Raar met bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Raar met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 14:14

Hai.

Mijn merrie doet vreemd als ik haar bit in doe.
Ik doe dit altijd heel rustig en voorzichtig, dat het even duidelijk is.

Wanneer ze hem net in heeft, doet ze dr hoofd naar beneden en dr mond open.
Ook grijpt ze snel naar het hooi.
Wanneer we eenmaal bezig zijn, aan het lopen of rijden of longeren, doet ze dit niet meer.
Dan heeft ze ook gewoon haar mondje dicht en is ze erop aan het kauwen.

Ik gebruik geen sperriem en heb de neusriem ook niet te strak, dus ze zou haar mond wel open kunnen doen als ze dit zou willen.
Het is een normaal passend dubbelgebroken bitje.

Mijn merrie is nu 3.5 en bereden sinds januari.

Volgens de vorige eigenaren deed ze dit altijd wel, maar waarom?
Hebben jullie misschien ook een paardje die dit doet? Of eerder gezien?
Weet iemand de reden?

Shirley

Re: Raar met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:16

Misschien vindt ze het gewoon niet lekker , zo'n koud stuk ijzer in haar mond ?
Beetje verwarmen tussen je handen of even in warm water houden kan best schelen ...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:25

Mijn jonge paard trekt ook altijd gekke bekken wanneer ik het bit net heb ingedaan. Mocht je het nog niet hebben gedaan: misschien de tandarts even laten langskomen voor de zekerheid?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:28

Misschien toch juist een sperriempje gebruiken, dan ligt het bit wat stabieler en werkt het bit ook minder scherp in. Of wat andere bitjes proberen, misschien ligt deze gewoon niet fijn in haar mond. En inderdaad, voor de zekerheid even na laten kijken door de tandarts.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 14:31

hmm ja, ik heb al een ander bit geprobeerd voor een tijdje en dat hielp niet echt.
ik zal hem verwarmen idd, misschien dat dat helpt :)
en anders even de tandarts jaa

naomipjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:25

verwarmen zou kunnen helpen zo'n pony die deed dat ook en mijn moeder verwarmde het bit en dat vond ze veel fijner want toen deed ze het niet meer

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:16

dat doet mijn paard ook is inmiddels al 12 jaar en heeft al jaren een bit in maakt niet uit wat voor bit en of het warm of koud is die trekt volgens mij gewoon gekke bekken om mij te plagen

overigens word ze ieder jaar zoiezo nagekeken door de tandarts en af en toe een haakje maar nooit wat raars gevonden en ze blijft het gewoon doen
maar ze heeft dan ook een onwijs gek trekje voordat ik der hoofdstel in doe dan gaat ze namelijk uitgebreid staan gapen en draait haar ogen heel raar
Laatst bijgewerkt door Fotografie91 op 21-10-12 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:20

Mijn paardje trok twee jaar geleden ook enorme gekke bekken toen ik een bit instak. Zou hij ook bij zijn vorige eigenaar altijd gedaan hebben.
De tandarts heeft mij meer dan een jaar geleden duidelijk gemaakt dat hij een tandproblemen heeft waardoor hij echt moeilijkheden heeft met een bit. Sindsdien rijden wij bitloos. Tandproblemen kunnen niet meteen ongedaan gemaakt worden, hij zal mettertijd al zijn tanden verliezen... Hierdoor zal ik hem nooit meer aangespannen kunnen gebruiken, wél bereden.

Dus... misschien is die tandarts niet eens zo'n slecht idee. Enne... niet meteen het ergste denken na het lezen van dit verhaal hé! :)