passend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

My_Heart

passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:18

hoi
ik heb sinds een jaar ofzo een nieuw zadel gekocht voor mijn paardje. hij is altijd al moeilijk geweest om te zadelen, maar de laatste tijd (kan ook ivm verhuis zijn) is het erger.
nu mijn vraag, hoe zie je of een zadel goed past?
alvast bedankt :)

tylando

Re: passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:19

door een goede zadelmaker te laten komen!!!!

My_Heart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:20

dat kan ik echt niet betalen, maar zoveel paardjes lopen met gewone zadels die je in ruitershops etc koop. Je moet zo dat tochook kunnen zien?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:23

dat is niet echt heel duur, zelf kun je het ook wel een beetje zien maar een zadelmaker veel beter!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:24

een zadelmaker ziet alles wat er eventueel niet goed ligt! en gewoon een zadel erop gooien doe je niet op een paard ( alhoewel sommige mensen! ). mijn zadel komt ook van een ruitershop hoor en door die zadelmaakster aangemeten! 2 uur bezig geweest om em passend te krijgen!
en zo duur hoeft een zadelmaker/passer niet te zijn!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:28

Even tussendoor...
Als je geen zadelmaker kunt betalen, hoe zit het dan met eventuele dierenartskosten die in de toekomst voor kunnen komen?
Een goed zadel is van groot belang, je bespaart er de grootste rugproblemen mee!

My_Heart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:29

ik ken hier in de buurt alleen maar duure zadelmakers.
op het begin leek het zadel echt goed te liggen, maar de laatste tijd is het presies "vervormd" kan dit? het is een leren zadel, maar daarvoor viel het echt als gegoten op zijn rus, maar nu blijft het iets boven hem en zakt pas er voledig rond als ik aansingel

My_Heart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:30

niemand had het hier over dierenartskosten. ik heb met mijn ouders een regeling: materiaal en kosten daaraan zijn voor mij. stalling, dierenarts voer etc. zijn voor hen.
Ik ben 15 dus kan nogniet gaan werken, ik heb niet al het geld van de wereld om daar zoveel aan uit te geven

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:30

Je paard kan zich helemaal niet lekker voelen met dat zadel en daardoor pijn krijgen en soms ook heel vervelend/gemeen worden.
Een zadelmaker laten kijken is helemaal niet zo duur.
Je wil toch niet op je paardje rijden als hij/zij pijn heeft?
Laatst bijgewerkt door Rider01 op 25-10-12 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:31

opvullen denk ik.....
zadelpasservice was 75 euro en 50 euro benzinekosten....heb nu een passend zadel en mn paard loopt niet meer weg als ik met mn zadel aankom......

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:32

sorry maar ik kan dit niet beoordelen zonder het in het echt te kunnen zien! ik zou er toch echt 1 laten komen ! dierenartskosten of fysio kosten zijn hoger hoor als je paard hierdoor problemen lijkt te krijgen!
paarden kunnen wat afgevallen zijn of juist aangekomen!
ik laat mijn zadel sowieso eens per jaar checken en als ik denk dat het niet fijn meer ligt dan bel ik alweer !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:32

Zoek iemand die er naar kan kijken, aangezien je aangeeft dat je er zelf geen verstand van heb zal er wel ergens in de buurt bij de manege iemand rond lopen die er meer verstand van heb als jou.

My_Heart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:34

ik zal (als ik terugben voor vakantie) het eens aan mijn achternicht op aan 1 van de verzorgers van een ander paardje vragen (is een soort van familie stal). Ik denk dat die er wel meer van weten

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:35

Heb je geen ruiterwinkel in de buurt? Ik ben van de zomer met mijn pony ook heen geweest, we hebben samen een perfect euroriding zadel gepast die sloot perfect aan en ook met rijden lag die helemaal op zn plek. Hoefde voor de service geen extra kosten te betalen en ben zelf veel wijzer geworden over hoe een zadel goed ligt en niet.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:35

Wat heb je liever? Dat er een goed zadel komt of dat je paard met pijn loopt?

Dan kan het zijn dat hij binnenkort de pijn gaat uiten en gevaarlijk wordt onder het zadel....

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:38

Als je je ouders uitlegt dat het echt belangrijk is dat er een deskundige naar je zadel kijkt omdat ze anders wel eens met hoge dierenartskosten kunnen komen te zitten OF dat jij uiteindelijk niet meer fijn en veilig kunt rijden zijn ze misschien wel bereid je financieel een beetje tegemoet te komen. Stalling betalen voor een paard waar jij niets meer mee kan (want daar kan het op uit draaien) omdat het zadel niet past heeft ook niet veel zin. Als je een hele ervaren paardenman of -vrouw kent kan je die in eerste instantie eens vragen ernaar te kijken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:39

als hij pijn heeft, komt de DA en moeten haar ouders betalen _O-
maar willen je ouders dat het beestje pijn lijdt? denk het niet...

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:41

Ja, geweldige regeling dit. Een dierenarts is net zo hard nodig als een goed zadel.
En wil je dat niet, dan kan een leren lap met longeersingel ook dienst doen als zadel in jouw geval.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:42

Misschien kan je hier wat foto's plaatsen zodat je mensen je op weg kunnen helpen?
En verder zou je bv je instructeur/trice kunnen vragen die zullen niet zien of het perfect ligt maar heeft meestal meer verstand ervan als "gewone" paardeneigenaar.
Daarnaast kun je misschien met een aantal mensen van stal samen een zadelmaker laten komen zodat je minder betaald en voorrijkosten kunt delen.

My_Heart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:46

bij ons op stal staan maar 9 paarden, allemaal (buiten mije en 1 andere) sportpaarden, ga aan hun eigenaar (dus mijn nonkel) eens vragen of die nieteens tijd wilt maken om me te helpen.
men instructeur komt niet bij mijn paardje, ik heb met hem geen les. Ik les met een 4 jarige merrie van iemand anders, met mijn paardje kan ik nergens heen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 06:43

Wil je eens een foto plaatsen, kan ik een idee krijgen. Paard met zadel. Misschien is een advies al voldoende om je op de goede weg te helpen.

Misschien een interessante site: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:49

My_Heart schreef:
dat kan ik echt niet betalen, maar zoveel paardjes lopen met gewone zadels die je in ruitershops etc koop. Je moet zo dat tochook kunnen zien?

'Gewone' zadels ... ik schat dat 75% van de paarden onder een niet (goed) passend zadel loopt. Doe je paard een lol en laat er een deskundige naar kijken.

yrtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:27

mijn mening: een zadel dat niet goed past staat gelijk aan GEEN zadel :o

werken op je 15e is lastig, maar niet onmogelijk. even door sparen zou ik zeggen.. of heeel veel zeuren bij je ouders :D
ga in elk geval niet rijden met een zadel dat niet goed past. een deskundig iemand laten komen is echt geen overbodige luxe! bij rijden hoort een zadel, en bij een zadel hoort een zadelmaker.. je wil niet weten wat voor ellende je je paard bezorgt als je blijft rijden met een zadel dat slecht past. het veroorzaakt pijnklachten van top tot hoef, om het zo te zeggen ;) en ja, dan komen er idd dierenarts kosten. dat willen je ouders denk ik wel voorkomen!

ik heb het zelfde probleem. Dus ik rijd niet, tot dat ik een zadelmaker gevonden heb. Ik ben opzoek naar het nummer van zadelmaker van Triest.. heb alleen maar goede dingen over hem gelezen. heb €400 om zelf uit te geven (heb een geheel ander zadel nodig), de rest betalen mijn moeder en de eigenaar van m'n paardje..

en niet rijden wil niet zeggen dat je niets kan doen met je paard hé ;)