Hebben meer dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Hebben meer dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 10:41

(Weet niet of het hier goed staat maar denk het wel)

Ik heb een superlieve pony en ik durf echt alles met haar... zonder zadel! Met zadel vind ik vooral buitenritten eng (heb een dressuurzadel die heerlijk zit) ik heb dan echt het gevoel dat ik zo "vast' in het zadel zit en zo 'hoog'. Hebben meer mensen dit of ben ik een geval apart? :P
Ik doe echt alles zonder zadel, van springen tot buitenritjes en elke keer laat ik liever het zadel liggen waar die ligt. Vind het best vreemd, want je zou zeggen zonder zadel val je dr veel makkelijker af. En heb ook al veel zadels geprobeerd en deze zit echt wel heerlijk. dus snap het niet zo goed. heb ook het gevoel dat ik veel slechter rijd met zadel want dan klem ik veel vaker met mijn benen en kan dan de hakken niet constant laag houden.

Zou leuk zijn als ik meerdere ervaringen zou kunnen lezen zodat ik het een beetje kan begrijpen haha ;)

matasja

Re: Hebben meer dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:06

Wij leren de eerste les altijd netjes zitten, zonder zadel dus, dus is niet gek dat je daardoor mooier zit,
Een paar lessen later wel met zadel maar zonder beugels, ook daar leer je veel vanqua zit,
Waar ik dan weer anders in ben is dat ik me op buitenrit echt NIET veilig voel zonder zadel, ik moet die steun hebben mocht ze aan de kletter gaan door een tractor,...denk dat als je je pony 1000% vertrouwd dat het dan wel heel ontspannen is, die band had ik wel met mijn oude meisje van 26, helaas is zij overleden en heb ik nu een 5 jarige onder mijn kont, niet te vergelijken.
Snap je dus wel helemaal! Maar zou het nu op deze pony nog niet aandurven, maar dat is wat anders.
Het hoge zittem wat je aangeeft vind ik dan wel wat vreemd haha, zo heeft iedereen wel iets ;)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 11:49

ja onze band is wel heel sterk en vertrouw dr ook heel erg. :j ook al heb ik dr net een jaar ongeveer en zijn we nog maar net bezig met buitenritjes. Hebben wel veel vd gedaan en heb rijles met dr. Durfde voor sindskort ook nog niet te springen maar heb zoveel vertrouwen de laaste tijd in haar en is heel erg gegroeit. :D Maja dan wel zonder zadel haha, en ja dat met hoog zitten ik ben zowieso al meer pony-fan dan een groot paard om de hoogte, vind een paard zo hoog zitten haha misschien dat ik gewoon wat dichter bij de grond wil blijven en dan meer durf.(ben zelf ook maar 1.55)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:52

Zonder zadel is alleen niet goed voor de rug van je paard. Een paar keer geeft dan echt niet gelijk, maar structureel zonder zadel is allesbehalve bevorderlijk (drukverdeling).

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 11:54

Jotoma schreef:
Zonder zadel is alleen niet goed voor de rug van je paard. Een paar keer geeft dan echt niet gelijk, maar structureel zonder zadel is allesbehalve bevorderlijk (drukverdeling).

ow dat wist ik niet :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:56

Misschien is een goede barebackpad een idee? Emiel Voest heeft er net 1 ontwikkeld zag ik op HE welke met foam werkt dat zich aanpast aan lijf paard en jou lijf.. Weet niet precies hoe het dan zit met drukverdeling. Maar dat is altijd beter dan helemaal zonder iets denk ik.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 12:04

ik heb een keer een barebackpad gehad en dat was zo'n onding, schuifde alleen maar dus ben ik geen fan van. naja dan zal ik weer met zadel moeten proberen dan ;(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:09

Oh dat is niet prettig. Uiteraard zit er net zoals bij zadels en andere dingen natuurlijk wel een verschil in kwaliteit..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:11

Als je liever zonder zadel rijdt, is een dressuurzadel misschien niet het juiste zadel voor je.
Al eens aan boomloos gedacht? Dan zit je wat breder en dichter bij je paard.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:29

ED --> HAR

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 12:35

Marga schreef:
ED --> HAR

Dank je (zat het toch verkeerd)

NiKip- heb ik ook al gehad en zat nog 'hoog' . Gewoon zonder zadel vind ik gewoon heerlijk zitten en minder eng. Mijn dressuurzadel vind ik ook echt heerlijk zitten maar heb het gewoon met alle zadels ;)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:20

ik ben echt jaloers, ik vind het heerlijk rijden zonder zadel, maar ik ben echt een scheitluis, doodsbang dat ik er af zal vallen omdat ik juist helemaal niet stevig zit zonder zadel... Ik dusf ook niet in galop, juist omdat ik bang ben te vallen ga ik verkrampt zitten en stuiter je zo en zo meer..
eerder durfde ik wel, maar nu ik een kindje heb ben ik echt veel voorzichtiger geworden..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:21

Oja, en mischien nog een tip.
Is een barefoot boomloos zadel niet wat voor je? Ik vind op een enge\ls zadel ook dat je echt bovenop je paard zit, met barefoot is dat totaal niet zo, veel vrijer en veel meer comtact met je paard..

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 13:32

wereld schreef:
ik ben echt jaloers, ik vind het heerlijk rijden zonder zadel, maar ik ben echt een scheitluis, doodsbang dat ik er af zal vallen omdat ik juist helemaal niet stevig zit zonder zadel... Ik dusf ook niet in galop, juist omdat ik bang ben te vallen ga ik verkrampt zitten en stuiter je zo en zo meer..
eerder durfde ik wel, maar nu ik een kindje heb ben ik echt veel voorzichtiger geworden..

haha gewoon veel oefenen en vaak rijden zonder zadel en dan kan je echt heel goed zonder zadel rijden en blijven zitten dan leer je een heel goede houding te krijgen enzo, wel grappig, wat jij hebt zonder zadel heb ik met zadel haha. Als we elkaar nou een beetje minder angst gaven met en zonder zadel hihi :=

O ja ik heb nog nooit op een barefoot gereden of zo dus weet niet hoe die zitten, heb wel boomloze andere zadels gehad en von ik ook echt op het zadel zitten en hoog zeg maar

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:34

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 14:14

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:11

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:14

Je zou als je echt een flexibel zadel wil met heel veel close contact gevoel ook een oudere Barefoot zonder vps kunnen proberen (tweedehands op marktplaats enz), die zijn wat "slapper" of soepeler of hoe je dat ook zegt dan de nieuwe versies mét vps.
Of zo'n Christ "zadel" inderdaad :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:39

Ik vind zonder zadel rijden écht leuk. Maar ik beperk het tot in de weide en soms eens een lesje. Als ik mezelf niet 100% voel, rij ik liever zonder zadel omdat je dan een veel betere verbondenheid hebt met je paard. Kikker ik altijd at van op!
Dus nee, je bent zeker niet de enige hoor, zelfs buitenrijden en zo doen we hier ook soms zonder.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:58

over barefoot zadels kan ik je nog wel iets ter overweging meegeven: bij de oudere versie zonder VPS, zit je minder ver van je paard af, dan bij de nieuwe versie met VPS. Het zou kunnen dat je de oude versie prettiger vind zitten. Probeer van iemand een oude versie te lenen om te kijken of dat beter bevalt.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:59

Dank je voor jullie antwoorden en reacties, ik zal er zeker wat mee doen ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 07:57

Heb ik ook hoor! Misschien komt het wel omdat het zadel nog een verhoogde achterkant en beugels heeft zodat je er dan minder makkelijk afspring wanneer je paard gek doet dan wanneer je zonder zadel zit. (niet dat je zomaar van je paard afspring...) Heb meerdere paarden waar ik liever zonder zadel op zit dan met... Fijner :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:03

Ik wou dat ik dat had. Met zadel durf ik juist haast alles, zonder zadel durf ik net een volte te galopperen ofzo :')