Zadel opvullen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne013

Zadel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:02

Hey,

Vorige week is de zadelmaker komen kijken of mijn nieuwe zadel goed ligt.
Nu zegt de beste man, dat het zadel wat opgevuld moet worden (voor en achter) zo dat het stabieler ligt en dan ligt het zadel perfect.
Goed nieuws natuurlijk alleen opvullen maar nu vraagt hij daar meer dan 200euro voor en als ik dan rond kijk op internet zijn veel mensen voor 60 tot 100 euro gewoon klaar.

Is dit dan wel een normale prijs?

mvg

melrovers

Re: Zadel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:48

Het ligt eraan wat eraan gedaan moet worden. Als het alleen bijvullen is lijkt het mij wel veel. Als het zadel helemaal leeg moet en een compleet nieuwe vulling erin vind ik het wel een normale prijs. Ik bereken dat zelf ook voor compleet opnieuw vullen (dat houdt in dat ik het zadel bij mij in de werkplaats opnieuw vul, dan kom ik ermee langs en gaan we kijken of het goed ligt op je paard, zo niet wordt het ter plaatse nog wat bijgevuld en na ongeveer 20 rij-uren krijg je nog een controle beurt om te zien of het zadel na het settelen van de wol nog steeds lekker ligt of dat er nog wat bijgevuld moet worden).

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:01

Ik vind 200 euro voor alleen opvullen een hoop geld. Mijn zadelmaker heeft het op stal gedaan (gewoon gereedschap uit de bus en opvullen) zodat hij het zadel direct kon passen en mij zelfs de tijd gaf om te laten rijden of ik het zo goed vond zitten, nadat hij het dus op mijn paard had aangemeten qua opvulling.

Daarbij kwam er een hele hoop troep uit, wat totaal niet in het zadel hoort te zitten en heeft mij geduldig uitleg gegeven tussen de verschillende wolsoorten en wat wel en niet goed is in het zadel. Ik was totaal 80 euro kwijt en hij is zeker 2,5 uur bezig geweest.
Ik moet zeggen dat ik dit enorm prettig vond. Ten eerste is was het niet "passen en meenemen" wat veel zadelmakers doen, hij heeft hem opgevuld waar ik bij stond en kon het zo direct passen en her en der nog aanvullen of eruit halen. Dit kan ik dan ook iedereen adviseren.

Wat ik zelf nooit zou doen is het zadel afgeven en zelf weer ophalen zonder dat de zadelmaker mijn paard heeft gezien. Het zadel moet immers allereerst goed op je paard liggen ;)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:10

dit is wel veel geld! als het hele zadel leeg gehaald en opgevuld moet worden incl de zitting dan snap ik het maar alleen wat voor en achter en dan E200.- die is gek!
is het wel een goede zadelmaker?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:17

Vind ik aardig wat geld. O_O
Heeft hij alleen opgevuld, of alle oude wol voor nieuwe vervangen?

Mijn zadelmaker heeft voor dat bedrag mijn hele zadel verbouwd.
(voorste singelstoten verplaatst en zadel opgevuld)

Maar als hij de oude wol voor nieuwe vervangen heeft, dan kan het wel weer.
Ligt er een beetje aan wat hij dus gedaan heeft aan het zadel.

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 15:27

Ik moet het zadel nog afgeven. Het zadel is ong 1,5jaar. Dus is het vervangen van de wol dan wel nodig?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:35

Een zadel van anderhalf jaar hoef je echt nog niet het wol van laten te vervangen.
Afgelopen zomer een nieuw zadel gekocht,is 3x gepast en 2 x opgevuld nu (gratis) en de zadelmaker zei dat ik voorlopig wel een kleine 2jr mee vooruit kon.

(mocht het zadel gaan schuiven of wat dan ook mag ik eerder terug komen) maar nu 2x gratis opgevuld en bij mijn andere zadels betaalde ik incl voorrij kosten nog geen 100,-

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:38

Als je een gewoon zadel hebt, is dat toch wel erg duur. Voor het nagenoeg geheel opnieuw vullen van mijn zadel was ik minder kwijt. Ik zou als ik jou was even een second opinion doen.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:08

lisanne, jij zegt ik moet het zadel afgeven? een zadel moet altijd opgevuld worden en telkens weer opnieuw op je paard gelegd worden tijdens het opvullen, dit moet ter plekke bij jou op stal op je paard gebeuren als hij dit op zijn werkplaats doet is het geen goede zadelmaker en moet je gauw een ander zoeken!
je moet het natuurlijk zelf weten maar ik probeer je te waarschuwen! straks verkloot hij de rug van je paardje!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:09

Best bedrag voor alleen opvullen. Ik heb die van mij laatst laten opvullen en was 35 euro kwijt. Zou even vragen wat hij voor die 200 euro precies gaat doen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:10

nikkie722 schreef:
lisanne, jij zegt ik moet het zadel afgeven? een zadel moet altijd opgevuld worden en telkens weer opnieuw op je paard gelegd worden tijdens het opvullen, dit moet ter plekke bij jou op stal op je paard gebeuren als hij dit op zijn werkplaats doet is het geen goede zadelmaker en moet je gauw een ander zoeken!
je moet het natuurlijk zelf weten maar ik probeer je te waarschuwen! straks verkloot hij de rug van je paardje!

Helemaal waar, er zijn zoveel prutsers die zich zelf zadelmaker durven te noemen..

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:03

nikkie722 schreef:

Het zadel hoeft niet altijd op locatie opgevuld te worden. Als de aanpassing klein is kan dat ook op de plek waar zadelmakers dat anders doen. Zelf vind ik het wel prettiger, maar mijn zadelmaker woont vlakbij, dus die haalt en brengt mijn zadel en dan ligt het altijd goed.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:47

dat zegt mijn zadelmaakster zelf, zij is MSFC zadelmaakster.
toen ze langs kwam voor mijn zadel opnieuw te vullen na 3 maanden werd het zadel opgevuld, gereden, opnieuw kijken naar drukplekken, opvullen/weghalen wat nodig is en weer rijden, net zo lang tot het zadel perfect op mijn paard haar rug lag.
een zadelmaker kan niet vanaf zijn werkruimte zien of het klopt met de paardenrug, wat ook logisch is als je een beetje nadenkt.

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 13:20

Hey bedankt voor jullie recties.