er op natuurlijk :)

Alhoewel je zadelmaakster dat ook zo moeten zien, maar goed, blijkbaar gaat het toch ergens erg fout als een "zomaar" zadel een veel beter resultaat geeft dan een helemaal voor jullie gemaakt zadel :=

Je zou eigenlijk voor de duidelijkheid wat rij-foto's moeten hebben van beide zadels zodat er een theorie is te bedenken waarom de ene wel en de andere niet werkt, maar dat is misschien wat veelgevraagd :P

Veulen84

Re: Mijn prinses en haar zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 11:47

Ik kan hem er vanavond nog wel even opleggen voor een foto. Het is wel een bijzonder zadel.
Ga er niet meer meerijden, dus rijfoto gaat hem niet worden. Wil haar niet stuk maken.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:52

Zeker vervelend....

Als een zadel zo'n reactie geeft, zou ik persoonlijk niet meer verder willen met dat zadel om het al puzzelend goed te krijgen. Dan denk ik dat je beter op zoek kan naar iets anders.

Ik heb ook een PRE en heb ook een lange zoektocht gehad naar hét zadel, vooral de lengtebuiging en schoudervrijheid was iets wat ik bij veel zadels miste. Toen ging ik proefrijden met mijn huidige zadel (wat ik inmiddels al zo'n 3 jaar naar tevredenheid heb), en wat een verschil was dat zeg! Dat zal ik nooit vergeten, het was een behoorlijke uitgave maar zeker z'n geld waard :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:04

Klinkt makkelijk, niet verder willen met dit zadel. Maar we hebben meer dan 30 verschillende zadels geprobeerd voor we hier op uit kwamen. Niet 1 lag goed. De meeste brugte, schoven of hadden niet genoeg schoft vrijheid. En dan ben ik nog niet onder het vakje schoudervrijheid of lengtebuiging.

En dan is er nog geld. Dit zadel heeft ruim 1600 euro gekost. Totaal ben ik daarvoor nog eens ruim 1300 euro kwijt geweest aan zadels. Eerlijk gezegd de geldboom is op en ik kan me geen grote uitgaves meer veroorloven.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:11

Nee, dat snap ik... Bedacht me ook dat ik beter had kunnen toevoegen dat dat waarschijnlijk niet is wat je wilt horen ;) Ik heb óók tientallen zadels geprobeerd, en was overtuigd dat ik een goed zadel had, na een half jaar was duidelijk dat dát niet zo was en met 50% verlies moeten verkopen...

En dan waren het bij mijn paard niet zulke extreme reacties, dus vandaar mijn reactie, ik zou het niet meer aandurven met dat zadel. Ik kon dat zadel eig. ook niet betalen, maar goed, uiteindelijk toch wel geld weggeschraapt en nu ben ik nog steeds heel blij met die investering. Maar het is inderdaad gewoon zwaar kl*te zo een zoektocht. Succes!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 01:56

Okee, even wat foto's gemaakt vanavond. Ze zijn wat donker, tl zijn geen geschikt foto verlichting. Maar het geeft een aardig beeld.

Eerst even een standfoto van tijdje terug:
Afbeelding

Foto van d'r rug, zoals te zien een hoge schoft die daarna weer oploopt.
Afbeelding

Foto van zadel. Het lijkt alsof ie iets te ver naar voren ligt. Dat is vertekening, ze heeft haar been iets onder zich geschoven. Dat doet ze soms.
Afbeelding

Bij d'r schoft ligt ie zo. Hier zit eigenlijk het enige afwijkende in. Hij lijkt aan de bovenkant iets af te steken van de schoft.
Afbeelding

Vanachter ziet het er zo uit:
Afbeelding

En zo sluit hij over de rug aan:
Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 02:02

Zijn er geen bobbels in de vulling gekomen? Dat kan bij een wolvulling. Even met je handen over de kussens gaan om oneffenheden te ontdekken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 02:12

Heb je elke keer dezelfde zadelmaker gehad? wellicht een keer een ander proberen?
als je zegt dat een breder zadel geen problemen meer vertoonde klinkt het toch of dit zadel van voor te krap is.. Op welke manier word er op en bijgevult? opstappen (voelen) rijden (kijken) vullen?

Soms kan je zadelmaker er niks aan doen maar kan een ander net even dat laatste "foutje" zien..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 02:17

Als hij aan de bovenkant afsteekt is je boom te smal.
Wellicht is je zadel 1 maatje te verbreden in de pers?
Doordat de boom waarschijnlijk te smal is komt je zadel van voor te hoog en drukt het zadel teveel van achteren.
Middelpunt van je zadel ligt niet lekker vanaf de foto's gezien, zelfde verhaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:04

Hm, dat plaatje zegt me toch niks, dan ben ik in de war met iemand anders denk ik :o

Rug van jouw paardje lijkt erg op die van mijn Rena trouwens!

Kan het niet gewoon heel stom en simpel, zijn dat dat puntige uiteinde van het kussen irritant aanvoelt tegen haar schouder tijdens het lopen?
Bij een breder zadel met meer standaard model kussens heb je dat natuurlijk niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 13:14

Hippologic: geen bubbels en voor de zekerheid is dinsdag een deel van de vulling er uit geweest.

smurffie: Andere zadelmaker zegt, zadel past. Paard moet er doorheen. Daarom ben ik zo blij met deze, die vind dat niet. Zadel is steeds bijgevuld met voelen, meten, rijden.

hannanas: Kun je dat over het middelpunt uitleggen? Dat afsteken zag ik eigenlijk pas op de foto, dus daar ga ik vanavond nog eens naar kijken.

Pmarena: Jou rena ook moeilijk met zadels? Roos d'r schoft is gewoon 2 vuisten hoog.
Dit kussen heeft als voordeel dat ze d'r voorbeen veel vrijer kan bewegen. We hebben zadels gepast met meer en langere kussens aan de voorkant. Dan loopt ze voor heel kort en maaierig.

Overigens waardeer ik deze reacties enorm... Bedankt!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:20

Ik vind het ook lijken alsof hij wat achterover ligt. Verder vraag ik me af wat er aan de voorkant gebeurt als jij er op gaat zitten, zakt het dan wat in en hoeveel ruimte houd je over op de schoft, maar ook tussen het zadel en het gebied achter de schouder.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 13:27

Aan de voorkant zakt hij in tot ik nog ongeveer 2/3 vingers over heb. Aan de hele achterkant van het zadel naar krap 2 vingers.
Onder het zadel achter de schoft ligt hij strak. Ik krijg me vingers er niet tussen. Weet eigenlijk niet hoe dat eerst was.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:34

Dan zou ik daar eens naar kijken, wellicht dat daar teveel vulling zit. Ik kan me daarmee ook goed voorstellen waarom ze met het te brede zadel wel fijn liep, jullie hebben dat rond de schoft en rug opgevuld, maar achter de schouder niet.

Dol2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:42

Ik kan maar even mijn ervaring delen, aangezien ik zelf helemaal geen zadelpasser ben ofzo...

Maar misschien kan je iemand aanspreken die werkt met de Equiscan? Dit is echt zo'n tof hulpmiddel voor het opmeten van zadels... Heb het hier ook bij men 2 paarden laten doen en de voor en na was WAUW!!
Zadels waarvan je denkt dat ze passen, passen helemaal niet hoor! Het is mss iets om eens naar uit te kijken?

Alvast héél veel succes!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:02

Veulen84 schreef:
Hippologic: geen bubbels en voor de zekerheid is dinsdag een deel van de vulling er uit geweest.

smurffie: Andere zadelmaker zegt, zadel past. Paard moet er doorheen. Daarom ben ik zo blij met deze, die vind dat niet. Zadel is steeds bijgevuld met voelen, meten, rijden.

hannanas: Kun je dat over het middelpunt uitleggen? Dat afsteken zag ik eigenlijk pas op de foto, dus daar ga ik vanavond nog eens naar kijken.

Pmarena: Jou rena ook moeilijk met zadels? Roos d'r schoft is gewoon 2 vuisten hoog.
Dit kussen heeft als voordeel dat ze d'r voorbeen veel vrijer kan bewegen. We hebben zadels gepast met meer en langere kussens aan de voorkant. Dan loopt ze voor heel kort en maaierig.

Overigens waardeer ik deze reacties enorm... Bedankt!

Ik ben ook geen fan van van die doorlopende punten aan de voorkant, blokkeert de schouder alleen maar :n
Dus ik vind dit wel goed zo, alleen normaal gesproken wordt het dan wel mooi afgerond, dit puntige uiteinde heb ik nooit gezien en vind ik ook niet logisch, ik zou dat zelf niet willen omdat ik dan toch bang zou zijn voor irritatie op die plek, dat tijdens het bewegen van de schouders er toch wel eens wat langs schuurt, ik vind het maar een maf puntje :o

Rena heeft deze vorm doordat ze inmiddels 18 is en ik nauwelijks aan rijden toe kom helaas. Met de Barefoots gaat het overigens prima, andere zadels zijn er de laatste jaren niet veel op geweest eigenlijk. De meer boomzadel-achtigen niet omdat die toch nooit lekker liggen of zitten. Ghost werkt ook prima trouwens.

Ik ben zelf helemaal weg van mijn Butterfly Fellsattel, die ligt en zit echt heerlijk, subliem soepel en schokdempend en geeft toch heel veel steun, enorm comfortabel. Maar dan ook wel weer alleen met een goede pad met goede inlages eronder, dan vul je ook meteen die holling in de rug een beetje uit :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 16:02

Prinsesj: Dat gaan we doen. Goeie tip. Maandag gaan we weer overnieuw kijken.

Dol2006: ook jij bedankt, ik zal deze mee nemen voor als er maandag niks uitkomt.

Pmarena: Dat puntige uiteinde is ook beetje vreemd. Maar het is zacht en het buigt. Weet ook verder niet van het nut daarvan.

Rosa is 13 en we rijden normaal toch echt wel 5/6x in de week 1 uur a 1,5 uur. Lekker zadel is wel van belang. Boomloos hebben we er ook een aantal van geprobeerd. Mare Barefoots schuiven enorm over haar rug. Niet van voor naar achter, maar wel van links naar rechts. De testperiode was een week en na 2/3 dagen was ze op een deel van d'r rug kaal.
Ghost kan ik zelf niet op zitten en eigenlijk willen we toch wel binnenkort dressuur gaan starten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:14

Even een update. Zadelmaker heeft mijn zadel mee genomen. Ze kan eigenlijk niks vinden waarom hij verkeerd zou liggen. We hebben de boom en rug nog een keer gemeten, en eigenlijk zitten daar geen afwijkingen in. Ze meet vrijwel precies zo als dat het zadel ooit is aangemeten.
Het enige wat er veranderd is dat de atrofie die ze ooit had weg is.

Ze gaat zadel nu helemaal uit elkaar halen, wol er uit en nog wat dingen. Vervolgens gaat ze hem dan een beetje vullen. Volgende week gaan we dan met een pad rijden om de druk te meten. Dan gaat ze hem aan de hand daarvan bij vullen. Het zal mij erg benieuwen.

Ze heeft een leenzadel achtergelaten om te proberen. Deze is een boommaat groter en daar moet dan een prolite pad onder. Ga dat van de week ook nog proberen.

__Do

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:18

Ik hoop voor je dat daar mee het probleem is opgelost.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:50

Nog een brainwave, heeft jouw zadel een (ingebouwde)voorsingel?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:26

Ben benieuwd! Interessant, dus ik blijf je nog even volgen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 12:00

Nee, het zadel heeft geen voorsingel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:03

Al nieuws?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:12

Ik heb dit ook een keer gehad dat een paard geen goed passend zadel accepteerde.
Ieder zadel dat goed aansloot resulteerde in staken.
Waarschijnlijk had dit paard achterafgezien een lichte kissing spines bij de schoft.
Bij 3 maten te wijd en dan een extra dik kussen eronder en een bontje eronder liep deze gewoon goed.
Misschien even als suggestie voor je zadelmaker, want ik weet hoe frustrerend het is al een paard gewoon niet van passende zadels houdt.