wat voor deken op na het rijden ivm zweten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

wat voor deken op na het rijden ivm zweten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 07:26

Hoiii

Het paard zweet na het rijden nu erg hals, borst en onder het zadel door zijn wintervacht die al best wat heeft.
Ik ben er doordeweeks altijd savonds en paard staat dan snachts op stal.
Een fleecedeken ben ik niet zo een voorstander van omdat dit ook nat word en hij het snachts misschien koud heeft dan.

Uitstappen doe ik altijd lang ivm de artrose.
Maar hij blijft dan nat.
Einde van de week krijg hij ook weer dekens op omdat het kouder word.

Ben benieuwd hoe anderen dit doen

gr

MarimaCarona

Re: wat voor deken op na het rijden ivm zweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:28

wollen deken met hals er op doen en dan wachten tot je paard droog is en dan gewoon een staldeken op bijvoorbeeld

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:29

Ik doe mijn paard altijd een tijdje een fleecedeken/ zweetdeken om. En dan na een half uurtje wissel ik die voor haar winterdeken.
Wol schijnt erg goed te zijn. Dat transporteert het water goed naar buiten.

Denk als je niet te veel wil wisselen je naar een goed ademende deken moet gaan kijken. Maar ik heb geen idee welke je dan moet hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:39

Lees dit artikel maar eens door, zweten, gevaarlijk of niet? (Bij heeft mijn paard het koud.) http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Paarden die bezweet zijn hebben namelijk helemaal geen deken nodig. Bij ons verdampt zweet vanaf de huid, daardoor koelen we af.
Paarden transporteren het zweet van hun huid, via hun vacht naar buiten. Daar verdampt het pas.
Ze hebben dus constant hun eigen zweetdeken om. :D

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:43

Een wollen deken werkt volgens mij het beste. Wat gypsy zegt is ook waar. In het weekend was mij dat ook opgevallen dat hij na op de huid droog was en de oppervlakte van het haar nat.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 07:51

Ik zal straks in me pauze het artikel eens doorlezen dankjewel!
Maar als ik naar huis ga wil ik dus dat hij een deken op krijgt vanaf morgen voor de nacht.
Zijn vacht is dus dan nog nat van het rijden.
Hij is al wat gevoelig voor kou en vocht ivm de artrose wil niet dat zijn deken nat word en het daardoor koud heeft? Of is dat niet zo?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:49

Je kunt beter geen zweetdeken op doen. De huid en de vacht van het paard transporteren het zweet naar buiten, en een deken belemmert dat.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:58

Ik doe mijn warme, zwetende paard na het rijden in de winter toch wel een dekentje over na het trainen :? jij doet toch ook een jas aan? Ik gebruik fleece als het nog 10 graden + is. Daaronder ga ik over op wol.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:23

horzel, je kunt paarden en mensen in dit opzicht niet met elkaar vergelijken.
Lees maar eens over de werking van de vacht, hierboven is door iemand bijv. al een link gegeven waar het goed wordt uitgelegd.
Een zweetdeken doet meer kwaad dan goed, aangezien je de natuurlijke afvoer van het zweet belemmert.

nadiaxnordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:22

Wat ik altij doe is hem goed uitsttappen en daarna op stal eeen half uurtj een fleecedeken om. Na het halfuur een staldeken op doen!

Suc6

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:35

voor het uitstappen zadel eraf en zweetdeken erop, en dan zonder zadel een tijdje stappen.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:39

Dat zal, maar bepaalde ponies of paarden blijven soms wel een hele nacht nat. Op aanraden an de veearts worden deze paarden geschoren of ja lang uitstappen met een fleece deken of een wollen deken. De natuurlijke vacht van de paard is immers zo natuurlijk niet meer door alle rommel die erop gespoten wordt en de dagelijkse poetsbeurten.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:02

Na de training goed uitstappen en dan een wollen deken erop, even op stal en als ze droog is weer naar buiten met de onderdeken+regendeken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 20:35

Sharonaa_ het gaat om savonds. Ik werk overdag en fulltime.
Savonds blijft het paard op stal staan na het rijden.
Wil daarom weten wat ik nu het beste kan doen want hij is erg bezweet na het rijden.
Hij heeft al best een dikke vacht. En zoals ik al zei uitstappen doen we altijd goed ivm atrose.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 20:37

_Amigo schreef:
voor het uitstappen zadel eraf en zweetdeken erop, en dan zonder zadel een tijdje stappen.

Dat is inderdaad ook een idee ja. Bedankt voor de tip.
trekt misschien al wat nattigheid in deze dekens en niet in de dekens die er voor de nacht erop gaan!
Ik zal ook eens op zoek gaan naar wollen dekens deze heb ik niet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:45

linnie050 schreef:
_Amigo schreef:

Dat is inderdaad ook een idee ja. Bedankt voor de tip.
trekt misschien al wat nattigheid in deze dekens en niet in de dekens die er voor de nacht erop gaan!
Ik zal ook eens op zoek gaan naar wollen dekens deze heb ik niet.

Scheelt een hele hoop! ze zweten ohz meestal het meeste.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:28

Het beste kun je je paard na het rijden nog een (paar) uur buiten laten, op de wei of paddock. Zo krijgen ze goed de kans om zelf nog wat rond te lopen (en worden ze dus minder stijf, zeker bij artrose) en drogen ze vanzelf op. Wel is het goed om een schuilstal of beschut stukje te hebben, mochten ze het toch koud hebben kunnen paarden daar even in de luwte staan.
Wanneer ze meteen op stal gaan hebben ze echt de kans niet meer om te bewegen en dan kunnen ze idd stijf worden. :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 09:42

Ik snap je maar savonds gaat het paard niet meer naar buiten in de herfst/winter zie eerder berichten in dit topic.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:16

Ik doe altijd een fleecedeken op die het zweet goed opneemt. Na een half uurtje is deken vochtig en paard droog en krijgt hij zijn gewone deken weer op.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:22

Ik doe altijd 2 fleecedekens over elkaar. Dan gaat het vocht in de bovenste fleecedeken zitten en de onderste blijft droog. Dit kan je natuurlijk niet doen als het buiten nog behoorlijk warm is dan gaat die nog meer zweten.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:38

Mijn bijrijdpaard krijgt dan een fleecedeken op, ik ga zelf even wat drinken en daarna haal ik de deken er weer af. De deken is dan aan de buitenkant nat en paard weer mooi droog.

Hij staat 24/7 buiten en heeft al een flinke wintervacht. Toch durven we het zelf drooglopen niet aan, dekentje geeft wat gemoedsrust :)