Welke bescherming bij schiefel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Welke bescherming bij schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 11:55

Heeft iemand voor mij een tip? Of ervaring met bepaalde soorten bescherming?

Gelukkig heb ik van de dierenarts groen licht gekregen om mijn paard weer te gaan rijden na twee maanden rust wegens een schiefel op een vervelende plek. Deze zit aan de binnenkant van het pijpbeen, net onder de voorknie. De DA gaf aan dat ik peesbeschermers met bont aan de binnenzijde zou kunnen gebruiken. Nu vind ik de DA een hele goede en kundige arts, maar dit advies leek me dan weer niet helemaal handig. Ten eerste omdat de schiefel nog vrij groot is en daarmee alleen maar meer druk op de plek komt, ten tweede omdat ik vrij vaak in een natte, modderige bak rij, wat mij heel onpraktisch lijkt in combinatie met bont. Van de DA mocht ik ook met bandages met onderlappen gaan rijden. Dit doe ik nu, maar vind ik zelf (ook door de bak) en het warm worden van de benen en het te weinig bescherming bieden bij het springen ook weer niet ideaal. 3-in-1 beschermers vind ik vaak ook te warm worden, maar is misschien nog de beste optie.

Zelf dacht ik dat het misschien handig zou zijn om in gewone peesbeschermers een gat te knippen op de plaats van de schiefel, zodat daar geen extra druk op komt te staan. Maar aan de andere kant moet juist die plek weer hele goede bescherming krijgen.

Ideeën zijn dus zeer welkom!

sharonalover

Re: Welke bescherming bij schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:41

Mijn vorige paard had precies hetzelfde, had ook hetzelfde advies ;)

Ik heb hem altijd met 3 in 1 beschermers of bandages gereden. Ik heb met bont nooit uitgeprobeerd, om de simpele reden dat het heel erg snel vies wordt, en ik ze daar te duur voor vind :Y) .

Ik ben eigenlijk vooral voor de normale peesbeschemers, maar dat gaat nou eenmaal niet....

Mijn paard had ze trouwens ook in de molen en in de wei om, op advies van de DA ;) .
Ik heb er dus aardig wat versleten in die paar jaar door de modder e.d. :P

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 12:51

Thanks. Had je deze dan ook op de wei om? Dat is bij mij niet echt een optie. Heb zo'n hekel aan bandages rollen ;)..maar als het moet dan moet het.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:55

Heel vervelend idd.
Ik gebruikte bij de 1 bandages ondanks dat het erg warm wordt.
Je moet toch iets?
Nu gebruiken we van die gelbeschermers,een soort 3 in 1 met gel er in.
Die waren vroeger nog al populair.
Ondanks het risico van aantikken staat hij wel zonder beschermers op de wei.

En voor bandages rollen heb je zo'n hulp dingetje!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:04

Op de wei en in de molen had hij die 3 in 1 dingen om ;)
Met rijden ook, of bandageren ;)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:18

Mijn oudje had precies hetzelfde. Ik gebruikte de 3 in 1 van Indra(in de winter) en de Eskadron pro dressage(in de zomer) deze laatste zijn iets dunner.

De eerste dagen op het land gebruikte ik de Eskadron cross country beschermers, doordat de flap 1 geheel is kan je deze iets losser doen en er zit onderop ook een druksluiting waardoor de flap niet los schiet.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:29

Mijn paard heeft hetzelfde, alleen heeft hij er nog geen last van.. Het kan ook nog een gesprongen bloedvat zijn dus nu met comagel proberen. Maar.. ook ik zat al te dubben over been beschermers.

Ik heb nu de Pagony dressage boots besteld, zelfde idee als br pro max, eskadron allround etc. en die ga ik deze week passen als ik ze binnen heb. Gewone peesbeschemers is geen optie meer :n
Ik heb deze gekozen omdat ze qua stevigheid (voor springen) hetzelfde voelde als de br pro max en een stuk goedkoper zijn.. zo'n 30 á 35 euro voor 4 benen.

http://www.divoza.com/collectie/paard/b ... -voor.html

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:50

Bedankt voor de tips! Ga even kijken wat ik zal doen. Ze staat het hele jaar door overdag op de wei, dan wil ik er dus geen beschermers om. Ze heeft best een gevoelige huid, dus denk dat dat eerder blessures geeft dan voorkomt. Die Indra beschermers moet ik nog ergens hebben liggen, dat is wel een goed idee!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:24

De 3 in 1 beschermers van Tekna worden zo goed als niet warm, ik merk een groot verschil ten opzichte van de Indra beschermers.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:32

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:34

Laatst bijgewerkt door Mallootje op 30-10-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:39

ik weet iemand die deed geen beschermers om en anders die 3in1 van piaff...
vind die pagony trouwens wel een goede! zien er goed uit en zij toch al een tientje goedkoper!..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 14:50

Harde beenbescherming is helaas geen optie. Dat is juist zo jammer omdat ik echt wil voorkomen dat die schiefel geirriteerd raakt.

Daarom moet het aan de ene kant bescherming zijn die afdoende klappen kan opvangen, maar ook zo buigzaam zijn dat het om de schiefel kan vormen. Dat is met eventingbeschermers en andere 'harde' beschermers niet het geval.

Wanneer de kap op de schiefel drukt gaat het juist irriteren en kan de schiefel weer gaan opspelen. Dat is bij de meeste normale beschermers nu het geval, de schiefel steekt echt een stuk uit.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:34

De beste oplossing voor dit 'probleem' zag ik bij andere mensen, zij hadden lederen peesbeschermers met neopreen voering. Zoals deze van de ooteman:

http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... leder?N=45

En er vervolgens gewoon een gat in geknipt op de plaats van de schiefel. Werkte ideaal, is makkelijk schoon te houden en relatief goed ademend door het leer.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:38

Maar als ik een gat knip op de plaats van de schiefel....Is juist de schiefel onbeschermd. En dat is nu juist net de plek die absoluut niet nog eens geraakt mag worden. De komende tijd in ieder geval niet. Evengoed bedankt hoor, maar zat zelf ook al aan zoiets te denken, en denk niet dat het werkt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:32

Heb je ondertussen wat gevonden? Wat gebruik jij nu?

Mijn paard zijn Schiefel word niet kleiner en ben nu met de coolmaster bandages van Harry's horse aan het rijden. De pagonys heb ik nog steeds niet binnen helaas..

Kwam wel deze tegen van horze die ik denk ga proberen voor 23euro;

http://demandware.edgesuite.net/sits_po ... 0&sfrm=jpg

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:37

Heb via Boktmarkt een set Eskadron Pro Active beschermers kunnen krijgen. Werken erg fijn. Jammer alleen dat ze nu een dikke kogel heeft aan het andere been...En ik dus wéér niet aan het rijden ben.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:16

Jammer dat je paard een dikke kogel heeft Peppertree. Hoop dat ze jou beter bevallen. Heb ze op 3 verschillende paarden gebruikt maar ze blijven absoluut niet zitten.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:26

Mijn paard heeft een schieffel aan de achterkant op zijn voorbeen.

Ik rij altijd met Legwraps van Indra.
Afbeelding