Pony inrijden met barebackpad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xsanne98

Pony inrijden met barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:41

Hallo,

Ik heb een verzorgpony hengst Jacob, een shet/welsh.
De eigenaar heeft aan mij gevraagd of ik hem wil inrijden.
Hij had nog een klein zadeltje voor me liggen, ik had het even op een andere pony uitgeprobeerd.. maar ik was veel te groot voor het zadel
Omdat Jacob nogal moeilijk is en heel druk, wilde ik niet zonder zadel er op gaan, maar zo'n klein zadeltje is ook geen optie.
Omdat een zadel zo duur is, (en omdat ik dan wss er weer mee zit dat die bij de pony past, maar bij mij niet..)
ging ik op Internet zoeken en dacht ik aan een barebackpad!

Ik heb er wel over gelezen dat het slecht is voor zijn rug met die beugels, ik wil dan ook niet gaan lichtrijden, maar voor als die gekke dingen gaat uitspoken ik er niet weer na 2 seconden naast lig.

Is het een idee'tje om met een barebackpad Jacob in te rijden?

En weet iemand misschien ook waar je een goede barebackpad vindt, en ook niet zo duur? :o

Alvast bedankt ;)

PinkHorse

Re: Pony inrijden met barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:32

Een barepackpad is eigenlijk een boomloos zadel een boom verspreidt het gewicht over de rug wat makkelijker is voor een jonge pony opzich kan het wel denk ik en als de pony gaat bokken heb je met een barepackpad niet zo veel grip en blijf je dus moeilijker zitten

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:36

oké , dankjewel!
ja ik wil wel een zadel kopen opzich, maar het leek me beter én goedkoper om met barepackpad te rijden

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:38

Met een barepackpad rijden kan, zolang je er geen beugels aan doet (of je moet een bareback pad hebben die naar boomlooszadel neigt en inlages heeft, dan kan het wel).
Het enige wat een BPP je dus biedt is een beetje anti-slip en soms een handvat, op meer moet je niet rekenen. Als de pony echt heel druk is zal je dus eerst vanaf de grond bezig moeten voordat je erop stapt, anders heb je kans op een rodeo. (Stel: pony kent nog niets aan remmen, sturen, etc. , hij schrikt, jij klemt -automatisme bij veel mensen als je schrikt en je hebt geen zadel-, daar schrikt hij weer van en boem)
Het kan natuurlijk wel, maar als je geen vertrouwen in de pony hebt dat hij het makkelijk gaat oppakken dan zou ik toch echt even een zadel zoeken. En vanaf de grond beginnen kan natuurlijk nooit kwaad.

Heb je ervaring met het inrijden en beleren en krijg je hulp?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:40

PinkHorse schreef:
Een barepackpad is eigenlijk een boomloos zadel een boom verspreidt het gewicht over de rug wat makkelijker is voor een jonge pony opzich kan het wel denk ik en als de pony gaat bokken heb je met een barepackpad niet zo veel grip en blijf je dus moeilijker zitten

een BBP is geen zadel. Je kan dan beter met een echt boomloos zadel gaan rijden. wat als je een keer een zadel nodig hebt en hij is het niet gewend? dan kan je overnieuw beginnen. en een BBP is niet altijd goed voor de rug.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:42

ik zou een tweedehands boomloosje zoeken, maar dan wel op kosten van de eigenaar; hij wil het dier immers beleerd hebben?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:43

Iemand uit mijn omgeving ging haar pony die net ingereden was berijden met een boomloos zadel. Het leverde veel protest en bokken op. Het scheen zo te zijn dat het nog een gevoelige pony was (net ingereden namelijk) en door een boomloos zadel de ruiter heel goed te kunnen voelen op de rug. Ze is vervolgens overgestapt op een zadel met boom --> geen problemen. Nu de pony wat ouder is kan ze hem wel met een boomloos zadel rijden. Weet niet of dit ook met een BBP zo werkt...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:44

Een pad die goed de ruggengraat vrij laat is voor de meeste paarden prima. :) Je moet echter wel zelf goed kunnen rijden, zeker op zo'n jong spruitje.
Je kunt de beugels niet gebruiken zoals op een boomzadel, je kunt niet telkens je hele gewicht er in zetten, wat veel mensen wel met de beugels doen. (schijnt overigens met een boomzadel ook niet goed te zijn maar toch, die verdeeld waarschijnlijk wat meer dan een bbp)
Ook houdt een zadel je veel meer vast bovenop het paard, waardoor fouten in je eigen houding en plotselinge bochten waar je niet op rekende meer opgevangen worden.

Een goedkopere optie is om op zoek te gaan naar oude schapenvachten op marktplaats (mijn niet bepaald kleine achterwerk heeft ruim genoeg aan één schaap) en een 2e hands inlage dekje met inlages.
Dan heb je én de ruggengraat vrij, en de antislipwerking van de schapenvacht. Deken- of longeersingel er om en gaan met die banaan. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:45

met een BBP is het idd zo dat je gewoon op zn rug zit. alleen met een klein stukje stof ertussen. met een boomloos zadel heb je toch wat minder inwerking met die rug.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:45

ik zou kijken naar een 2e hands zadel ;) mijn zadel was goedkoper dan een goeie bbp (80€) en is echt een goed zadel.. en moet jij dat kopen voor een paard dat niet van jou is? (ik heb die van mij gezocht, eigenaar betaald ;) )

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:46

Voordeel ervan: close contact.
Als je daarin geoefend bent kun je spanning in de rug al aanvoelen voordat het paard 'vertrekt'.
Met op de juiste momenten ontspannen en uitademen kun je zo omgekeerd ook spanning van het paard (en van jou) aflaten.

Nadeel: Als je geen balans hebt, kun je eraf vallen omdat je de beugels mist waarmee mensen vaak dat balansprobleem oplossen.

Dat het geen grip geeft, daar ben ik het niet mee eens. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het veiliger is omdat je geen beugels hebt: Kun je er ook niet in blijven hangen.
Maar: Als je serieus wilt gaan rijden en niet vooral stappen en af en toe een drafpasje, zou ik toch voor een zadel gaan. Je paardje moet jou namelijk ook leren 'dragen', omgaan met je gewicht e.d. Het ene paard heeft daar zijn bouw wat meer mee dan het andere (m.n. rondgeribte paarden met vlakke gangen zullen makkelijker zitten), maar puur voor de balans zou ik als je als ruiter nog niet perfect zit (en helaas geldt dat voor de meesten van ons) toch voor een zadel kiezen.

Als je het goed opbouwt - en dan bedoel ik écht de tijd nemen en de signalen die het paard geeft serieus nemen, dan hoef je helemaal niet te rekenen op bok-reeksen en kun je m.i. voor het begin prima een bbp gebruiken. Sterker, ik zou het zelf ook doen. Maar: Rekening houdend met paard én ruiter.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:46

je meot idd ook wel goed kunnen zittten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:47

Dus je wilt hem enkel inrijden, en hem daarna op de wei laten staan begrijp ik? Want enkel een barebackpad om een jonge pony mee in- en door te rijden. Nee dat is te weinig. Je wil dat ze in het begin al snel op eigen benen gaan, en hun uitnodigen om hun rug te gebruiken. Hiervoor dien je hem te ontlasten, en hoewel een barebackpad enigszins de druk verdeeld is er nog niet van genoeg ontlasting te spreken. Ik zou dus zeker gaan kijken naar een tweedehands (goed genoeg) passend zadeltje, zeker als je van plan bent de pony vaker te rijden. Daarbij is je houvast met een BBP groter dan volledig zonder zadel, maar de kans dat je er af dondert bij een gekke sprong is groter dan met een zadel. De gevolgen daarvan kunnen spanning van beide kanten zijn en uiteindelijk een pony die goed weet hoe die vrij moet krijgen. Ook rekening mee te houden. Uit je verhaal lijk ik op te maken dat je eigenlijk niet echt weet wat inrijden allemaal inhoudt en hoop voor jou, en voor de pony dat je dit onder begeleiding doet.

Een drukverdeling van een BBP is niet te vergelijken met de drukverdeling van een boomloos zadel dat gebruikt maakt van goede inlages. Ben het dus niet met je vergelijking eens PinkHorse.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 29-10-12 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:47

Als je beugels aan een barebackpad doet, zit je echt niet stevig! Ik heb het eens geprobeerd en zonder beugels gaat makkelijker. Een bbp is haast hetzelfde als zonder zadel rijden, alleen dan iets minder glad waarschijnlijk. Dus nee, ik zou het niet doen. Ik zou eerder voor een goedkoper tweedehands zadel gaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:48

antje_vip schreef:
Als je beugels aan een barebackpad doet, zit je echt niet stevig! Ik heb het eens geprobeerd en zonder beugels gaat makkelijker. Een bbp is haast hetzelfde als zonder zadel rijden, alleen dan iets minder glad waarschijnlijk. Dus nee, ik zou het niet doen. Ik zou eerder voor een goedkoper tweedehands zadel gaan.

Het is ook volledig not done beugels aan een BBP te verdelen, vanwege de puntbelasting.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:49

Dat zei ik ook niet ;-)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:09

Even lezen. :) Ik had het ook niet over jou uitspraak, maar over diegene die ik quote.

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:14

Bedankt voor de reacties!
Uit alle verhalen, ga ik zoeken naar een 2e-hands zadeltje. Het lijkt me indd toch beter.

@melody7 , ik mag van me ouders een zadel kopen voor me verjaardag, dus vandaar! En al zou ik daar niet meer komen, geef ik em aan een vriendin van me. :)

@Lara_Silver Ik weet wel wat inrijden inhoudt, en al weet ik iets niet, vraag ik het. Ik doe geen dingen die ik niet zeker weet hoe ze moeten. En krijg ook af en toe hulp ( ik zou er sowieso nooit opgaan als er niemand bij is, ik ben nu ook alleen nog maar bezig met het grondwerk) En nee, als ik ze heb ingereden gaan ze niet weer op het weiland. Ik ga hem ongeveer 2/3 keer per week rijden, waarvan 1 buitenrit. In de zomer ga ik hem samen met de eigenaar voor de kar zetten. Daar heb ik geen verstand van, maar de eigenaar wel.. en ik heb weer meer verstand van het rijden. De eigenaar vindt trouwens ook dat ik het goed doe, dus het komt vast goed. :)

@opisop_shop naja , de eigenaar vroeg het aan mij of ik het wilde doen, het hoefde niet, maar hij zei als ik het leuk zou vinden het zou mogen. de eigenaar vindt het ook leuk dat ik het doe. :)

@Ingrid_92 bedankt!! ik ga nu zeker een passend zadeltje zoeken, want als ik hem alleen maar last bezorg, moeten we niet hebben.. haha :)

@julius_juut haha ja das indd ook een goed idee!! Naja ik ga nu eerst beginnen met een zadeltje, en al gaat het heel goed over een lange tijd, ga ik daar eens over nadenken! :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:15

Sorry, was aan het multitasken :Y)

Ik heb er nog wat langer over nagedacht, en waar ik een beetje mee zit is deze zin:
xsanne98 schreef:
Omdat Jacob nogal moeilijk is en heel druk, wilde ik niet zonder zadel er op gaan, maar zo'n klein zadeltje is ook geen optie.

Want hoe oud is de pony? En is er verder al eens iets gedaan met Jacob?

Want, met als risico hier voor new age persoontje te worden uitgemaakt:
Even crü gezegd: Is de pony er wel aan toe om op korte termijn ingereden te worden?
Ik weet dat er heel veel te doen is over grondwerk zus en nh zo, maar ook 'vroegah' werd het inrijden voorgegaan met omgangsregels.
Die regeltjes scheppen duidelijkheid, en daar worden veel paarden een stuk rustiger en zekerder van (beetje kort door de bocht uitgelegd).

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:16

haha ik zou allebei doen dus ff spare haha dan kun je gwn lekker relaxt rijden een voor het trainen ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:17

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:23

Ingrid_92 schreef:
Bij Interhippique hebben ze momenteel mooie nieuwe zadels in de uitverkoop voor 89,- Misschien is dat ook wel iets voor je? http://www.interhippique.com/index.php? ... mid=200022

Nooit aan nieuwe zadels van een dergelijke prijs beginnen, je weet niet wat je koopt. Veel liever een ouder tweedehands zadeltje van een bekend merk in dezelfde prijsklasse dan een zadeltje van net 100 euro.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:24

Lara_Silver schreef:
Ingrid_92 schreef:
Bij Interhippique hebben ze momenteel mooie nieuwe zadels in de uitverkoop voor 89,- Misschien is dat ook wel iets voor je? http://www.interhippique.com/index.php? ... mid=200022

Nooit aan nieuwe zadels van een dergelijke prijs beginnen, je weet niet wat je koopt. Veel liever een ouder tweedehands zadeltje van een bekend merk in dezelfde prijsklasse dan een zadeltje van net 100 euro.

Normaal gesproken zijn ze tegen de 300 euro hoor ;) het is een UITVERKOOP actie.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:27

Ingrid_92 schreef:
Normaal gesproken zijn ze tegen de 300 euro hoor ;) het is een UITVERKOOP actie.

Dan nog, veranderd niets aan de zaak. Voor 300 euro krijg je een goed tweedehands zadel en geen troep, want voor 300 euro kan je geen goed leren zadel maken. Kunstof allez, maar leer? Nee echt niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:28

hoe groot is de pony, hoe groot en zwaar ben jij?