Aansnoerneusriem of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx

Aansnoerneusriem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 08:25

Van mijn vriend mag ik een nieuw hoofdstel uitzoeken voor mijn verjaardag, het hoofdstel wat ik nu heb is namelijk al 11 jaar oud, dus ik mag nu best eens een nieuwe vind ik ;)
Nu ben ik wat aan het rondkijken op internet en zie dat veel hoofdstellen een aansnoerneusriem hebben. Ik heb dit zelf nog nooit gehad, mijn hoofdstel heeft een gewone sluiting. Heeft zo'n aansnoerneusriem nou nog voordelen of misschien nadelen? Zal ik eentje met een gewone neusriem kopen, zoals ik al jaren heb of raden jullie toch een aansnoerneusriem aan (of juist niet)?

Firebug

Re: Aansnoerneusriem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:27

Ik heb zelf ook een neusriem met een aansnoerneusriem, en vind eigenlijk de normale makkelijker om vast te maken. Verder merk ik met rijden niet echt verschil, want ik heb hem gewoon even strak vast.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:30

het gevaar is dat je hem te strak kunt doen. aansnioerneusriem is eigenlijk niet echt een logische naam. je gaat de neus van je paard toch niet aansnoeren..... (ja, je hebt ze er vast bij die dat wel doen...)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 08:37

Dat ik hem te strak doe ben ik niet bang voor, er wordt mij vaker verteld dat ik mijn neusriem te los heb zitten ;) Maar ik vraag me af of hij misschien juist zachter voor je paard is, omdat hij zo te zien wat zachter onderlegd is. Of maakt dat niks uit?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:43

als je neusriem niet te strak zit maakt t niet suit. ik vind het zelf makkelijker vast maken (een aansnoer) en vaak vind ik de neusriemen mooier

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:35

Aansnoer... bij een gewone heb je vaak de sluiting tegen de huid liggen en bij een aansnoerneusriem heb je onder een zacht stuk zitten weer de sluiting zit, ik zorg er altijd voor dat daar ook een passant komt, is even puzzelen, maar dan blijft de sluiting perfect op dat onderste ding zitten.

Zag laatst iemand met een wit onderlegde neusriem en dan een wit randje om de chabrak, stond erg chique en sportief!

(Even onderonsje.. Dus binnenkort feessie!) :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:41

Aansnoer, vind het er ook mooier uitzien.
En je bent er zelf bij om hem niet te strak vast te maken dus ik zou gaan voor een aansnoer neusriem :)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:44

dat is bij mij het probleem tegenwoordig,
bijna alle neusriemen hebben een aansnoerneusriem,
ik heb 1 x eentje gehad, nooit meer,
vind een gewone beter zitten, blijft ook goed zitten!
dat van die sluiting die op de huid zit klopt niet,
ik heb wel een padje eronder liggen, maar dat heb ik altijd al gedaan.
voor mij nooit geen aansnoer!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:45

Elan_GV schreef:

Oh, je bedoelt dat ik weer een jaartje dichter bij de 40 kom of niet.... :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:46

Elan_GV schreef:
Aansnoer... bij een gewone heb je vaak de sluiting tegen de huid liggen en bij een aansnoerneusriem heb je onder een zacht stuk zitten weer de sluiting zit, ik zorg er altijd voor dat daar ook een passant komt, is even puzzelen, maar dan blijft de sluiting perfect op dat onderste ding zitten.

Zag laatst iemand met een wit onderlegde neusriem en dan een wit randje om de chabrak, stond erg chique en sportief!

Precies, om die reden vind ik ze ook veel fijner. 'Druk' wordt veel beter verdeelt doordat de sluiting niet direct tegen de huid aanzit en het is gewoon zachter. Daarnaast vind ik het eigenlijk ook wel mooier omdat je bij een andere neusriem vaak hebt dat als je ze vastmaakt, de gesp helemaal aan de linkerkant zit en je dat vrij goed ziet. Tenminste, mijn paard heeft best een klein hoofd dus dan zit je toch al snel op het laatste gaatje (of een bijgemaakt gaatje) en dan blijft de sluiting echt niet midden onder de kaak/kin zitten bij mij.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:47

Mexx schreef:
Elan_GV schreef:

Oh, je bedoelt dat ik weer een jaartje dichter bij de 40 kom of niet.... :P

UHU.. we oude taarten!!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:52

_Esther_87_ schreef:
Precies, om die reden vind ik ze ook veel fijner. 'Druk' wordt veel beter verdeelt doordat de sluiting niet direct tegen de huid aanzit en het is gewoon zachter. Daarnaast vind ik het eigenlijk ook wel mooier omdat je bij een andere neusriem vaak hebt dat als je ze vastmaakt, de gesp helemaal aan de linkerkant zit en je dat vrij goed ziet. Tenminste, mijn paard heeft best een klein hoofd dus dan zit je toch al snel op het laatste gaatje (of een bijgemaakt gaatje) en dan blijft de sluiting echt niet midden onder de kaak/kin zitten bij mij.

Idd, zo'n aansnoerriem kun je de sluiting verplaatsen naar waar je hem wil hebben. Boven en onder mooi zacht onderlegt.. heerlijk.

Die andere die ik had, zat net op de rand van de kaak en wat een ander zei, er zat idd wel zo'n stukje leer onder, maar dat propte op of verschoof er scheef onder weg, met als gevolg het haar er af of 1x zelfs een wondje gehad.. Dus voor mij nooit weer anders..

En aansnoeren, dat heb je zelf in de hand, als je 'm vast doet voel je dit echt wel en anders kijk je toch even of je paard nog beweging in zijn kaak heeft? Vinger even in de mond duwen en dan beginnen ze wel te kauwen hoor...

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 13:09

Wat vinden jullie van dit hoofstel (maar dan in het zwart)? Het is van Horsea. De neusriem is 3 cm breed, is dat breder dan een gewone gecombineerde neusriem of is dat de standaard maat? Een beetje breder dan ik nu heb mag van mij namelijk wel.
Afbeelding

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:11

Die is erg mooi :) Aansnoer vind ik sowieso mooier en vind het ook fijner :j

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:14

Mexx schreef:
Wat vinden jullie van dit hoofstel (maar dan in het zwart)? Het is van Horsea. De neusriem is 3 cm breed, is dat breder dan een gewone gecombineerde neusriem of is dat de standaard maat? Een beetje breder dan ik nu heb mag van mij namelijk wel.
Afbeelding

Ik vind het een mooi hoofdstel! Maar vind bij friese altijd van die mooie grote breede bling bling frontriemen mooier staan, deze is zo smal haha..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:21

Mooi hoofdstel :j

weet niet of 3 cm de standaard maat is van een normale neusriem. Moet je die van jou even opmeten anders.
Volgens mij is de mijne breder dan 3 maar zeker weten doe ik het niet. Dan moet ik het ook gaan opmeten :)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 13:31

ellehcir schreef:
Ik vind het een mooi hoofdstel! Maar vind bij friese altijd van die mooie grote breede bling bling frontriemen mooier staan, deze is zo smal haha..

Ja maar ik heb een kleine Fries (1.56) met een niet al te groot hoofd (zie profiel voor foto's), dus dan moet het niet te grof zijn vind ik ;) En de voorpluk valt over het grootste gedeelte van de frontriem heen, dus daar zie je toch niet zoveel van :D

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:27

Ik denk dat 3 cm vrij standaard is.. bij 5cm, daar heb ik nog een van liggen, die is wel heel breed.

Je wist het al, maar ik vind het dus ook een mooi hoofdstel.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:53

Ik ook! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:10

Heel mooi en elegant hoofdstel... en zo'n frontriem kun je gewoon los kopen, dus kun je altijd verwisselen.
Voor een kleine maat Fries met een niet al te groot of grof koppie, lijkt dit een geslaagde keuze.
Erg smaakvol.

Bij mijn bonte Tinker x Fries kies ik voor een zo breed en opzichtig mogelijke neusriem, maar dat is dan ook een type waar iets beschaafds meteen op "wegvalt".

Aansnoerneusriem is maar een (weliswaar onsympathiek) woord, zelf heb ik hoofdstellen "met" en ""zonder", meestal zijn de hoofdstellen "met aansnoerneusriem" vrij mooi en zacht onderlegd, en nergens staat toch dat je maar moet gaan "aansnoeren"?
Gewoon passend vastgespen, voor het paard is het systeem mits niet aangerukt en getrokken en knalvast gegespt (doe ik ook niet) wel erg comfortabel.