Welke zweetdeken werkt het best/snelst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Welke zweetdeken werkt het best/snelst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:11

Hoi bokkers,

Mijn paardje staat op een stalling met paddocks + (hele grote) schuilstal, ik gebruik geen deken.

Ik weet van afgelopen winter (heb hem sinds februari), dat hij een behoorlijke berenvacht aanmaakt, na de les (in buitenbak) zal hij de komende tijd dan ook wel bezweet zijn.
Natuurlijk stap ik goed uit en zorg dat hij op adem is als we stoppen, maar als het guur weer is wil ik toch proberen hem zo droog mogelijk weer in de paddock te zetten (deze winter stond hij nog op een stal waar hij 's nachts op stal stond, dus kon er een dekentje opblijven eventueel. Met de paarden in de kudde vind ik dit geen optie, bovendien heb ik niet de mogelijkheid de deken er 's ochtends weer af te halen).

Op dit moment heb ik een hele simpele fleece zweetdeken, deze werkt best goed.
Mijn vraag is: hebben jullie ervaringen met de meer high-tech coolers (Bucas Power Cooler of iets dergelijks) en zit daar echt een aanzienlijk verschil in droogtijd in met een simpel dekentje?

Alvast bedankt voor de reakties!

Vjestagirl

Re: Welke zweetdeken werkt het best/snelst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:15

Mijn ervaring met een zweetdeken icm flinke vacht is dat ze er alleen maar meer van gaan zweten...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:18

als de ondervacht droog is kan je je paard prima op de wei zetten met nog wat zichtbare natte plekken. Dus goed op adem stappen en voelen of je paard volledig afgekoeld is.

Als je toch een deken wilt opleggen: in mijn ervaring werkt een ouderwetse wollen zweetdeken altijd nog het beste

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:06

Ik zit zelf ook met deze vraag te dubben, mijn paard met (erg) dikke vacht staat ook 24/7 buiten.
Ook ik heb veel reviews gelezen over de nieuwere high tech zweetdekens, maar besloten om me bij de dingen die ik ken te houden omdat ik het erg duur vind.
Dit jaar heb ik na veel wikken en wegen besloten om wederom toch geen deken op te doen. Wel heb ik me dit jaar gewapend met een goede wollen zweetdeken en een stevige fleecegevoerde 0 grams regendeken.
Met weinig wind en temperaturen zoals ze nu overdag zijn doe ik hem na het rijden meteen zadel af zonder deken op adem stappen, krijgt hij zijn muesli en gaat hij terug op de wei. Hij zweet inderdaad juist meer als ik hem nu een zweetdeken op doe.
Als het kouder gaat worden, zo rond het vriespunt; heb ik twee opties;
Na het rijden doe ik zijn zadel af, wollen zweetdeken op en stap ik hem op adem, hierna kan hij even binnen zijn eten krijgen, ruim ik op en na ongeveer een half uur doe ik de deken af en lopen we nog 500 meter terug naar de wei.
Bij echt nat en vies weer stap ik hem op adem en doe ik hem de fleecegevoerde regendeken op waarmee hij terug op de wei kan. Ik heb me laten vertellen dat een fleecegevoerde regendeken zweet/nat wel afdrijft naar boven maar dat hij dus wel beschermd is tegen wind en nattigheid van boven. Afhankelijk van het tijdstip pak ik de deken die dag of de dag erna weer af als het dan weer droger is.
Dat is mijn plan van aanpak deze winter, maar ik blijf toch met enige twijfels zitten.
Maakt het bijvoorbeeld veel uit wáár op het lijf de zichtbare natte plekken zijn? Mijn paard blijft het langst nat op de singelplek en op zijn borst. Het scheren van boeg en singelplek spookt dus in mijn hoofd, maar ik kom er niet uit. En hoe kun je zeker weten zien of de ondervacht droog is?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:09

Als het nog niet zo heel koud is, gebruik ik een dunne fleece zweetdeken.
En als het vriesweer is, gebruik ik een dikkere wollen zweetdeken.
Dat doe ik al jaren zo en het werkt goed.

Lola96

Re: Welke zweetdeken werkt het best/snelst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:13

Ik gebruik zelf sinds 2 jaar een cooler van Bucas.
Bevalt heel goed, mijn paard is stukken sneller droog dan onder een zweetdeken.
Mijn paard ging alleen maar meer nazweten onder de gewone zweetdeken.