Ik zit er over te denken om een zadeldek aan te schaffen met zakken aan de zijkant, makkelijk voor buitenritten om een touw en een flesje water mee te nemen.
Heeft iemand ervaring met deze zakken? Wapperen of klapperen ze niet tegen het paard aan? Blijft het ook bij een stevige galop goed dicht zitten?
ze klapperen tegen je paard, en bij wat meer gewicht erin wordt je zadeldek naar beneden getrokken. voor iets lichts zoals een touwhalster/een stel zakdoekjes ideaal. niet voor mij. de zwaarste dingen stop je best in een banaantas, of in echte zadeltassen
Dav
Geplaatst: 07-10-12 21:03
Zijn verschillende soorten en kwaliteiten. Zelf heb ik 1 met een ''leren'' opbergvakje en ook met stoffen opbergvak. (te koop) Stof is ideaal als je groot licht spul op wilt bergen. Leer is weer fijner om bv een flesje in te doen of iets anders was net wat meer stevigheid vraagt. Mijn ervaring is dat als je er geen koffers van maakt het zakken wel mee valt,wel zo ik sleutels in een handdoekje oprollen omdat het anders kan gaan rammelen en dat vinden de meeste paarden niet leuk
Bij het dekje dat ik heb is het helemaal niet gaan rammelen eigenlijk. Had er een halster + touw, 2 flesjes drinken, eten (brood en een appel vaak), op ten duur ook een stuk plastic van zo'n poncho en nog een halstertouw in (was onderweg bij iemand anders losgegaan). Heb hier een trektocht van 3 dagen mee gereden en alles bleef goed op z'n plek zitten, ook in de stukken waar we in volle galop door het bos of een lang zandpad zijn gereden. Paard liet niks merken, terwijl ik het dekje normaal nauwelijks gebruikte.
Grooms
Geplaatst: 09-10-12 11:15
Ik denk ook dat het rammelen erg verschilt per kwaliteit ('alle waar naar zijn geld' ). Zelf gebruik ik een dek van Mattes, waarover ik in ieder geval erg tevreden ben (http://paardendekje.nl/webshop/zadeldekken.html?merk=10).