moeten onderlappen onder bandages?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

moeten onderlappen onder bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 19:11

hoi bokkers!

ik had even een vraagje, ik ga binnenkort meer wedstrijden rijden en nou leek het mijn instructrice leuk om bandages om te doen. ze zou dan helpen met omdoen, want ik weet nog niet echt hoe dat moet. maar ik lees op internet en youtube filmpjes (hoe je hem om moet doen) dat ze er onderlappen bij doen

moet dat altijd , zo ja waarom?
wat zijn de gevolgen als je ze niet doet?
alvast bedankt!

geerke

Re: moeten onderlappen onder bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:15

misschien geen aardige reactie maar bandages doe je niet om voor de 'leuk'.
Er moeten inderdaad wel lappen onder.
Ik bandageer alleen omdat mijn paard een hele oude peesblessure heeft,niet om een andere reden.
Je kunt beter gewoon peesbeschermers om doen.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:35

Jhua je kan best altijd onderlappen onder je bandages aandoen.
Dit zorgt ervoor dat de druk van de bandage gelijk verdeeld wordt over het been. :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:47

er zijn bandages waar je niet persé onderlappen onder hoeft te doen, maar dan moet je met omdoen wel weten wat je doet.
ik heb al jaren geen wedstrijden meer gereden maar naar mijn weten mag je met wedstrijden geen bandages om, iig niet in je proefje.
en daarnaast hebben bandages imo verder geen voordelen, het geeft geen steun en de pees word alleen maar onnodig warm wat niet ten goede van de pees komt.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:56

Bij de meeste bandages moeten onderlappen. Maar wat hier al eerder gezegd is, bandages zijn niet goed, het wordt enorm warm onder die bandages en dat is niet echt gunstig voor de pezen. Bovendien is het een hoop werk om net voor je proef die dingen eraf te rollen, denk dat na 1 keer het leuke er vanaf is. Je kan dan beter een paar mooie witte peesbeschermers kopen voor op wedstrijd tijdens het losrijden.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:59

Heeft je instructrice je wel verteld dat je geen bandages om mag tijdens je proef?

Persoonlijk zou ik niet bandageren voor je proef, maar gewoon lekker met (witte) peesjes los rijden, aangezien dat veel beter ademt en niet zo enorm warm wordt.

Wat betreft onderlappen; dat is inderdaad beter!!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:51

Misschien rijd TS wel FNRS proefjes, dan mag je gewoon met bandages of peesbeschermers rijden... Zelfs tot de F10 met hulpteugel.

Als je wel, TS, KNHS wedstrijden rijd mag je ze tijdens oefenen om hebben maar in de ring moeten ze af.

Verder op de toppic zelf.. Niet bij alle bandages moeten onderlappen. Zoals bij fleece hoeft dat niet, anders worden de benen ontzettend dik. Bij elastiek is het echt verstandig onderlappen te dragen, en let daar ook nog op dat je ze met elastieke bandages niet te strak bandageerd! Dan klem je de bloedvaten dicht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:53

geerke schreef:
misschien geen aardige reactie maar bandages doe je niet om voor de 'leuk'.
Er moeten inderdaad wel lappen onder.
Ik bandageer alleen omdat mijn paard een hele oude peesblessure heeft,niet om een andere reden.
Je kunt beter gewoon peesbeschermers om doen.

heb je een punt, maar wees eerlijk:
90% bandageert voor de leuk/voor het mooi.

Ik had ze altijd puur voor de show om, en dan gingen ze na de show direct weer af. Had er dan nooit onderlappen onder zitten

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 17:08

Ik rij nóg geen officiële wedstrijden. Alleen onderling . Maar toch bedankt allemaal!

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:33

ik heb geleerd dat het bij fleece bandages niet hoeft.
Maar ik zou het niet gaan uit proberen vanaf wat je op internet ziet dit kan fout zijn en dan loopt je paard straks rond met een peesblesure.
Ik doe het nu nog alleen om ik rij ook op een paard van een ander dus ik zou het vreselijk vinden als er ook maar iets gebeurd.