wie heeft er ervaring met een kn symphonie zadel? (fries)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

istri

wie heeft er ervaring met een kn symphonie zadel? (fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 17:05

[*]Hoi hoi,

Vandaag is de zadelmaker geweest (wentink uit winterswijk) en hebben we een kn dressuurzadel
op mijn 5-jarige friese merrie wimke gehad.
Deze lag opzich redelijk goed alleen de achterkant moet nog wat hoger en hier gaat hij morgen dan ook mee aan de slag.
Hij zet een stuk in de kussens om ze ongeveer 2 cm hoger te laten worden.

Nu is mijn vraag heeft er iemand ervaring met een kn zadel?
zoja.. hoe is het met rijden?
En qua kwaliteit enz?

groetjes

Dabo

Re: wie heeft er ervaring met een kn symphonie zadel? (fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:21

Ik heb er een op mijn draver :)
Was eigenlijk de enige die meteen goed lag. Vind het een fijn zadel, geen gedwongen zit, ook geen hele dikke kniewrongen, gewoon een fijn zadel :)

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:59

Ik heb er ook een voor mijn 5 jarige, ik vind dat je een (te) ongedwongen zit hebt. Vind een gedwongen zit persoonlijk veel meer steun geven als deze. verder is het een fijn zadel waar mijn paardje lekker onder loopt, wat het belangrijkst is. De kwaliteit is ook goed.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:11

Ik heb een tijdje een fries gereden met een KN Symphony. Vond het een erg fijn zadel waarbij ik de ongedwongen zit juist als een pluspunt heb ervaren. Nou moet ik daar wel bij zetten dat ik zelf makkelijk goed zit, waardoor ik een vrijer zadel prefereer. Het is maar net waar je voorkeur ligt.

Op het friesje lag het zadel erg goed, sloot mooi aan.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:18

Hier ook een KN symfonie! Ben er erg over te spreken, ik kan er heerlijk mee rijden. Is niet het zachtste zadel, maar ik ben nogal allergisch voor teveel wrong, en dat heeft deze niet, wat ik erg fijn vind! :) Heb de mijne 2 weken geleden helemaal opnieuw laten opvullen omdat de vulling niet meer goed was, dus nu kan die er weer even tegenaan. Heb de mijne ook wel is op een friesje gelegd en dat leek ook goed.
Kwaliteit vind ik prima, heb de mijne nu een jaar, maar als 2ehands gekocht, volgens mij in 2000 geboren en hij ziet er nog prima uit. ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:24

Heb een kn op mn nrpser liggen. Na een jaar is zadelmaker hem komen controleren en heeft hij het zadel zo aangepast zodat ik er wel op kon zitten. Mn andere zadel is er 1 met hele gedwonge zit dus verschil was te groot. Maar heb er nou heerlijk zadel aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:27

De oude KN Symphonie (rode clipjes) is super, heel zacht, veel steun maar zonder dwang.
De nieuwere vind ik op een of andere manier minder fijn, weet niet waarom.
Ik vind het een kwalitatief goed zadel, wel door het zachte leer snel gebruikerssporen en vroegah was het zitvlak de achillespees van het zadel (wilde nogal eens scheuren) maar het is een enorm waardevast zadel.

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 22:35

Mag ik vragen waar je die rode clipjes kunt vinden? Vandaag les gehad op het zadel is wel even wennen;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:35

Bij de haken waar je de beugelriemen aan hebt, het veiligheidsclipje is rood bij de hele oude (ik geloof 96 of 97)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:12

ik heb die met rode clipjes gehad, erg fijn zadel
weggedaan ivm andere fries anders zeker gehouden
wel hard inderdaad, maar wel degelijk

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:22

Een KN (hoe fijn ze ook zitten :P ) is qua pasvorm geen geschikt zadel voor een fries
Kussenkanaal is niet al te breed en de keilkussens die eronder zitten zijn zéker niet geschikt voor een fries die vaak toch een wat hollere rug hebben en rondgeribt zijn
Heb je een budget van minimaal 900 euro is een Kent & Master (type cob) een betere keuze
(2e hands zou natuurlijk ook een prima optie zijn)
En Kentaur (weet niet meer precies welk type) heb ik ook eens heel netjes zien liggen op een fries http://www.vanwijkzadels.nl/kentaur_dressuurzadel/
en is je budget nog groter dan zou ik een Schutte zadel aanschaffen http://www.zadelatelier.nl
Laatst bijgewerkt door unamie op 26-10-12 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:29

unamie schreef:
Een KN (hoe fijn ze ook zitten :P ) is qua pasvorm geen geschikt zadel voor een fries
Kussenkanaal is niet al te breed en de keilkussens die eronder zitten zijn zéker niet geschikt voor een fries die vaak toch een wat hollere rug hebben en rondgeribt zijn
Heb je een budget van 900 euro is een Kent & Master een betere keuze
En Kentaur kan ook best goed liggen op een fries http://www.vanwijkzadels.nl/kentaur_dressuurzadel/
en is je budget nog groter dan zou ik een Schutte zadel aanschaffen http://www.zadelatelier.nl

sorry maar elke fries heeft andere bouw
plus dat je luxe, barokke of er tussen in types heb
dus ik kan niet meegaan met bovenstaande

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:33

Jenny_S schreef:
sorry maar elke fries heeft andere bouw
plus dat je luxe, barokke of er tussen in types heb
dus ik kan niet meegaan met bovenstaande

Plaats dan maar eens een foto hier van een fries met een warmbloedbouw
Ik ben ze iig nog niet tegengekomen en ik heb er toch al heel wat gezien/gevoeld..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:35

hier heb ik alleen maar KN zadels,ook op de friezen...heerlijke zadels,en dat ongedwongen vind ik zelf juist heel fijn,maar dat is persoonlijk natuurlijk :)