Hoe krijg ik m'n paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmyxPraay

Hoe krijg ik m'n paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 11:18

Hoi,

Mijn 15 jarige KWPN merrie is getraind in dressuur op L2 niveau (door haar oude eigenaresse). Toen we haar kochten werd ze ingereden aan de teugel voordat ik proef mocht rijden. Ze is sinds eind augustus dit jaar bij mij. Ik heb zelf nooit westrijden gereden in springen dressuur of wat dan ook. Ik vind het erg mooi als een paard aan de teugel loopt, en vooral een KWPN paard. Nu is mijn vraag, kun je je paard aan de teugel laten lopen als je geen dressuur lessen hebt gehad? Want het is best een moeilijke techniek (vind ik) om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb 't wel eens geprobeerd ( mijn vriendin heeft verteld hoe het moet, want zij heeft wel les in dressuur gehad) maar dan had ik haar heel even aan de teugel, en daarna schoot ze er meteen weer uit, terwijl ik haar goed voorwaarts hield. Nu zei mijn vriendin, je kunt ook een bijzetteugel kopen, en gaan aanvoelen hoe de techniek werkt, en hoe je paard dan loopt en werkt. Is dit slim?

Gr,Amy.

upendo

Re: Hoe krijg ik m'n paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:20

Ooit erover gedacht om les te nemen?

Met zelf aanklungelen raak je alleen maar verder van huis.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:20

AmyxPraay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 11:22

@ Upendo, hoe bedoel je les? Les in dressuur of gewoon les?
Ik ben verder niet echt geinteresseerd in dressuur les, maar wil wel leren hoe die techniek werkt. Ik rij al vanaf mijn 8e (ben nu inmiddels 16, bijna 17) en heb al met verschillende soorten en maten paarden gewerkt. @ Bellatrix dankje :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:23

Uhm een paard werke je niet even aan de teugel hoor.. Het aan de teugel lopen komt voort uit de ontspanning,, een paard dat niet goed over de rug loopt zal zich zelf vast gaan zetten en dan ben je inderdaad veel verder van huis.. Ik hoop toch echt dat je les gaat nemen :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:24

les nemen....geen hulpteugels in dit geval.Hulpteugels gebruik je als het paard het niet kan of niet begrijpt.
In dit geval kan het paad er netjes door lopen maar weet de ruiter niet hoe.Dus een goede instructrice of instructeur zoeken.Niet een vriendin die het denkt te weten.

Deze 'techniek' heet de basis,en die zou iedereen moeten weten.Of je nu springt,dressuur of in het bos hobbelt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:28

AmyxPraay schreef:
Ik ben verder niet echt geinteresseerd in dressuur les, maar wil wel leren hoe die techniek werkt. Ik rij al vanaf mijn 8e (ben nu inmiddels 16, bijna 17) en heb al met verschillende soorten en maten paarden gewerkt. @ Bellatrix dankje :)

Als jij stelt dat je met verschillende soorten en maten paarden gewerkt hebt zou je die techniek zoals jij het noemt al onder de knie moeten hebben.
Dat je zegt dat je niet weet hoe het moet is voor mij een teken dat je gewoon les moet nemen.

Aan de teugel rijden is geen techniek, aan de teugel rijden komt voort uit ontspanning door het hele lijf en als jij het ziet als een techniek..
Neem dan alsjeblieft les. Het maakt geen reet uit of het dressuurles of gewone les is, dit is de basis van het paardrijden.
Als je niet weet hoe het werkt, werk je alleen maar problemen in de hand.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:30

Als jij ontspannen rijd, en je paard laat ontspannen komt de rest vanzelf.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:32

Het lijkt me verstandig dat je gaat lessen met je paard.

Aangezien dit een basis is die uit ontspanning voort moet komen en vooral niet uit de hand die dwingt of een hulpteugel. Die basis zul je moeten leren voelen. Dat is niet uit te leggen door iemand op internet en ook niet door een vriendin die het zelf wel 'kan'.

Vandaar mijn advies les. Of je nu springles, dressuurles, crossles of wat dan ook hebt. Nageeflijkheid is altijd de basis, ook voor een springpaard/crosspaard en ook voor een recreatieruiter.

Wat is de reden dat je geen les hebt? Ik rijdt zelf al meer dan 20 jaar maar les nog steeds elke week, gewoon om dingen niet af te leren en om mezelf scherp te houden. Natuurlijk leer ik de ene week meer dan de andere maar een foute houding of foute manier van rijden sluipt er makkelijk in en is er moeilijk weer uit te rijden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:32

Dit staat hier trouwens ook verkeerd, ik tem even :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:35

Goed les nemen. Een paard gaat aan de teugel lopen doordat het nageeflijk wordt gereden. Dit wil zeggen dat het paard van achteren naar voren actief naar de hand toe wordt gereden. Met de hand wordt licht weerstand geboden waardoor het paard nageeft (de druk eraf haalt en ontspant). Hierop ontspant de ruiter direct de hand en staat het paard toe de hand te volgen waardoor er een verbinding ontstaat, de zogenaamde aanleuning. Een correcte aanleuning kan alleen tot stand komen als de ruiter controle heeft over zijn lichaam omdat alle hulpen, teugelhulpen/beenhulpen/zithulpen moeten samenwerken.

Het is dus geen techniek of truc of kunstje.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:36

Dressuur is de basis van het rijden en dat zou het ook moeten zijn ook al rijdt je recreatief, aan de teugel is niet zomaar iets. Een paard moet leren hoe het lichaam te gebruiken zodat ze ons als ruiter goed kunnen dragen en je schade beperkt die je toe kan brengen door het rijden.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:36

AmyxPraay schreef:

Je zal haast wel moeten, want als je het zelf gaan proberen zonder begeleiding en je doet iets fout, dan kan jij je paardje heel veel pijn doen..

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:40

Oeh meid, geen hulpteugels en niet klooien op dat vlak, het klinkt alsof je niet echt weet waar je mee bezig bent. Je maakt een paard snel kapot, en dat zou zonde zijn, want je hebt zo te horen het beste met hem voor.
Beste oplossing voor je is toch echt les. En wat dat betreft zie ik geen verschil in dressuurles en gewoon les, want waar je nu mee bezig bent is pure basis, dus gewoon goed paardrijden in plaats van al echt dressuur, en in elke soort les zou er aandacht aan de basis (dus de zit en de ontspanning) besteed moeten worden.

Verder: "aan de teugel" is niet iets wat je zomaar even kan fixen door met je handen te wiebelen of iets dergelijks, maar het is het resultaat van een goede rijstijl, ontspannen en voorwaarts, zonder het paard in de weg te zitten. En het aan de teugel lopen is absoluut niet voor de mooi, maar om te zorgen dat het paard zijn lichaam goed gebruikt. Of beter gezegd, is een resultaat van een paard dat zijn lichaam goed gebruikt. En dat is dus iets wat je moet opbouwen.

Let op dat je dit niet verward met een krulletje in de hals, dat heeft namelijk niks met goed lichaamsgebruik te maken, maar dat is het paard bang maken voor de hand door het veel druk te geven in de mond, en dat is niet wat je wil.
Maar wederom, dat is veel te veel om over internet uit te leggen, dus ik zou zeggen: ga je eens inlezen, kan ook goed op bokt in verschillende topics, maar les is toch wel echt een vereiste als je een eigen paard hebt naar mijn mening.
Succes in ieder geval :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:41

Aan de teugel rijden is geen trukje wat je je paard aanleert, omdat het leuk staat.
Een paard gaat nageeflijk lopen en zijn lichaam goed/beter gebruiken als de ruiter het paard goed rijdt.
Maar dan zou je toch echt les moeten gaan nemen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:46

AmyxPraay schreef:

>;) Wat is het verschil in les in dressuur en gewoon les volgens jou dan?
Denk dat het erg verstandig is als je les neemt met je paard en niet zelf gaat aanmodderen. Uit je verhaal maak ik op dat je echt geen flauw idee hebt hoe het allemaal werkt! Had ik ook niet toen ik begon, maar ik liet mijn paard dan ook heerlijk met de kop in de lucht lopen, want aan de teugel vond ik maar sielugh... Nu ik weet wat ik doe, vind ik dat niet meer, maar het is iets waar je naar toe moet werken. Niet iets wat je maar even doet...

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:49

Zeker les nemen, uit je verhaal komt duidelijk over dat je niet begrijpt waar nageefelijkheid vandaan komt. Zoals de rest eigenlijk ook al aangeeft. Wat me alleen enigzins ook weer verbaast aangezien je al 8 a 9 jaar rijdt, hoe heb je dat dan gedaan? Nooit les genomen?

AmyxPraay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:04

@ SamanthaIJ, ik ben begonnen op een pony van 32 jaar oud (prive les), daar heb ik de basis geleerd, figuren rijden, stap/draf/galop, leren poetsen enz. Daarna heb ik op manege paarden gereden, pony's en paarden. Ook vaak paarden die niet te houden waren in galop. Verder heb ik veel buitenritten gemaakt op oude verzorgpaarden. Heb er zelfs een in Engeland gedaan van 1,5 uur op het strand, was echt ontzettend gaaf om te doen. Maar ik heb helaas nooit kunnen/mogen rijden op het niveau wat ik nu zo ontzettend graag zou willen. Ervaring genoeg, maar niet goed genoeg om deze dingen te weten en te kunnen helaas. Op de een of andere manier leerde ik nooit veel meer in de les, dan het "standaard" rij uurtje. Ik moet wel zeggen dat sommige reacties aanvallend op mij overkomen (ga geen namen noemen want ik wil geen ruzie) maar ik kom hier om aan mensen advies te vragen wat slim is en wat niet. Ik vind zelf dat je iemand nooit het goede kunt leren, als t bot overkomt. Ik ben wel van plan les te nemen omdat ik dat vreselijk mis. @ xdreamerx ook bedankt voor jou tips ;)

AmyxPraay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:08

Ik heb idd ook niet veel ervaring qua rijden, maar daarvoor heb ik me op Bokt.nl aangemeld om advies over deze topic te vragen. Advies altijd welkom, nooit te beroerd om te leren, maar wel op een normale manier als dat zou kunnen

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:09

@AmyxPraay Duidelijk antwoord. Maar ja ik denk echt dat er op dit moment maar 1 oplossing is! En dat is les nemen! Dan zul je er snel achter komen dat dat jou op dit moment het meeste gaat helpen, omdat je dan met de uitleg direct kan voelen wat het resultaat is, suc6!
Laatst bijgewerkt door SamanthaIJ op 30-10-12 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:11

Misschien ook handig om te vertellen hoe je vriendin dit uitgelegd heeft aan jouw kunnen mensen je al op weg helpen of dit een goede manier is of niet. Er zijn uiteraard meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar "dwingen" is nooit de manier omdat je dan niet krijgt wat je eigenlijk wil.
Er zijn veel instructeurs die zich nog steeds op het plaatje focussen en dus meer in de krul dan wat eigenlijk het echte beeld moet zijn.
Het eigenlijke doel zou ook niet moeten zijn hoe rijdt ik een paard aan de teugel maar hoe rijdt ik een paard goed door het lijf, goed aan de hulpen, los en soepel en ontspannen zodat ze vanzelf zo "mooi" gaan lopen.

AmyxPraay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:16

@ Tigra en SamanthaIJ, ja ik ben zeker van plan weer les te nemenl. Dit zal dan alleen wel 2x per maand worden. Bedankt voor jullie tips ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:17

Ik vind het vrij zorgwekkend dat je praat over 'techniek'. Om een paard 'aan de teugel' te krijgen, daar bestaat geen techniek voor. Om een paard in de krul te trekken wel overigens. Ook word veel te vaak 'aan de teugel' gezegd voor een paard dat simpelweg in een krulletje loopt. Een paard gaat 'aan de teugel' als hij van de ruiter de kans krijgt zijn lichaam te gebruiken, dus de buikspieren kunnen aanspannen, rug en kaakgewricht los kunnen laten, met een achterhand die ondertreedt. Dat een verkorte en simpele opsomming. De ruiter speelt een grote rol: bonk jij op de rug rond, zal hij deze nooit durven te gebruiken, heb je een te strenge hand zal hij geen vertrouwen hebben en nooit lekker loslaten. Met spanning in het lichaam kan nooit het lichaamsgebruik opgewekt worden dat gewenst is voor een paard dat correct aan de teugel loopt. Goed dat je van plan bent toch les te gaan nemen. Het is immers niet eerlijk te vragen of een paard zakt met het hoofd, als je er zelf niet goed op zit.

AmyxPraay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:28

Ik noem het even techniek omdat ik er zo gauw even geen goeie benaming voor had

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:33

Dat dacht ik al, misschien verwoord je jezelf niet helemaal goed.
Maar ik denk toch dat het beste advies is om gewoon prive les te nemen met je paard.