Wie weet welk bit er geschikt is voor een jonge ruiter van 9 jaar? Mijn dochter heeft een nieuwe pony en deze is erg gevoelig in dr mond (schud regelmatig met het hoofd ed) Ze rijd met een (voor haar leeftijd..) redelijke rustige hand, maar toch heb ik het idee dat ze in protest komt tegen haar huidige bit. Het is een enkelgebroken bustrens waar ze nu mee rijd. Ze begint op stal al te sputteren zodra ze het bit in krijgt. Iemand tips???
Misschien kan je eens proberen rijden met een gewoon halster, zien wat dat geeft, als dat goed gaat kan je misschien overstap maken naar bitloos of gewoon voorlopig even met halster rijden. Ik geef zelf les met mijn eigen pony en als ik kinderen op les krijg die te ruw of te onhandig in de hand zijn, dan is het met halster, daar teugels aan en klaar
Serendip90
Geplaatst: 15-10-12 10:23
Is het geen optie om bitloos te rijden? Ik weet wel dat mijn pony daar altijd gewoon heel goed op reageert (dan gewoon met sidepull)?
Ik vind het ideaal namelijk vooral voor binnen (nouja in een bak), buiten vind ik het wel fijn om een bit in te hebben. Het hoofdschudden kan ook met haar tanden te maken hebben, dus ik zou die ook sowieso even laten controleren. Zelf heb ik bij mijn paardje vaak een dubbel-gebroken bustrensje erin, omdat dat (in mijn ogen) toch zachter is. Verder zijn er ook mensen die weglopen met "happy mounth" maar daar zelf geen ervaring mee.
tamary
Geplaatst: 15-10-12 10:25
Ongebroken bitje proberen, maar liever eerst op halster/neusriem gaan rijden. Protest van pony hoefd niks met ruitertje te maken hebben, kan best dat mondvorm van het bit niet bij mond en karakter pony past.
Maeve
Geplaatst: 15-10-12 10:25
Heb je al eens naar het gebit van de pony laten kijken? Misschien heeft ze gewoon ergens last van, kan je dochter er niet zoveel aan doen... bitloos (eerst met halster) is natuurlijk een goed idee, maar misschien wil je gebitsproblemen ook uitsluiten?
Robart is wel heel fijn ja, heb die zelf ook. Omdat het bit "draait" voelt de pony maar aan 1 kant druk ipv dat het doorwerkt op de andere kant.
dancer_
Geplaatst: 15-10-12 10:27
Is inderdaad bitloos niet iets? Je hebt tegenwoordig ook testhoofdstellen op een site, die je dan gratis kan proberen, en dan een stuk schrijven wat je er van vind, misschien is dat wat? Kun je het uitproberen, en als dat niks is, heb je het iig geprobeerd
Enkelgebroken kan vrij scherp zijn omdat het in het verhemelte kan prikken. Je kunt ongebroken proberen, dat ligt vrij stil in de mond, en ook dubbelgebroken is vaak zachter.
De tanden zijn nagekeken en in orde... Bitloos is geen optie denk ik omdat het soms een echte ondeugd is en ik bang ben dat ze dan niks te vertellen heeft.
Dan zou ik in de eerste instantie voor een ongebroken trens gaan. Misschien dat je pony het scharende effect (waarbij het bit knijpt op de lagen) van een gebroken trens vervelend vindt. Dit effect is bij een dubbelgebroken trens al minder, maar is afwezig bij een ongebroken trensje. Een happy-mouth bitje is eventueel ook nog een optie, heb ik ook goede ervaringen mee!
bedankt voor jullie tips!Ga eerst de dubbelgebroken proberen... word vervolgt!
suzannerick
Geplaatst: 16-10-12 11:11
Hallo,
Ik zou een bustrends - gelocked proberen van het merk Trust Deze heeft vaste ringen (ligt stabieler in de mond) en scharniert als een enkel gebroken maar wordt een stangetje als de pony sterk word of de jonge ruiter te onrustig is in de hand (eerlijk voor de pony en ideaal voor de jonge ruiter omdat ze minder hoeft te doen).
Laat anders eens een paardentandarts in het gebit kijken. Bij een kennis van mij protesteerde de pony ook steeds (met gewoon een bustrens). Pony bleek last te hebben van een tand, die is getrokken en probleem is over.
Ik rijd eigenlijk met niets anders dan dubbelgebroken bitjes en dat gaat eigelijk altijd goed. als het ook nog even kan neem ik aurigan of koper bitjes.
ik heb in het begin zonder bit moeten rijden. toen ik een beetje balans had mocht ik met bit. dit was een simpel dubbel gebroken bitje. het bitje werd met een beetje ruimte aan de neusriem vast gemaakt. ( met touwtjes) zodat ik wel kon sturen maar niet hard kon trekken omdat ik dan aan de neusriem trok en niet aan het bit. omdat ik eerst niet wist dat het bit niet aan de neusriem vast hoorde te zitten heb ik wel geleerd dat hard trekken geen zin heeft want dan gaat de pony niet de bocht om.
Liesbetje
Geplaatst: 20-10-12 12:44
spikerman schreef:
heb nu de dubbelgebroken erin en gaat super!
Super, fijn dat je het zo 'eenvoudig' hebt kunnen oplossen!
spikerman
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-12 16:10
Ook moest mijn dochter met hele stille hand gaan rijden, in combinatie met het nieuwe bitje gaat het goed! Bedankt voor alle reacties.