iemand suggesties voor bit/hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje1980

iemand suggesties voor bit/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:54

Onze Arabier wordt hoe ouder hoe gekker, maar vooral steeds moeilijker te houden buiten.
Ze kan heel drammerig zijn in de draf op de buitenrit en in de galop echt moeilijk (soms helemaal niet) terug te krijgen.
We rijden nu nog buiten met een gewoon hoofdstel met een dubbele neusriem, een dun enkel gebroken watertrensje en een martingaal. Van de week een experiment uitgevoerd met de slof maar dit hielp niet op de manier die wij willen. Haar gebit wordt goed bijgehouden en ook haar zadel en rug zijn recent nog gecontroleerd.

Ze pakt het bit niet vast of zo en 75% van de buitenrit kunnen we haar met een los teugeltje rijden. Alle stap en asfalt stukken is er niets aan de hand maar zo snel ze zand voelt onder d'r voeten of een recht pad ziet is het weer feest. We weten dat het ook wel een beetje een kwestie is van aangeleerd gedrag. Bij een vorige ruiter mocht ze waarschijnlijk wat harder dan wij verantwoord vinden. We snappen dat het wat geduld en een consequente hand nodig heeft maar vinden het toch wel erg belangrijk dat er een rem op zit. We rijden toch in een wat drukker recreatiegebied.

Graag suggesties en tips. Zelf hebben we al gedacht in de richting van een hackamore maar hebben hier weinig ervaring mee en wat we er aan ervaring mee hebben was op paarden die er altijd mee gereden werden. Ik heb geen idee hoe je het gebruik van iets dergelijks introduceert bij een paard van 17.

Alvast bedankt voor het meedenken.

TrIjNiE__

Re: iemand suggesties voor bit/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:39

Hoi,
ik rij mijn verzorgpony met een hackamore. Hij kan geen bit verdragen. De eigenaresse reed eerst met een halster, maar omdat hij in galop zijn hoofd tussen zijn benen steekt en heel hard gaat rennen ( en bokken ;p) heeft hij nu een hackamore. Hij gaat nog steeds heel hard rennen ( het is gewoon een deugniet, een kleine bandiet :p) maar door de hefboomwerking heb ik wel meer over hem te zeggen, ik houd mijn handen redelijk hoog, en als hij zijn hoofd naar beneden doet dan voelt hij de druk dus komt hij weer een beetje terug omhoog. Ik weet niet of jouw paard zijn hoofd dan heel laag houd, maar in dat geval is een hackamore wel handig denk ik.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:43

Hackamore is druk op de neus, maar dat is heel erg uitkijken hoe je paard daarop reageert (vooral omdat het al een 17jarig paard is...) Ik zie er ooit mensen mee rijden en die hebben geen idee hoe hard de druk is, paard komt meer naar boven dan vooruit door de druk en dan maar schoppen :s maarja, het beest snapt het gewoon niet...

Mijne kan ook soms een beetje drammerig zijn in draf, ik zit er over na te denken om naast gewoon met bit, een combi te maken met bitloos (klinkt lekker vaag ja, maar dan krijgt ie nog een keer extra druk en hij reageert bitloos in de bak eigenlijk er vrij goed op. Dus gewoon met 2 teugeltjes straks en dan kijken of het makkelijker is :)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 21:10

Thanks meiden. Ik ben er nog niet helamaal van overtuigd dat de hackmore onze oplossing is omdat ze haar hoofd wel erg hoog houdt. Daarnaast weet ik ook niet echt hoe het uit te proberen. In de bak is er geen probleem. En pas buiten op de zandpaden is het probleem er. Als we het dan proberen en het blijkt niet te werken... dat ze er heel verkeerd of juist niet op reageert. Moeilijk hoor. Misschien is jouw idee van de combi met bitloos, Serendip90. Maar ben nog even aan het bedenken hoe ik dat voor me moet zien...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:34

Hoe is ze in de rijbak?
Ik zou er niet zomaar een scherp bitje in gooien.
Misschien is dit bitje zelfs voor het mooie te dun.
Arabieren kunnen er bijvoorbeeld zo gevoelig op reageren dat het in je nadeel gaat werken.

Je zou er eigenlijk dressuur matig aan het werk gaan zetten......dit kan ook buiten.
Leer haar maar wachten, desnoods laat je de galop even voor wat het is en begin je met korte stukjes te draven.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 21:55

In de rijbak is het een dooie drol ;) Daar rij ik met een dubbelgebroken, koperen bit dat best dik is. Geeft ze lekker op na maar is ze buiten niet mee te houden. Met het dunne bitje is het jaren goed gegaan (hier en daar een stoute uitspatting daargelaten) het probleem is echt van de laatste maanden. Sinds haar verhuizing eigenlijk. In dit park is ze een stuk heftiger dan ons oude recreatiegebied...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:01

Mootje1980 schreef:
Thanks meiden. Ik ben er nog niet helamaal van overtuigd dat de hackmore onze oplossing is omdat ze haar hoofd wel erg hoog houdt. Daarnaast weet ik ook niet echt hoe het uit te proberen. In de bak is er geen probleem. En pas buiten op de zandpaden is het probleem er. Als we het dan proberen en het blijkt niet te werken... dat ze er heel verkeerd of juist niet op reageert. Moeilijk hoor. Misschien is jouw idee van de combi met bitloos, Serendip90. Maar ben nog even aan het bedenken hoe ik dat voor me moet zien...

Hier had ik mijn idee vandaan (heb toevallig ook dat hoofdstel besteld)

"Het Marylot Crosslink hoofdstel is een zeer veelzijdige optoming. Door riempjes te verwijderen of juist te plaatsen, kan het hoofdstel gebruikt worden als halster en als bitloze optoming (met gekruiste kaakkoorden, en ook als sidepull).
De losse keelriem kan gebruikt worden als de gekruiste kaakbanden worden weggehaald. Een verbindingsriempje tussen keelriem en neusriem maakt het gebruik als halster mogelijk.
Door de bit-ophangriempjes te gebruiken, kan een bit gebruikt worden. Dit kan zonder en met de gekruiste kaakbanden, zodat er eventueel met dubbele teugels (aan de gekruiste kaakbanden èn aan het bit) gereden kan worden. Door de neusriem op de plaats van de Engelse neusriem te plaatsen, alleen de keelriem te gebruiken en ook de bit-ophangriempjes, is het een gewoon halsterhoofdstel met bit.
Bij gebruik zonder bit, waarbij het paard grotendeels op de neus wordt gestuurd, al dan niet met de gekruiste kaakbanden, moet de neusriem precies op dat stukje hard neusbot liggen waar de inhammen naast dit bot gaan beginnen. Dus lager dan de Engelse neusriem. (met dank aan NVBP)"

En door de combi bit/druk op neus, hoop ik dat die van mij ook makkelijker terug te pakken is. Hij zal niets gemeens doen, maar hij gaat gewoon te hard en terugrijden is dan lastig (en ik wil ook niet in zijn mond gaan hangen :S)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:38

Ik moest er gisteren opeens aan denken, toen ik op sultan aan het rijden was ;p Misschien kun je een halstertouw rond de hals doen, en daar ook druk op zetten, zoals bij een neckrope ? Kwam opeens in me op :p

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 10:55

Bedankt voor het meedenken Trijnie. Helaas helpt je idee niet. (hebben we haar eigenlijk ook nooit aangeleerd ze kent het alleen van het zwemmen en dan is het als handvat voor de stevigheid. Maakt haar niet uit dat ding...