wat voor deken om doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renate_

wat voor deken om doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:42

Hoihoi,

Ik ben nu begonnen met een deken op mij paard te leggen maar heb ik hier weinig ervaring mee dus hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.
Omdat ik met mijn paard nu naar les ga wil ik dat hij niet zo'n dikke wintervacht krijgt er daarom heb ik nu buiten een 300 grams deken op en op stal nog niks gewoon deuren dicht en veder als ik heb gereden op stal wel een o grams deken. Is dit goed of moet ik iets veranderen?
Als het straks kouder wordt helpt het dan om een fleecedeken onder de 300 grams deken te leggen?
Ohwjaa hij is gaan liggen in z'n stal met de o grams deken en die zit nu helemaal onder de poep hoe krijg iik die het beste schoon?
Als jullie nog andere tips hebben ofzo hoor ik die heel graag :D

Alvast bedankt

matasja

Re: wat voor deken om doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:06

met 300 grams beginnen is eigelijk wel erg veel, meestal bouw je het op. nu zitten er namelijk best wat mooie dagen tussen en staat je paard waarschijnlijk te zweten onder zijn deken.
een fleecedeken eronder moet je nooit doen ivm schuren.
op stal een 0 grams deken omdoen is opzich goed, straks als het kouder word zou ik wel een 100 grams doen want dan is het op stal ook best fris.
na het rijden zou ik liever eerst een fleecedeken omdoen voor het zweten, onder een normale deken kunnen ze schimmel krijgen, die ademen te weinig.
ik laat de mestvlekken meestal opdrogen en dan met een harde borstel eraf halen, aan het eind van de winter gaan de dekens naar de wasserij.

Rchell

Re: wat voor deken om doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:17

Ik ben het eens met Matasja, het kan niet anders als dat je paard flink gaat zweten onder een 300 grams met de huidige temperaturen. Mijn paard heeft een dun velletje en 100 grams regendeken op en dat is eigenlijk al warm. Dus een regendeken met fleeche voering of 100 grams is echt voldoende.

Zodra het echt tussen de -5 en 5 graden wordt krijgt mijne 200 grams op en bij echt koud weer (koude wind en sneeuw) wordt het maximaal 400 grams.