Kaakgekruist/kingekruist

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kirach

Kaakgekruist/kingekruist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:38

Weet iemand wat precies het verschil in werking is tussen kin- en kaakgekruist? En op welk type paarden vaak het best reageren? Ik las al dat blijkbaar paarden meer de neiging hebben te hangen op een kaakgekruist. Maar zijn er nog andere verschillen? Ik zou een bitloos hoofdstel willen aanschaffen maar twijfel tussen kin- of kaakgekruist.

miriam2105

Re: Kaakgekruist/kingekruist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:44

je hebt ook nog de sidepull die werkt bij mijn paard perfect. had eerst een kaakgekruiste en hier reageerde ze niet lekker op.
Je hebt ook een site waar je div. hoofdstellen kan proberen om te kijken welke bij jou paard werkt en dan die aanschaffen. Naam van de site even vergeten maar google helpt!!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:27

NA >> HAR

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:30

Ik zelf heb weer nooit problemen gehad met kaakgekruisd, maar het verschilt zo per paard hoe die erop reageert. Heb ook op een jong paard gezeten, dat er helemaal niet op reageerde of iig heel veel tegendruk gaf, ging hangen zeg maar :s

Als je kunt uittesten wat het "fijnst" rijdt, doen! Kunnen wij niets over zeggen :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:34

Kaakgekruist duwt het hele hoofd opzij, kingekruist alleen de neus.
Heb zelf een kingekruiste, bevalt prima. Alleen moet je wel oppassen dat de "release" goed blijft. Paarden met baarden kunnen beter een kaakgekruist hoofdstel nemen, omdat de haren anders ervoor zorgen dat de teugelsdruk blijf, ook al heb je de teugels los.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:37

EquiPhoto schreef:
Kaakgekruist duwt het hele hoofd opzij, kingekruist alleen de neus.
Heb zelf een kingekruiste, bevalt prima. Alleen moet je wel oppassen dat de "release" goed blijft. Paarden met baarden kunnen beter een kaakgekruist hoofdstel nemen, omdat de haren anders ervoor zorgen dat de teugelsdruk blijf, ook al heb je de teugels los.

Hierbij ging die van mij dus lekker "kantelen" om van de druk af te komen :') (heeft ie sowieso wel vaker last van.. in de regen tijdens wandelen loopt ie ook altijd met een gekanteld hoofd :') met bit soms ook, maar dan is het meer buitenteugel erbij wat ik bij kingekruisd weer lastige vond :s) vandaar dat ik dus voor kaakgekruisd ga en/of sidepull *wacht nog steeds op der multipurpose hoofdstel* :D

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 08:29

Bedankt voor jullie info, het blijft dus uittesten wat bij je paard past. Misschien probeer ik toch eerst kingekruisd, als dat niet goed gaat, kan ik verder uittesten met kaakgekruisd of sidepull.