Wie ervaring met Myler bit en welk level=

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

moonshine88

Wie ervaring met Myler bit en welk level=

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 12:04

Halloo iedereen,

Mijn instructrice rade mij een Myler bit aan... Indien hij bij moeilijke oefeningen en buiging sterk wordt etc.
Nou mag ik binnenkort even haar Mylerbit proberen want zei gebruikt hem bij een paard van haar. Zei heeft level 2. Dat is een redelijk jong paard.

Mijn paard is 12 en loopt nu L2 (bijna M1 *\o/* )

Wat denken jullie dat er in hoort? (Level 1,2 of 3 en watertrens of D-trens?)
En wie heeft ervaring met overgaan op Mylerbitje. Beviel dit?

Caira

Re: Wie ervaring met Myler bit en welk level=

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:09

Ik heb er 1, maar ik gebruik hem absoluut niet als mijn paard sterk wordt, een paard wat van voren sterk wordt mist van achteren draagkracht, dus daar moet het ook opgelost worden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:13

De reden dat je paard sterk wordt bij buiging of moeilijke oefeningen, staat los van het bit. Daarvoor moet je de achterbenen trainen (rechtrichten) en de voorkant lekker niets mee doen.

Ik vind myler bitjes zelf wel het prettigst, maar dat is omdat hulpen onafhankelijk van elkaar worden doorgegeven en mijn paard niet veel ruimte in de mond heeft (dus dik bit is niet prettig). Mocht je met myler gaan beginnen, dan zou ik met level 1 beginnen. Zo is het systeem ook bedacht.
Ik ben zelf wel begonnen met level 2, maar hier liep hij niet prettig op (destijds was mijn paard 9 jaar), na een paar weken met een level 1 met breder tussenstukje begonnen, daar rijden we nu al bijna een jaar mee en gaat prima. Het is afhankelijk van je paard welk level je nodig hebt. Meer druk op tong, meer druk op lagen e.d.

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:14

Ik heb een level 2 D- trens voor mijn 5 jarige andalusier (hengst), ik wil ben hem niks anders meer moest wel even wennen omdat het onafhankelijk beweegt,maar nu zeer fijn bit

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 12:16

Klopt ik ben hem nu vooral in galop aan de achterkant goed aan het trainen dat hij meer op zijn eigen benen galoppeerd en sterker wordt vanachter zodat de voltes 15 meter in galop ook beter gaan.

Ik heb nu een dubbelgebroken aurigan watertrens erin die ik eigenlijk iets te dik vindt.

Alleen staat op de site bij level 1 het jonge paard level die alle hulpen kent en level 3 het sportpaard. Kortgezegt dan.
Maar wat is nou fijner voor hem druk op tong of lagen?

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 12:16

twisietos, en heb je expres voor een D-trens gekozen omdat die rustiger ligt in de mond? of andere redenen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:23

Jotoma schreef:
De reden dat je paard sterk wordt bij buiging of moeilijke oefeningen, staat los van het bit. Daarvoor moet je de achterbenen trainen (rechtrichten) en de voorkant lekker niets mee doen.

Ik vind myler bitjes zelf wel het prettigst, maar dat is omdat hulpen onafhankelijk van elkaar worden doorgegeven en mijn paard niet veel ruimte in de mond heeft (dus dik bit is niet prettig).

Helemaal mee eens!

Ik heb een myler omdat 't een dun bit is, en wel dubbelgebroken maar zonder het onrustige gewiebel wat je wel hebt met een dubbelgebroken bit met een schakeltje in het midden. Ik heb een MB04, dus een bustrens met een klein tongboogje. Dit omdat mijn paard het tongboogje van een eerder bit (met ongebroken mondstuk) prettig vond. Of jouw paard druk op de tong of juist de lagen onprettiger vindt kunnen wij niet zeggen. Dat kan alleen je paard aangeven ;)

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:27

moonshine88 daar heb ik zeker op gekozen omdat het stiller ligt en dunner is als een ander bit omdat hij weinig ruimte heeft

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:29

Klopt wat Koper zegt, verschilt per paard. Ik dacht dat mijn paard minder druk op de tong prettiger vond, daarom begon ik met level 2, maar dat bleek dus niet zo te zijn.
De level 1 met medium tongboogje en D-trens bleek voor hem het prettigst.

Je kan myler bitten vaak wel testen bij de winkels. Je betaald dan 10% van het aankoopbedrag o.i.d. als je het bit omruilt.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:34

Zet even een puntje.

Rij momenteel met een KK scholingsbit, maar krijg links de hulpen slecht door.....iemand?
Zou dit makkelijk opgelost kunnen worden met een Myler en welk level?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:36

`Nee dingetje, dat kun je oplossen door het activeren van het binnenachterbeen.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:40

Dat begrijp ik Caira, alleen kan ik dat been activeren als ik wel stelling zou krijgen en wil niet met druk het paard op de volte rijden.. (op de binnenhand)...dus ga ik als een plank linksom de volte op. Rechts geen probleem met stelling en buiging.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:44

Maar stelling krijg je toch van je paard? Dat neem je niet met de teugel.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:48

Caira schreef:
Maar stelling krijg je toch van je paard? Dat neem je niet met de teugel.

Dat staat er ook, als ik het zou krijgen, maar krijg het niet....met het vervolg dat je dus als een plank linksom op de volte gaat.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:15

@dingetje: dan aan de hand met kaptoom gaan oefenen. Het mylerbit gaat ook dat niet verhelpen. Mijn paard is op dit moment ook scheef, hij houd links vast en rechts neemt hij niet aan. Dan kan ik beter eerst vanaf de grond aan de buiging en binnenachterbeen gaan werken, dan dat ik er op zit en we of rechtsgebogen de bocht om gaan, of ik hem omver moet trekken..

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:21

Jotoma schreef:
@dingetje: dan aan de hand met kaptoom gaan oefenen. Het mylerbit gaat ook dat niet verhelpen. Mijn paard is op dit moment ook scheef, hij houd links vast en rechts neemt hij niet aan. Dan kan ik beter eerst vanaf de grond aan de buiging en binnenachterbeen gaan werken, dan dat ik er op zit en we of rechtsgebogen de bocht om gaan, of ik hem omver moet trekken..

:D Fijn dat je dit met me deeld, dit probleem, dus begrijp je ook wat ik bedoel.
Is inderdaad wel een goed idee om dit vanaf de grond te gaan oefenen.

Rechtsom heb ik echt geen probleem,rechts is ze zeer goed aan het bit en hoef ik maar een ophouding te maken en doet ze alles wat ik vraag, maar links :n geen contact en zo vast als het maar kan.