Tekna Infrarood Zadelboom Corrector, Waar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Estrellas

Tekna Infrarood Zadelboom Corrector, Waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 19:44

Hallo Bokkers! :o

Een half jaar geleden heb ik een Tekna zadel aangeschaft (in de aanbieding bij Agradi), de dressuur versie.
Nou ben ik heel tevreden over dit zadel, goede stevige stoten, krasvast, kan niet schimmelen, heerlijk zachte kussens etc etc.
Toen ik dit zadel kocht was hij 'ongevormt', de maat is 31 en dus vrij smal.
Als ik het zadel op mijn paard leg ligt hij als gegoten, horizontaal, brugt niet, 3 vingers tussen de boom en de schoft, ruggengraatvrijheid etc etc.
Nou had ik toen ik het zadel besteld had, een week nadat het binnen zou komen een afspraak met de zadelmaker,
hij zou dan kijken hoe het lag en eventueel aanpassen zodat als het voor geen kant klopte ik het zadel nog kon retourneren.

Nou was het zadel (eindelijk) binnen
en zag het er perfect uit.
Ik heb zo zitten klooien met zadels, hebben er zeker 6 op gelegen.
Het zag er zo netjes uit dat ik de zadelmaker had afgezegd, ik dacht er eindelijk klaar mee te zijn.

Nu rijd ik er al een half jaar mee,
drukplekken zijn weg, witte haren, singelnijd, allemaal over.
Maar: Mijn merrie is niet afgevallen of iets, maar als ik erop zit is er geen ruggengraatvrijheid meer,
past er maar net een hand tussen de schoft en de boom.
Het lijkt wel alsof het zadel nu meer gevormd is en over het paard is heen gezakt, dit was namelijk vroeger anders (boom is absoluut niet gebroken btw), maar het kan ook zijn dat het me nooit is opgevallen :( omdat iedereen zei dat het zadel goed lag,
maar niemand (inclusief ik) heeft ooit gekeken hoe het lag als ik erop zat.
Het is niet dat ik 200 KG weeg waardoor het zadel inzakt ofzo :P
Ik weeg tegen de 60, dus ik neem aan dat dat het niet kan zijn, anders zou het wel een heel slecht zadel zijn :Y)

Nu wil ik toch mijn zadel aan laten passen,
mijn paard loopt gewoon, geen streken, geen rare plekken, maar ik voel me er niet prettig mee..
ik longeer nu alleen en stap wat in het bos, de training is ff stil gelegd.
Ik heb ergens gelezen dat als je de boom aan wil laten passen, het zadel naar de fabriek moet en 6 weken tijd nodig heeft.
Nou vind ik dit geen probleem, ik wil gewoon een goed zadel,
we gaan de winter in met slecht weer dus rijden zal toch wel minder worden.
6 weken intensief longeren zal mijn paard toch alleen maar goed doen aan bespiering.

Maar hier dus de vraag!
Weet iemand een zadelmaker omgeving Noord/Brabant - Breda die mij hiermee verder kan helpen?
Ik heb de zoekmachine al gebruikt
Het gaat om een Tekna infrarood zadelboom corrector, sommige zadelmakers zijn er zelf van in het bezit (?)
andere wijzen je door naar de fabriek.
Echter moet de rug toch echt aangemeten worden voordat het zadel kan aangepast worden :P

Alvast bedankt!!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:07

Hallo, het is mogelijk dat het zadel bijgevuld moet worden. Je hebt het nieuw gekocht, dus dat is een normale procedure na 1/2 jaar gebruiken. Dan zakt een zadel iets in, de vulling gaat zich settelen en het zadel komt iets anders op het paard te liggen. De ruggegraatvrijheid, bedoel je daarmee de ruimte aan de bovenkant tussen de rug en het zadel of ligt het zadel aan weerszijden van de rugwervels er tegenaan? Hoeveel vingers kun je tussen de 2 kussenhelften steken? Misschien een tip: strooi wat talkpoeder op de rug van je paard, zadel erop, zonder dekje, en dan gaan rijden. Na afloop kun je precies zien waar het zadel gedragen heeft. Dan heb je meer een indicatie of het op de verkeerde plaatsen druk geeft.

Heb je problemen met links en rechts buigen: dan zal er te weinig ruimte zijn voor de rugwervels om te zijwaarts te kunnen bewegen.

Het paard zal idd eerst bekeken moeten worden met zadel voordat er iets aan veranderd kan worden.

Succes.

Misschien een leuke site: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:27

Marjolijnvdh schreef:
Hallo, het is mogelijk dat het zadel bijgevuld moet worden. Je hebt het nieuw gekocht, dus dat is een normale procedure na 1/2 jaar gebruiken. Dan zakt een zadel iets in, de vulling gaat zich settelen en het zadel komt iets anders op het paard te liggen. De ruggegraatvrijheid, bedoel je daarmee de ruimte aan de bovenkant tussen de rug en het zadel of ligt het zadel aan weerszijden van de rugwervels er tegenaan? Hoeveel vingers kun je tussen de 2 kussenhelften steken? Misschien een tip: strooi wat talkpoeder op de rug van je paard, zadel erop, zonder dekje, en dan gaan rijden. Na afloop kun je precies zien waar het zadel gedragen heeft. Dan heb je meer een indicatie of het op de verkeerde plaatsen druk geeft.

Heb je problemen met links en rechts buigen: dan zal er te weinig ruimte zijn voor de rugwervels om te zijwaarts te kunnen bewegen.

Het paard zal idd eerst bekeken moeten worden met zadel voordat er iets aan veranderd kan worden.

Succes.

Misschien een leuke site: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Hm, niet aan gedacht dat het zo simpel zou kunnen zijn!
Misschien zeg ik het verkeerd,
de ruggengraat is vrij, heb ik altijd zeker geweten. Daarmee bedoel ik dat de kussens mooi om de
ruggengraat heen vallen.
Nou vind ik dat de boom te dicht bij de schoft zit, past mijn hand wel tussen maar toch.
En dat de kussens niet meer helemaal aansluiten, iets van het paard af.
Zadel ligt als het ware naar voren gekanteld,
vandaar dat ik het bij de boom zocht.
Misschien dat de kussens 'voor' voornamelijk zijn ingezakt op de een of andere manier.
Is het een mogelijkheid de kussens voor op te vullen of gaat dat dan over de gehele kussens? (ik heb er geen verstand van :$)
Zou in principe ook een goed idee zijn hoor..

Mijn paard is heel soepel (A) geen enkel probleem met buigen, stelling, schouder binnenwaards, wijken etc.
Makkie allemaal, of terwijl; het zit me paard niet dwars, daarom heb ik niet eerder hulp gezocht ;)
Mijn merrie is alleen een echte merrie, als ik zonder zweep rijd wil ze alleen maar stil staan met haar oren in haar nek.
Als ik dan 1 min de zweep heb vast gehouden (geeneens gebruikt) dan is er daarna niets meer in de hand.
In het bos is ze super braaf, stap draf galop, geen probleem..
Merrie heeft geen gevoelige rug, kan overal aanzitten, geeft geen kick..
Aan de longeerlijn loopt ze ook goed over haar rug heen, achterhand eronder, lang laag etc.
Onder het zadel ook hoor!
Maar ik wil het iig zeker weten dat het goed ligt.

Heel erg bedankt voor je reactie ;)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:24

Het is mogelijk om het zadel te vullen op die plaatsen waar het nodig is. Maar wel eerst laten controleren of dit nodig is of dat er een andere reden is dat je zadel zakt.
Succes.