Voordelen boomzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Voordelen boomzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 17:04

In verband met mijn krantje, ben ik als op zoek naar de voor en nadelen van een boomzadel (en dan vooral de voordelen).
Zelf heb ik een voorkeur voor boomloze zadels, maar besef me nu dat ik ook maar weinig voordelen van boomzadels ken, behalve dat het voor beter drukverdeling zorgt.

Wie heeft de cruciale informatie?

Alvast bedankt

DeSprinkhaan

Re: Voordelen boomzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:21

Niemand?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:37

Een zadel moet passen. Dat is een eerste vereiste. Het moet passen bij paard EN ruiter. De ruiter kiest zelf voor boomloos of met boom. Boven een bepaald gewicht van de ruiter is met boom aan te bevelen. Dit ter bescherming van de rug van het paard mbt drukplekken. Soms is boomloos beter voor het paard, niet beter maar omdat het makkelijker aan het paard aan te passen is. Paarden met een rug die niet de 'normale' vorm hebben, KUNNEN baat hebben met een boomloos zadel. Tegenwoordig zijn er veel merken zadels die boomloos zijn en toch ook in de wedstrijdsport gebruikt worden. Het is dus afhankelijk van de situatie, lees: het paard en zijn bouw en de ruiter, wat het beste is in die bepaalde situatie. Conclusie: Het is erg afhankelijk van combinatie paard en ruiter wat het beste is. Boomloos en met boom heeft allebei zijn eigen voor- en nadelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:03

DeSprinkhaan schreef:
.... behalve dat het voor beter drukverdeling zorgt.

En die betere drukverdeling gaat alleen maar op bij een 100% goed passend boomzadel. Past het niet goed dan gaat het hele boomsysteem tegen het paard werken, als in drukplekken etc.
En dan hebben we het nog niet eens over zadels met een scheve/kromgetrokken boom.
Zadels waar -door de verkeerde belasting van de ruiter- de druk teveel aan de voorkant komt te liggen.
Zadels waar in de kussens harde bonken zitten (of die sowieso te hard opgevuld zijn).
Zadels die misschien op zich wel aardig passen, maar door een verkeerde singelplaats van zijn plek getrokken worden.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:01

Vraag anders eens een zadelmaker.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:13

Bedankt voor de extra informatie, maar ik zoek met name de VOORdelen. Ik hoef zelf niet een boomzadel, en ben dus niet aan het overwegen, maar heb voor mijn krantje ook wat pluspunten van het boomzadel nodig.

emma: waar moet ik in hemelsnaam een zadelmaker vinden, met mijn fellzadel heb ik die niet echt nodig :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:16

Voordeel: er zijn er een hele boel van, in alle kleuren (nou ja :D ) en maten en merken :)
Er zijn veel zadelmakers/verkopers.
Onderdelen is makkelijk aan te komen.
Ze worden algemeen geaccepteerd en 'normaal' gevonden.