Verschil in middenstuk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Verschil in middenstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 09:19

Ik heb een vraagje, van welk bit denken jullie dat het middenstuk vriendelijker is? Bij de een is die namelijk 45 graden meer gekanteld dan de ander.

Afbeelding

Afbeelding

Graag met onderbouwing hoe het in de mond ligt etc.

En dan heb ik nog een vraagje.

Bij de BR (de bovenste) zijn de bitstukken 'los' aan de zijkanten. Bij de andere is dat vast, echt een bustrens dus. Wat denken jullie dat vriendelijker is?

Ik heb zo'n gevoel dat die bus de mondhoeken naar elkaar toe trekt en dat dit bij de BR niet zo is omdat de bitringen dus gewoon kunnen 'omklappen'. Maar dat dat bit wel weer onrustiger is.

Iemand met feitjes hoe deze bitten nou precies inwerken qua middenstuk en bus/watertrensachtig?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:33

Je moet bij dit soort middenstukken kijken hoeveel ervan daadwerkelijk op de tong ligt en de druk dus overbrengt. Hoe groter de drukverdeling per mm², hoe breder de druk dus over het midden van de tong verdeeld wordt en hoe minder "scherp" het is t.o.v. een kleiner drukvlak.

Aan de hand daarvan kun je concluderen dat het eerste bit een kleiner drukvlak heeft en de druk dus meer aan de zijkanten van de tong legt. Bij de tweede kun je zeggen dat vooral het midden van de tong belast wordt en de zijkanten dus wat minder.

Qua bitringen is er geen verschil in vriendelijkheid als je kijkt qua drukverdeling. De eerste heeft het nadeel dat er velletjes van de mondhoeken tussen kunnen gaan zitten en die kan wat beweeglijker zijn dan de tweede variant.
In ieder geval dat van naar elkaar toetrekken, klopt niet. :)

Wellicht zie je nog leuke weetjes op mijn website, http://www.paardenbitten.nl?

Mizora

Re: Verschil in middenstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:44

Wil je het bit gebruiken met of zonder knevelriempjes? Zonder riempjes ligt het bovenste middenstukje plat op de tong en met riempjes ligt de onderste juist plat op de tong. Aangezien beide tussenstukjes niet heel smal zijn denk ik niet dat het werkelijk veel verschil maakt voor het paard.

Die discussie plat of rond is ontstaan door dit type tussenstuk:
http://www.horsetackinternational.com/i ... ggbutt.jpg

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 10:06

Dankjewel voor de reacties! Op je site had ik inderdaad al gekeken en over dat mm² had ik ook gelezen maar was niet zo slim om dat hieraan te koppelen :')

Ik was van plan geen knevelriempjes te gebruiken.

Is er verder dan dat nog verschil tussen de bitringen?

Plat is wat minder vriendelijker had ik gelezen.

Ik twijfel welk bit ik moet nemen..

Ik moet een vriendelijk bit hebben dat zo min mogelijk in werkt en rustig ligt in de mond. Denk dat ik beter voor het tweede bit kan gaan? Al heb ik steeds het gevoel dat het eerste bit vriendelijker is en minder inwerkt.

Hiervoor had ik een dubbelgebroken robart watertrens. Mijn paard is op elk bit eigenlijk top te rijden, merk dan ook niet veel verschil, maar ik merk wel dat dit bit erg beweeglijk is. Omdat ik rijd met een zeer licht contact, soms te licht, beweegt het bit gewoon teveel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:10

Naar mijn weten is er verder geen verschil tussen de bitringen (maar ik ben ook nog lerende dus als iemand anders dat wel weet, dan hoor ik dat graag).

Je geeft aan dat je een mondstuk wilt hebben wat niet zo beweeglijk is, kun je dan juist niet beter kijken naar een enkel gebroken of ongebroken variant? Die liggen nog stiller dan deze.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 10:13

Hiervoor heb ik steeds met een enkelgebroken gereden, maar kwam hij soms uit het niets tegen de hand. Dubbelgebroken doet hij dat niet. Dus ik houd het wel liever bij dubbelgebroken. Ongebroken vind ik persoonlijk niets..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:18

Ik zou ook gaan voor het tweede model, omdat deze minder risico loopt op het pakken van de lip.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:30

Laatst bijgewerkt door Yelly op 13-10-12 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:32

Kwa middenstuk schijnt de bovenste prettiger te zijn, was mijn pony het ook mee eens. Het bustrens effect van de onderste is dan weer prettiger bij de lippen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:37

TS, als je een zo stil mogelijk liggend bit wil zou ik juist niet voor zo'n dubbelgebroken mondstuk met in het midden een schakeltje kiezen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 17:53

Dankjewel voor het meedenken.

Koper, enkelgebroken komt hij soms bij tegen de hand uit het niets, ongebroken wil ik niet, dus dubbelgebroken blijft over toch? Of is er nog wat anders?

Ik rijd trouwens maar zo'n twee keer per week met bit, de rest bitloos buiten. Dus heel veel geld wil ik er liever niet aan uitgeven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:57

Ik snap dat je geen enkel- of ongebroken bit wil. Ik snap ook dat je voor het stiller liggen nu voor een kneveltrens aan het kijken bent.

Maar er bestaat nog wel wat anders, namelijk een dubbelgebroken mondstuk met een rolletje ipv een schakeltje. Bij voorbeeld die van myler. Die liggen veel stiller terwijl je toch links en rechts onafhankelijk kan inwerken. Mijn paard werd ook gestóórd van een "gewoon" dubbelgebroken mondstuk maar met een bit met een rolletje in het midden had ik ineens een ander paard. Dat bit ligt namelijk veel stiller. Terwijl hij met een kneveltrens met zo'n schakeltje, want die had ik ook, net zo onrustig was als met een water- of bustrens met zo'n zelfde mondstuk.

Eventueel zou je zo'n bitbandage om je monstuk met schakeltje kunnen doen zodat het minder beweegt. Ik denk daarbij dat het weinig uitmaakt of je dan een bustrens of een kneveltrens hebt.