Australian Stockzadel voor brede Haflinger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Australian Stockzadel voor brede Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 13:00

Hallo,

Ik zou graag een Australian Stockzadel aanschaffen voor mijn haflinger als hij ingereden en wat ouder is.
Ik zou graag al eens wat informatie willen delen met mensen die zo een zadel al voor hun koudbloed/breder paard hebben en mij eventueel tips kunnen geven over dingen waar ik op moet letten en eventuele maten waar ik rekening mee moet houden.

Hij is redelijk rond. Wat grover gebouwd maar hij heeft een redelijk korte rug.
Een ''normaal'' westernzadel is al te lang voor hem.
Hij is nu ongeveer 1.50 en pas 3.5 Dus tegen die tijd zal hij wel wat groter en misschien nog wel ronder zijn.

Zijn er wel AS zadels voor bredere paarden?

Alvast bedankt!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:38

Let idd ook op de lengte. Zadelboom mag aan de voorkant niet over de schouders heen komen en aan de achterkant niet over de 18e rib.
Verder moet natuurlijk de boomwijdte aan de voorkant goed zijn. Dit zijn dan nog maar 3 punten om op te letten van de 7 punten.
Succes.

DubbelFun

Re: Australian Stockzadel voor brede Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:53

De meeste goedkopere AS's hebben geen brede boom en zijn dus ongeschikt.
Als je er een flink bedrag voor wilt betalen kun je op zoek naar een echte Syd Hill. Die zijn er ook 2e hands en hebben ook brede bomen. Maar dat kan wel even zoeken zijn.

Overigens is een AS ook niet echt kort. Voor menig paard met korte rug blijken ze alsnog te lang.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:19

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:58

Ik heb een 2ehands Syd Hill Outbackdrafter QH-boom ouwe stijl overgenomen van iemand met een ouderwetse Haflinger (ook kort rugje): want deze was net iets te krap voor haar. Gelukkig voor mij want nu heb ik eindelijk een goed passend zadel wat niet schuift voor mijn paard :-). Zij heeft een 2ehands Syd Hill Bushmaster met de breedste boom gekocht op duitse ebay. In Duitsland worden er veel aangeboden via ebay, en dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Op een amerikaanse site heb ik gehoord dat de Syd Hill Steve Brady ook geschikt is voor bredere ruggen (moeten dan wel vlakke rechte ruggen zijn). Bijkomend nadeel van de Steve Brady: die is weer wat langer. Mijn zadel (14,5inch , australische maat) is 52cm waarvan het laatste stuk iets oploopt, dus niet dat de hele 52 cm in zijn geheel op de rug drukt. Echt een geweldig zadel, wat dankzij de oversingel op praktisch schoftloze ronde paardjes blijft liggen, zonder te schuiven tot op de manenkam.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:59

ben bang dat ze snel te lang zullen zijn voor je haf.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:05

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:26

Ik ben op dit moment nog niet op zoek naar zo een zadel omdat hij nog in de groei is. Dus aanbieden heeft niet zoveel zin.
Ik kan wel al iets met de info hierboven, bedankt.

Dobel: Als AS zadels al te lang zijn, dan gaat een WZ helemaal niet passen. Dus kom ik enkel nog maar bij een dressuurzadel uit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:46

Spaanse zadels zijn ook kort.