Welk deken voor een Fries?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke04

Welk deken voor een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:06

Hallo allemaal,

Omdat mijn paard (een Fries) in de winter altijd een best dikke vacht krijg, wou ik haar dit jaar graag een deken op doen. Bij het rijden zweet ze altijd erg snel door de dikke vacht en wil ze maar langzaam weer opdrogen.

Ze staat nu nog hele dagen buiten, maar vanaf volgende week (ongeveer) gaan ze allemaal sowieso 's nachts naar binnen en staan ze overdag buiten.

Als het buiten echt koud begint de worden, staan ze hele dagen binnen.

Wat zouden jullie mij voor dekens adviseren? Ze staat niet bij huis, dus ik kan niet altijd heen en weer om de dekens te wisselen.

Ze heeft nu trouwens nog geen deken op, maar dat moet niet veel langer meer duren, denk ik, aangezien de wintervacht al begint te komen.

Alvast bedankt!!

TamarBwopke

Re: Welk deken voor een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:07

ik ga dit even volgen heb het zelfde probleem

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:27

De Rambo Duo zijn fijne dekens die mooi op een fries passen. Evenals de Weather Beeta dekens, deze zijn goedkoper dan Rambo.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:06

Ik zit met hetzelfde punt maar ik ben al begonnen met dekens. Mijn fries heeft half september een ongevoerde regendeken op gekregen. Begin oktober ben ik al overgestapt op een 200 grams deken omdat de nachten al behoorlijk fris waren. Hij staat overdag buiten en 's nachts binnen, hij heeft echter wel een buitenbox dus het koelt ook in de stal flink af. Met de temperaturen voor de komende dagen zal ik denk ik zijn ongevoerde deken weer op doen. En als het daarna echt koud wordt stap ik weer over op de 200 gr, en uiteindelijk op 400 gram.

Ik heb twee merken dekens namelijk van Vantaggio (huismerk van www.ooteman.nl) en Rhino dekens van Horseware.
Welke dekens je kiest is uiteindelijk echt afhankelijk van je paard, de ene fries is de andere niet dus ik adviseer je om gewoon zoveel mogelijk dekens te passen, misschien kun je al wat passen van stalgenootjes?

Dekens die vaak goed op friezen liggen zijn idd de Rambo en Rhino dekens van Horseware, verder hoor ik vaak HH, en zelf ben ik ook tevreden over Vantaggio.

esspenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:09

Rambo vind ik altijd het beste

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:12

Als je je fries binnen zet, wissel je dan ook dekens?
Dat is eigenlijk het voornaamste probleem.

Ik dacht ook aan een regendeken, maar kan ze die ook 's nachts in de stal ophouden?
Anders dacht ik misschien aan een lichte (100 - 200 grams) staldeken en voor buiten een regendeken erover ofzo.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:22

Ik wissel de dekens niet, tenzij de temperatuur rare dingen gaat doen zoals nu. Het blijft lastig, als mijn stal nou om de hoek zou liggen dan zou ik kunnen wisselen, dat is uiteraard het mooist maar die mogelijkheid heb ik helaas niet.
De regendeken kunnen ze ook 's nachts in stal gewoon ophouden. Ik ben zelf geen fan van meerdere dekens opdoen, omdat je altijd het risico hebt dat de boel gaat schuiven.

Maar als je dat graag wil kun je eens kijken naar de Horseware dekens. Ze zijn er in drie varianten, de Amigo, Rhino en de Rambo. Aan de buitendekens kun je een liner (onderdeken) bevestigen. Je koopt dan 1 regendeken (bijv. van 0 gram) en een aantal liners, bijv. van 100, 200 of 300 gram. Naarmate de temperatuur veranderd kun je dan telkens een andere liner onder je regendeken leggen.
Wel even goed opletten want niet alle dekens hebben een bevestiging voor een liner. Op onder andere www.paardendrogist.nl kun je meer informatie vinden over deze dekens, en natuurlijk met de zoekfunctie op bokt!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:31

Mijn fries staat momenteel 24/7 met een 0grams regendeken (fleece gevoerd). Hij staat hier 's nachts gewoon mee op stal en dat gaat prima. Ik heb ook geen mogelijkheid om dagelijks te wisselen met dekens.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 14:37

Ik ben even bij wat paardensportwinkels langsgeweest, en zij zeiden inderdaad ook dat een regen-/outdoordeken best om kan blijven op stal. Dus ik denk dat ik ga voor een 200 grams deken, en mochten ze hele dagen op stal gaan, kan ik altijd nog over gaan op een staldeken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:46

Die van mij heeft de dekens eigenlijk altijd 24/7 om. En staat 's nachts ja ook op stal.
In t eczeemseizoen heeft ie 24/7 eczeemdeken om, maar deze dekens zijn er ook wel voor gemaakt om 24/7 gedragen te worden. En als hij nu in de herfst met veel slecht weer de regendeken om krijgt, heeft hij die ook gewoon 24/7 om. En de winterdeken wat ik vorig jaar heb gebruikt heeft hij ook 24/7 gedragen, heb hier zelf ook nog nooit problemen mee gehad.
Heb helaas zelf ook geen mogelijkheid om elke dag op en neer te rijden naar stal en de staleigenaar gaat hier niet aan beginnen, begrijpelijk met 40-45 paarden die hij buiten/binnen zet enzo :)

En je kunt indd gerust nog eens wisselen van deken :)
De afgelopen weken heb ik ook beetje afgewisseld met eczeem/regendeken omdat er toch nog jeuk was en ook dagen dat het zo slecht was dat dan weer de regendeken op kon.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:35

Inderdaad zou ik verschillende dekens proberen bij je fries. Mijn fries liep voornamelijk met harrys horse. (wat prima beviel) totdat ze vorige winter ineens een plek op de schoft kreeg en helemaal panisch werd. Mocht daar niet meer in de buurt komen en het is nog een heel gedoe geweest. Dus een deken zonder halsje doe ik nu niet meer en ben nu de Horze dekens aan het uitproberen en ik heb de fleece-regendeken nu en dat bevalt goed. Er zit een halve hals op + de loopsplitten liggen meer naar voren zodat ze dan geen kale plekken meer krijgt. Ook is hij aan de voorkant te verstellen zodat je hem bijv. losser kan doen als je paard een brede hals heeft. Ik heb nu ook de staldeken besteld van dit merk. ben benieuwt! Btw heb ik wel een 200 grams winterdeken van HH met halve hals. Die is opzich ook wel goed alleen liet de voorsluiting erg snel los...

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:26

hier hadden ze vanaf september al dekens op, de een heeft dikker dan de ander, hangt echt van het paard af. maar ze zitten allemaal nog in hun zomervacht, alleen de benen krijgen wat dikker haar maar die scheren we bij :), hier staan ze nu onder 100 grams en eentje onder 0 grams regendeken, omdat de temperatuur dit weekend zo hoog is. volgende week komt de 200 grams er weer op. ik ga in de winter maximaal tot 300 grams + wollen dek.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:53

Bucas Smartex! Ideaal voor slecht drogende paarden. Mijn fries droogt ook moeilijk, maar als ze half droog is kan hij er al op, deken voert het zweet keurig af :) Kost wat maar dan heb je ook wat.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:57

Ja, ik ga ook voor de Bucas Smartex Rain (big neck voor die ruimborstige friezen van mij :D)
bevalt mij SUPER!!! Mijn merrie heeft die van haar voor het 4e seizoen al op, de ruin voor zijn 3e seizoen.
Nooit problemen mee gehad, blijft super liggen, kan vanalles onder, super waterdicht.
Sorry voor mijn enthousiasme....

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:08

Als ik een kleur advies mag geven :o

Roze <3!!! :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:53

Ik was laatst bij de welkoop en vond daar ook een mooie deken, iemand die zon deken heeft gehad? want ik zit te twijfelen of die wel om haar brede voorkant past.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:07

@nynkehielkje, van de welkoop zou ik niet kopen. hebben wij ook gehad maar was de sluitingen waren na 3 maanden voor er al af.. er weer opnieuw op laten zetten maar na 2 maanden waren ze weer kapot. en de voering zakt erg snel naar beneden, waardoor je dus helemaal geen voering hebt op de rug, een echte afrader ;)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:28

Ow dat is wel stom, nouja dan wordt het epplejech denk ik

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:16

Hoi ik wil nog heel even reageren: Ik heb een friese merrie met veel front en veel hals. Ik had de harrys horse deken met halve hals gekocht maar nu sprong iedere keer de voorste sluiting eraf. Na 3x eropzetten vond ik het wel genoeg en ging opzoek naar een andere deken. Nu zag ik op internet een regendeken van Horze in de aanbieding en die heb ik toen gekocht. Hij lag super op mijn fries vanwege de verstelbare voorkant en de loopsplitten die naar voren zijn geplaatst. Nu heb ik ook een staldeken en een winterdeken van het merk gekocht en het bevalt me echt heel goed!! Ja, eindenlijk een goed passende deken voor mijn fries! (heb ze niet via horze.nl gekocht want daar betaal je 90 tot 109 euo per deken... Horze fan!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:45

DaraBariton schreef:
Hoi ik wil nog heel even reageren: Ik heb een friese merrie met veel front en veel hals. Ik had de harrys horse deken met halve hals gekocht maar nu sprong iedere keer de voorste sluiting eraf. Na 3x eropzetten vond ik het wel genoeg en ging opzoek naar een andere deken. Nu zag ik op internet een regendeken van Horze in de aanbieding en die heb ik toen gekocht. Hij lag super op mijn fries vanwege de verstelbare voorkant en de loopsplitten die naar voren zijn geplaatst. Nu heb ik ook een staldeken en een winterdeken van het merk gekocht en het bevalt me echt heel goed!! Ja, eindenlijk een goed passende deken voor mijn fries! (heb ze niet via horze.nl gekocht want daar betaal je 90 tot 109 euo per deken... Horze fan!

OW bedankt! ik ga die site even bezoeken;D

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:07

Geen dank! Gewoon ff op google rondkijken. Heb de dekens van 3 verschillende webshops goedkoper kunnen krijgen. Meestal met gewone acties of bijv. Met stickerkortingen etc.