Wat voor een zadel ..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

donderhvj

Wat voor een zadel ..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 16:53

Hallo! :) Ik zit met een probleem. Nu al een jaar maak ik heel erg veel mee met mijn verzorgfjord. Toen ik haar net leerde kennen was ze enorm dik, en was ze ook hoefbevangen. Nu is ze ernorm veel afgevallen, en in die tijd heeft ze ook al 5 zadels gehad. Alleen nu, komt het probleem: geen zadel blijft meer liggen, en wat wel blijft liggen drukt op haar schoft.
Ze is nu slank , maar ze mag niet zwaarder worden van de hoefsmid (ivm hoefbevangenheid) en haar ruggenwervel steekt lichtelijk uit. Dit komt door haar leeftijd, 19..
Weet iemand wat voor een zadel hier op kan gaan passen ? En nee, ik wil geen staartriem ..

HorseTopShop

Re: Wat voor een zadel ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:54

Je kunt het beste een zadelpasser laten komen. Wij kunnen van achter de computer hier echt geen zinnig antwoord op geven.

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 17:09

Die is dus al 3x geweest (voor een dressuurzadel) maar zij verkoopt geen zadels, en hier in de buurt is er niemand die zadels past en verkoopt.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:13

Drunens ruiterhuis (vlak bij Den Bosch), heb ik zelfs een keer in het noorden van noord holland getroffen. Ik zou gewoon eens rondvragen bij hun of bij een grote winkel in de buurt of ze bij jou op stal met een aantal type's zadel willen langskomen om te kijken hoe ze liggen. Je betaalt als het goed is wel voor de reiskosten, maar dan weet je zeker dat je een passend zadel direct heb gekocht.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:15

Wat adviseerde de zadelpasser? Zij kan beter inschatten welke merken eventueel in aanmerking zouden kunnen komen omdat zij je paard gezien heeft.

Sommige paarden hebben nu eenmaal een 'slechte' zadelrug. Lees: moeilijke confirmatie zodat het lastig is een passend zadel te vinden. Dat is nu eenmaal zo, vooral bij rassen (en kruisingen van uiteenlopende rassen) die niet al eeuwen gefokt worden met een goede zadelrug.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:34

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 00:15

wat voor een ritten maak je?
Als je niet super fanatiek rijdt, of veel stapt is het misschien een idee om n barebackpad te gebruiken.
De betere versies hebben een uitsparing in het midden.
Ik heb zelf een Christ, zit heerlijk en t peerdje vind het prima voor af en toe een ritje!

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:37

ik rijd veel buiten maar sinds kort train in haar ook vaker in de bak. Ik kan hier een barebackpad wel gebruiken meet vind het niet zo fijn.
een boomloos zadel ligt bij haar al te snel op haar ruggengraat..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:47

welk merk boomloos heb je getest? Met de inlages en smallere pommel is dit meestal op te lossen

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 19:58

barefoot en een merkloze en nog een andere merkloze, t blijft wel liggen hoor, maar wat er onder t zadle gebeurt; al haar haren staan alle kanten op, en ik ben dan gewoon bang voor drukplekken, en dr ontzettend hoge schoft, en ruggengraat.

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:59

Van Rijs in Zevenhuizen zit toch wel in de buurt?

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 20:06

Redelijk, maar die vraagt er ook een enorme prijs voor. Begrijp me niet verkeerd, maar dat mag ik er gewoon niet voor betalen, ze is mijn paard niet en de eigenaar, heeft 'volgens hem' een goed zadel (niet) en het maakt m niet zo veel uit eigenlijk. Dus t moet van mij en mijn ouders af komen en mn ouders vinden t anders ook allemaal erg duur ..

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:10

nee logisch heb ik zelf ook gehad, het is al heel wat dat je een zadel voor je verzorgpaard moet kopen i.m.o.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:54

Ik heb een Barefoot Cheyenne op mijn oude fjord liggen. Schoft en ruggegraad liggen mooi vrij. Ik heb wel het nieuwste model met Vps en verplaatsbare beugelophanging. Heb pommel maat M,de L ligt nu te laag.

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 22:29

Ik heb een zadel. een Kieffer boommaat 1. schoft en ruggengraat liggen vrij, en blijft op zijn plaats. ben helemala gelukkig !