Strijklappen knellen kogel af?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

glenstorm

Strijklappen knellen kogel af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 22:12

Hee,

Van een vriendin heb ik gehoord, zij had het van haar instructeur, dat strijklappen helemaal rondom het achterbeen de kogel afknellen. Afbeelding
Nou ben ik benieuwd of iemand hier daar verder iets van weet?
Zo zijn deze strijklappen al verboden bij springwedstrijden van de 4/5 jarige paarden.
Deze strijklappen hebben dus degelijk wel iets negatiefs.

Weet iemand hier verder wat van?

Groetjes

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:17

Tja..peesbeschermers zijn ook verboden om dressuurproef mee te rijden. Maakt het dan gelijk dat ze dus negatief effect hebben?
Ik ken merken peesbeschermers die zo vreselijk stug zijn dat ze de pees afknellen. Zo zal het ongetwijfeld ook KUNNEN zijn met bepaalde kogelbeschermers.

Edit; typefout.
Laatst bijgewerkt door LiVetime op 26-10-12 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:18

Ik snap eigenlijk niet waarom dit ineens de kogel afknelt? Bij de voorbenen is het toch wel gewoon beschermd bij het dragen van peesbeschermers?
Ik heb dit soort kogelbeschermers nooit gek strak ofzo.

little_birdy

Re: Strijklappen knellen kogel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:21

tsja als je ziet hoe strak mensen deze soms aantrekken .....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:24

Ja, deze zijn niet toegestaan omdat ze af kunnen knellen als je ze te strak doet. Gebeurt bij springen veel, om de paarden de benen hoog op te laten trekken.
Bij de Utrechtse Kampioenschappen werd er ook omgeroepen dat iedereen die in de springring verscheen met deze beschermers, er meteen weer uit mocht.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:26

echt waar kleinvosje?
maar dat geld toch alleen voor de jonge paarden dan ?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:26

lijkt mij alleen als je ze te strak aantrekt dat je ze dan inderdaad afknelt

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:27

Vind het écht raar dat dit alleen maar bij jonge paarden geldt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:27

ik spring niet, heb de reglementen niet in mijn hoofd, maar het werd wel omgeroepen ja. Zal eens nazoeken!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:28

nina charlie
ik snap het wel
bij oudere paarden die zijn wat meer gewent en springen achter vaak al wat beter
dan worden dat soort geintjes (lijkt mij) minder snel uitgehaald

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:30

Ik zit even te zoeken in de reglementen, maar kan zo snel niets vinden.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:42

little_birdy schreef:
nina charlie
ik snap het wel
bij oudere paarden die zijn wat meer gewent en springen achter vaak al wat beter

Nee ik bedoelde meer van waarom is het niet verboden voor oudere paarden? Het is echt niet minder schadelijk voor jonge paarden als voor oude paarden, die bescherming gebruiken. Afgekneld is afgekneld.. Maar idd, misschien zullen die oudere paarden minder snel kogelbescherming omkrijgen..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:44

waarom zouden ze het verboden moeten maken dan ?
alles kan misbruikt worden
zelfs normale peesbeschermers zitten soms veel te strak

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:46

NinaCharlie schreef:
little_birdy schreef:
nina charlie
ik snap het wel

Nee ik bedoelde meer van waarom is het niet verboden voor oudere paarden? Het is echt niet minder schadelijk voor jonge paarden als voor oude paarden, die bescherming gebruiken. Afgekneld is afgekneld.. Maar idd, misschien zullen die oudere paarden minder snel kogelbescherming omkrijgen..

Het is niet verboden voor jonge paarden, het is verboden voor jonge paarden wedstrijden...Die wedstrijden zijn bedoeld om het paard te beoordelen op zijn talent. Als die nooit met zulke kappen springen en je doet die er dan op die wedstrijd ineens om, zijn er paarden die op de sprong mooier openen. Daardoor lijkt het alsof ze beter springen dan ze daadwerkelijk doen. Wat ervoor heeft gezorgd dat deze kappen niet mogen worden gebruikt voor de jonge paarden wedstrijden en competities.
Dus niet het gewone B en L springen, maar de 4/5/6 jarigen rubrieken.
Verder knelt alles af wat je te strak trekt...Als je deze beschermers in een normale, passende maat gebruikt knellen ze niet, vallen gewoon keuring om de kogel heen en hoeven ook helemaal niet strak te zitten om netjes te blijven zitten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:48

Bedankt voor je uitleg Esther. Weer wat geleerd. Het verklaart alleen niet waarom het destijds omgeroepen werd op de U.K., dat was nou niet echt een specifieke jonge-paarden-wedstrijd.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:49

glenstorm schreef:
Zo zijn deze strijklappen al verboden bij springwedstrijden van de 4/5 jarige paarden.
Deze strijklappen hebben dus degelijk wel iets negatiefs.

Weet iemand hier verder wat van?

Groetjes

Stond in de OP..

Dat verhaal van het beter springen met kogelbeschermers klinkt mij echt raar in de oren. Kan me heel goed voorstellen dat het waar is hoor! Alleen mijn paard zou daar echt niet beter van gaan springen ofzo. Zelfde kwestie met transportbeschermers, de 1e 5 passen tilt hij zijn benen hoog op, maar 20 passen daarna loopt hij zo normaal als wat :=

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:49

kleinvosje schreef:
Bedankt voor je uitleg Esther. Weer wat geleerd. Het verklaart alleen niet waarom het destijds omgeroepen werd op de U.K., dat was nou niet echt een specifieke jonge-paarden-wedstrijd.

Moet eerlijk zeggen dat ik me dit alleen herinner uit de Paard&Sport van een heeele tijd geleden hoor. Ik zou dus niet met zekerheid durven zeggen of het sindsdien nog aangepast is voor de rest van de rubrieken, spring zelf niet dus dat houd ik iets minder goed bij.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 23:10

Nog wat extra informatie van mijn vriendin:

Tijdens de sprong knellen die de spier af, waardoor paarden de achterbenen hoger de lucht in gaan tillen, en dit is niet eerlijk tov de rest, ook als ze weigeren doet het pijn bij de paarden