Vraagje met de barebackpad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anasha

Vraagje met de barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 21:43

Hallo allemaal! Volgens mij staat dit niet in het goede forum dingetje, maar zouden jullie dan willen zeggen waar dan wel? :9

Ik rijd nu al een tijdje op een barebackpad, een van barefoot, en die rijd echt super! Maar als ik hem nageeflijk ga rijden, veranderen er allemaal dingen in zijn rug, ik ging hier dan wel les mee krijgen (academische rijkunst) maar wegens omstandigheden met de andere paarden, komt dat er nog niet echt van! Als ik hem nageeflijk ga rijden, 'zakt' zijn rug een soort van in, is dat goed? Of zou dat altijd zo moeten zijn? Nooit gevoeld met een zadel nml... Iemand ervaring met dat soort dingen?

Groetjes, Anasha

Koetjesreep

Re: Vraagje met de barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:54

Het kan zijn dat de spanning van zijn rug af gaat.
Mijn verzorgpony spant echter haar rugspieren aan en gaat haar lichaam meer dragen als ze nageeflijk wordt, maar ik vraag hier niet achter. Misschien vraag jij je paard aan de teugel en drukt hij daarom zijn rug weg?
Het kan zovele redenen hebben..

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:59

Als je, je paard nageefelijk rijdt gaat hij juist zijn rug gebruiken.
Het feit dat hij zijn rug wegdrukt is dus niet positief.
Persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat je spoedig kunt lessen.
Al is het maar 1 les zodat je instructrice kan zien of je, je paard op de juiste manier nageefelijk rijdt.
Indien dit zo is zou het iets lichamelijks kunnen zijn en kan een osteophaat of fysio nodig zijn.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:12

Toen ik naar een instructrice ging (2 zelfs :P) Zeiden ze er niets over ?

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:13

Het was ook maar een momentje hoor, na een paar stappen kwam zijn rug wel weer omhoog, maar vond het zo raar..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:13

als je paard in zijn rug zakt op het moment dat jij je paard "nageeflijk" rijdt drukt hij zijn rug dus weg.
dat betekent dat je hem niet op de juiste manier "nageeflijk" rijdt maar eerder je paard in de krul trekt.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:17

XNavrant schreef:
Toen ik naar een instructrice ging (2 zelfs :P) Zeiden ze er niets over ?

Misschien ziet jou instructrice dit niet als belangrijkste doel op dit moment dit zou kunnen.
Mijn mening is echter dat correct ruggebruik zeer belangrijk is en dat dit ten alle tijde in orde moet zijn.
Ik zou persoonlijk dan ook vragen aan de instructrice hier extra aandacht aan te schenken.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:26

@ Eindeloos, bedankt voor de tip, maar 1 van mijn paarden zou waarschijnlijk geopereerd moeten worden, daarom dus geen les...

@ barbar, wat is eigenlijk in de krul trekken? Ik hoor het wel altijd mensen zeggen dat het paard achter de loodlijn loopt, daar let ik dan wel op, maar volgens mij zit er nog iets meer achter dan dat...

En het was dat eene moment, verder nog nooit eerder gevoeld, maar hij experimenteert altijd met zijn houding, tot dat ik het zeg maar goed vind, en dit was eigenlijk eenmalig, verder loopt hij eigenlijk altijd voorwaarts neerwaarts wat mij verteld wordt... Vandaar. Hij loopt anders nooit zo, maar wilde gewoon weten wat het zou betekenen..
Laatst bijgewerkt door Anasha op 30-10-12 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:28

nageeflijk lopen kan je een paard zonder metaal in zijn mond laten doen door recht te richten. In de krul trekken is letterlijk zagen in de mond of iets doen met de handen in de mond waardoor het paard gedwongen wordt om zijn hoofd naar beneden te doen. Hij zal bij deze houding zijn rug echter niet gebruiken.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:31

TeckTonie schreef:
nageeflijk lopen kan je een paard zonder metaal in zijn mond laten doen door recht te richten. In de krul trekken is letterlijk zagen in de mond of iets doen met de handen in de mond waardoor het paard gedwongen wordt om zijn hoofd naar beneden te doen. Hij zal bij deze houding zijn rug echter niet gebruiken.

Bedankt! Maar rijd bitloos, en vraag het alleen als hij er 'open' voor is, niet als hij net een rondje heeft gelopen ofzo, wacht meestal eerst tot dat hij vanzelf voorwaarts neerwaarts gaat lopen, of doe ik het dan helemaal fout?

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:32

XNavrant schreef:
@ Eindeloos, bedankt voor de tip, maar 1 van mijn paarden zou waarschijnlijk geopereerd moeten worden, daarom dus geen les...

@ barbar, wat is eigenlijk in de krul trekken? Ik hoor het wel altijd mensen zeggen dat het paard achter de loodlijn loopt, daar let ik dan wel op, maar volgens mij zit er nog iets meer achter dan dat...

En het was dat eene moment, verder nog nooit eerder gevoeld, maar hij experimenteert altijd met zijn houding, tot dat ik het zeg maar goed vind, en dit was eigenlijk eenmalig, verder loopt hij eigenlijk altijd voorwaarts neerwaarts wat mij verteld wordt... Vandaar. Hij loopt anders nooit zo, maar wilde gewoon weten wat het zou betekenen..

In de krul trekken betekend inprincipe dat je vanaf de verkeerde kant werkt.
Als jij een paard nageefelijk wil maken werk jij er dan aan dat het hoofd en hals de juiste positie aannemen of dat het motortje achter je gaat werken?
Voel jij als je, je paard nageefelijk wilt rijden duidelijk dat je ineens veel meer kracht van achter je krijgt en het paard zichzelf en jou alsware naar vore stuwt?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:32

in de krul trekken is eigenlijk dat je je paard zonder van achter naar voren te rijden een soort van naar beneden trekt ipv je je paard uitnodigt en toelaat.
veel paarden reageren hier op door in een soort vals krulletje te gaan lopen wat er heel leuk uit kan zien (maar vaak ook idd achter de loodlijn) zonder door zijn lijf te lopen.
in de krul lopen is zeer slecht voor het paard en kan voor veel problemen zorgen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:33

XNavrant schreef:
TeckTonie schreef:

Bedankt! Maar rijd bitloos, en vraag het alleen als hij er 'open' voor is, niet als hij net een rondje heeft gelopen ofzo, wacht meestal eerst tot dat hij vanzelf voorwaarts neerwaarts gaat lopen, of doe ik het dan helemaal fout?

VWNW en aan de teugel is iets heel anders..
Drukt je paard zijn rug wel bij vwnw of aan de teugel? Ook merk ik dat vele cirkels en achtjes rijden (kleine en grote) heel erg helpen als ik een paard "natuurlijk" aan de teugel wil krijgen. Ik durf dan wel mijn buitenhand te sluiten en mijn binnenhand te openen. Maar nooit zal ik zagen in de mond.

Hoe 'vraag' jij je paard naar beneden?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:37

met een bitloos hoofdstel kan je net zoveel druk uitoefenen als met een bithoodfstel, dus dat maak niet zoveel uit.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:38

barbar schreef:
met een bitloos hoofdstel kan je net zoveel druk uitoefenen als met een bithoodfstel, dus dat maak niet zoveel uit.

de druk zit echter op een andere plek.
Mocht je het over mijn post hebben, ik had het absoluut niet over een bitloos hoofdstel, maar over niets om/rond het hoofd/De nek van het paard.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:40

nee ik reageerde op de post van TS, die schreef dat ze met een bitloos hoofdstel rijdt.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:43

@ TeckTonie, ik doe ook heel veel van die oefeningen, en in stap loopt hij dus gewoon fijn, maar in draf niet, en daarom wilde ik zijn hoofd in ongeveer die houding houden, meestal doet hij dit ook wel, maar soms niet, snap je?

@ barbar, dat lukt trouwens ook wel, rijd soms gewoon op mijn zit en hij loopt dan ook gewoon in fijn, meestal in draf ook wel, maar soms dan weer niet..
Laatst bijgewerkt door Anasha op 30-10-12 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:46

dus vrij vertaald zorg je eerst dat je paard met zijn hoofd in ee bepaalde houding houd om daarna lekkerder te kunnen rijden, dit is dus in de krul treken.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:48

barbar schreef:
dus vrij vertaald zorg je eerst dat je paard met zijn hoofd in ee bepaalde houding houd om daarna lekkerder te kunnen rijden, dit is dus in de krul treken.

Nee, ik probeer hem in dezelfde houding te houden, leek mij wat fijner voor hem, want Meestal doet hij dat gewoon, maar soms niet. Daarmee probeerde ik hem dan te helpen, dat dat op precies dezelfde manier kan zoals hij anders doet. Ik vraag hem dan alleen naar beneden, niet perse 'in een houding'

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:51

ok dat klinkt al wat beter.
maar eigenlijk is het gewoon heel belangrijk dat je les krijgt, van achter de computter kunnen wij wel van alles roepen, maar zoder er wat bij te zien is dat eigenlijk niet te doen.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:55

Heb het ook wel een beetje rot uitgelegd, in wil hem niet in een wedstrijd houding, om het zo maar te zeggen, maar laat hem zijn eigen gang gaan, zolang die zijn hoofd maar niet in de lucht gooit, mij is geleerd dat dat slecht is. Als hij dat dus doet, vraag ik hem gewoon naar beneden, en hij ontspant dan gewoon weer, niets aan de hand. Maar als ik dan wil draven, gooit hij nog wel eens zijn hoofd in de lucht, en gaat hij gewoon veel te snel waardoor hij een soort van plat door de bocht gaat... Hij draaft niet aan met een sprongetje, want dat is al gouw afgeleerd! Ik wil hem dan gewoon weer naar beneden vragen, net zoals die altijd doet. Maar meestal, loopt hij dus naar beneden zonder mijn hulp en gewoon ontspannen..

En ja, ik wil ook wel zo snel mogelijk les, maar misschien wist iemand wat ik dan fout deed snap je?
Maar alsnog bedankt voor al het advies :)

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:00

Hij heeft dus af en toe moeite met draven, maar dat heeft hij alleen als hij heel eigenwijs doet, en het allemaal beter weet :) Hij probeert dan zelf zijn houding te zoeken, maar dat lukt hem dan meestal niet.. Als ik hem dan een hulpje van omlaag geef, loopt hij weer een stuk fijner en wet hij weer waarom ík de ruiter ben :P Ik probeer juist te vermijden aan zijn koppie te hangen, hij raakt meestal dan uit balans, en gaat hij staken :Y) Andere ruiters reageren hierop met een zweep, en hij reageert daarop met een bok, daarom niet geschikt voor iedereen zeg maar :')

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:08

ik snap het al iets beter, en met jou uitleg zou ik zeker eens een ostheopaat laten komen.
Het kan ook dat hij de druk van jou rechtstreeks op zijn ruggengraat niet gezoon is/aankan en hij daarom zijn rug wegdrukt.
Ik weet ook niet hoe oud je paard is. Als hij 4 is, kan het zeker een rugprobleem zijn, of een gevoelige rug door een kwetsuur (evt van vroeger)
als je paard 18+ is kan het ook zijn dat zijn rug gevoeliger is, en zou ik gewoon met zadel rijden tot de ostheopaat komt. Je kan ook altijd je lesgever eens met en zonder zadel op hem laten rijden, of zij het voelt.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 19:00

Hij is 7, vroeger is hij waarschijnlijk hoefbevangen geweest, ka het daar iets mee te maken hebben? Ik ben hem nu al fanatiek aan het trainen, waardoor hij steeds meer spieren krijgt, maar voorheen had hij meer vet dan spieren! Kan het daar iets mee te maken hebben?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:11

ik denk niet dat dat er mee te maken heeft.
met aandraven moet je proberen te vookomen dat hij zijn hoofd in de lucht gooit, niet door te trekken maar, door hem meteen voorwaarts in jou tempo aan te laten draven (te hard is handen even sluiten en dan weer toestaan), zodra hij weer zijn hoofd in de lucht gooit meteen weer terug naar stap en opnieuw proberen.
ook is het idd een idee om een keer een osteopaat te laten komen.