Is dit duur voor zadel laten opvullen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Is dit duur voor zadel laten opvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:09

Hoihoi,

Ik las op bokt dat het zadel opvullen allemaal rond de 40-80 euro was. Nu hebben wij mensen waar wij vaker zijn geweest en die niet de duurste zijn maar wel het beste willen voor het paard. Ze hebben ook niet een echte winkel ofzo. Nu vragen zij hier €175,- voor. Helemaal opnieuw opvullen (handmatig, veel werk) en je moet 3x met paard komen. Dit is voor ons dus 3 kwartier rijden.. Dus uiteindelijk een aardig bedrag, terwijl de andere dingen waarvoor wij zijn geweest niet enorm duur waren ofzo. Wat denken jullie ervan?

Annem84

Re: Is dit duur voor zadel laten opvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:11

Ik heb vandaag de zadelmaker op stal gehad en die zei dat het opnieuw laten vullen me rond de 65 a 75 euro zou gaan kosten. Dus dan is 175 best veel..

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:12

Ik moest €200 betalen

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:13

verschilt per merk en wat er allemaal moet gebeuren dus goed rondspeuren op het internet;)

Roosje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:15

Je hebt bijvullen en helemaal opnieuw vullen. houd hier ook rekening mee!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:16

Denk dat wel mee speelt welk materiaal ter opvulling gebruikt word .
Natuurlijk materiaal of synthetisch .
Op zich wel een goed teken dat je vaker met je paard moet komen .

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:22

Klopt, ze zorgen er echt wel voor dat alles goed zit en dat het niet half werk is, dat is wel fijn. Wel helemaal opnieuw opvullen, dus meer werk. Soort opvulling weet ik eerlijk gezegd niet, zal dan wel een wat duurdere zijn..

vievi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:39

Ik heb toevallig vorige week mijn zadel overal op laten vullen. En bij mij koste het 55 euro

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:03

Ik heb voor mijn Wow zadel die ik volledig met wol wilde laten vullen ongeveer €80,- betaald bij Van Rijs.
Zij maken gebruik van een zogeheette spin die ze op de rug van je paard neerlefgen zodat ze de maten prwcies hebben en het zadel na aanleiding van de gemeten maten aanpassen/opvullen. Ik ben echt zéér tevreden over Van Rijs!

Ik vind het echt veel geld wat je zou moeten betalen plus dat je ook nog eens min drie keer heen en weer zou moeten rijden met je paard.. En auto's rijden nog steeds niet op water zeg maar.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:14

Het lijkt wel veel maar je moet ook begrijpen hoeveel werk erin zit. Sommige merken zijn heel makkelijk leeg te halen en opnieuw te vullen en bij andere merken is het een bulk werk. Als de kussens eronder genaaid zitten is het veel meer werk als wanneer ze geschroefd zitten. De kussens moeten weer met de hand eronder genaaid worden. Verder controleren veel zadelmakers ook echt de boom bij opnieuw vullen wat ook extra werktijd met zich meebrengt, de boom moet dan echt onder het leer vandaan gehaald worden en naderhand moet alles weer netjes vastgemaakt worden. In alleen het leeghalen en opnieuw vullen zit al gauw 4 tot 6 uur werk, dan komt daar het materiaal bij, en de tijd die wordt besteedt aan het afpassen. Ga dat maar eens uitrekenen en dan zal je zien dat het geen schandalig uurtarief is. Er moet ook nog 21% BTW over afgedragen worden dus een vetpot is het echt niet.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:43

Een zadel helemaal opnieuw laten vullen kost bij mij €200. En dat is een heel normaal tarief voor het vele werk dat ermee gemoeid is.
Het zadel wordt uit elkaar gehaald, de oude vulling wordt verwijderd waarna de kussens opnieuw gevuld worden met wol. Dan wordt het zadel weer in elkaar gezet. Vervolgens wordt het zadel op het paard gepast en uitgebalanceerd; waar nodig wordt wol bijgevuld op het zadel goed in balans te krijgen.
Na 20-30 uur rijden wordt een nacontrole gedaan. De wol is dan (onder het gewicht van de ruiter) dusdanis ingezakt, dat bijgevuld en opnieuw uitgebalanceerd moet worden. Als dat gebeurd is kan je er voorlopig weer mee vooruit, mits het paard in een constante conditie blijft.
Je ziet hoeveel tijd hierin gaat zitten.

Alleen bijvullen (dus niet helemaal opnieuw vullen) en uitbalanceren is uiteraard goedkoper.

Succes!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:28

Hm ik vind het eerlijk gezegd nogal meevallen als het zadel echt helemaal opnieuw opgevuld wordt.
Ik was vorig jaar voor een beetje opvullen om het passend te maken op mijn paard €75 kwijt, en ze was er binnen een kwartier mee klaar omdat ze niet veel hoefde op te vullen. Als ze alles opnieuw opvullen zijn ze er wel even mee bezig, dan vind ik €175 geen extreem bedrag.

Amber000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:31

Ja het is idd al gezecht maar het licht idd ook wel merk je hebt

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:52

Ik vind het nogal n bedrag, het ligt natuurlijk ook aan t merk maar ik heb vorig jaar mn zadel laten opvullen. Was best wel n werk en moest 50,- betalen. Dus dan vind ik 175 wel veel!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 07:20

Zoals hier boven al door verschillende mensen gezegd is. Er is verschillen tussen bijvullen, wat door de meeste mensen eenvoudig opvullen genoemd wordt, en echt geheel opnieuw vullen.

Dan wordt je zadel platweg gezegd in tweeen gehaald, alle oude vulling via de vulgaten eruit gepeuterd en opnieuw met " verse " vulling gevuld. Daarna wordt de voorzijde met de hand weer aan elkaar genaaid en de achterzijde met een lange draad weer gesleept. Een lastig zeer nauwkeurig werkje, anders zit je kussen scheef. Vervolgens wordt de vulling, al weer handmatig bijgewerkt, uitgebalanceerd op je paard. Je moet dan rijden, en zadel wordt desnoods in etappes geheel aan de rug aangepast

. Vervolgens mag je thuis weer een aantal uren rijden en moet je zadel na het inrijden / inzakken weer met de hand aangevuld/ uitgebalanceerd worden. Dit proces kost dus aanmerkelijk veel meer arbeid en is dus totaal niet te vergelijken met even simpel weg wat bijvullen ( ofwel " opvullen" in de volksmond.
Als je de uren rekent, de BTW etc. kan je eigenlijk amper uit met euro 175,--.

Amber000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:12

suc6 ermee!

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 08:32

Ja, het is nu allemaal wat duidelijker! Ze heeft het mij ook uitgelegd, uiteindelijk zijn we toch gekomen op bijvullen omdat opnieuw opvullen het zadel niet meer waard is. Bijvullen kostte dus ook maar €50,-. Dus die €175 voor opnieuw opvullen valt wel redelijk mee uiteindelijk inderdaad. Bedankt iedereen! :)

Amber000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:50

Hoop dat je nu een betaalbare prijs hebt gevonden!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:52

Ik laat Fryso zadels komen. 55 euro opvullen excl. reiskosten.

Ik vind het super service. Ze vullen met ECHT schapenwol, en controleren steeds terwijl jij weer aan het rijden bent. Je staat er bij, met wat ze er in stoppen! Je voelt zelf echt top service

Amber000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:52

Ooh dat is fijn Anneke, Ik zal hem ook eens proberen :) Maar ik heb het nu nog niet nodig! :)