een bontje of toch niet ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

faithjee

een bontje of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:07

Een kleine vraag.
ik heb een haflinger merrie met een veulen er naast lopen.
En ik rij er nu ongeveer een maand op, alleen is ze best aan schrale kant.
Dus ik dacht misschien is het beter voor haar rug als ik er een bontje onder doe?

Maar is het echt nodig ?
Want de zadel schuift niet..

minouesmee

Re: een bontje of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:08

Als je zadel goed past, waarom een bontje er onder? :)
Ik zou er alleen een bontje onder doen als het zadel klapt of schuift.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:09

Mijn zadelmaker heeft geadviseerd om een bontje onder het zadel te doen omdat hij het zadel opgevuld heeft waardoor hij wel iets harder ligt op de rug. Door het bontje is het wat zachter. Hij zei trouwens dat bontje nooit kwaad kan :)

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:10

Ik heb ook altijd een bontje eronder omdat het paard last van der rug heeft. Ik zie er geen kwaad in, zit het zadel juist wat zachter op haar rug, net zoals een dik dekje :)

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:13

Ja ik dacht ook omdat ze wat vetje en spieren mist misschien is dat wat zachter.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:33

Dan kan je dat zeker doen :)

Een bontje kan eigenlijk nooit kwaad enkel als je zadel echt volledig naar de rug van het paard is aangepast ! Een gelpad kan misschien ook, verdeelt ook goed de druk en vult minder op. Hoewel ik persoonlijk meer van de bontjes ben :j

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 23:07

Dus het kan geen kwaad..
Ook als ze weer helemaal is zo als ze was ?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:48

Een bontje kan wel degelijk kwaad. Als je zadel normaal gesproken goed ligt, dan ligt het met een bontje te krap.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:04

Mijn zadelmaker zegt iets heel anders FCSA. Ben benieuwd wie dat tegen jou heeft gezegd.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:04

Mijn zadelmaker :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:06

Haha, toch wel grappig dat elke zadelmaker dus iets anders zegt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:15

ik gebruik een gelpad, dit lijkt me niet zo dik als een bontje. Ik kan me voorstellen dat een zadel te krap wordt met een bontje eronder. Deze zijn soms best dik namelijk

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:17

Ik gebruik altijd een bontje, ik vind het onzin dat ze zeggen dat je zadel dan 'krap' wordt?? De ruimte in het zadel verandert toch niet, er zit gewoon nog een extra laag tussen rug en zadel. Bij mij altijd goed gegaan!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:00

deruijter schreef:
Ik gebruik altijd een bontje, ik vind het onzin dat ze zeggen dat je zadel dan 'krap' wordt?? De ruimte in het zadel verandert toch niet, er zit gewoon nog een extra laag tussen rug en zadel. Bij mij altijd goed gegaan!

Ga zelf eens in je laarzen met dunne sokken en daarna met een paar geitenwollen sokken. Dat is een beetje te vergelijken met het effect van een bontje onder je zadel. De ruimte bij de boom veranderd wel degelijk door er iets tussen te leggen.

Een bontje kan wel helpen als tussenoplossign als je paard bijvoorbeeld erg is afgevallen en je zadel daardoor tijdelijk te wijd geworden is.

Mijn zadelmaker raad ook aan om bij een goedpassend zadel alleen een dun dekje er onder te doen.

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:36

Soms kan het zadel juist gaan schuiven doordat men er een bontje onder doet, dus 't beste kun je het misschien een aantal keren gebruiken en kijken hoe dit gaat, bontje kan volgensmij iig neit veel kwaad, behalve als 't dan gaat schuiven etc ^^

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:35

Fransje dat is werkelijk helemaal niets te vergelijken met een zadel.
Maar let's have it your way: als je een zadel vergelijkt met een rijlaars, dan neem ik aan dat de singel de rits moet voorstellen?
Lijkt me dan een héél logische beredenering dat je bij de rijlaars je rits niet kan verwijden, maar een singel kan je wel een gaatje losser maken. Problemo solved.

Plus het feit dat ruimte bij de boom helemaal niet verandert, alleen wordt opgevuld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:26

deruijter schreef:
Plus het feit dat ruimte bij de boom helemaal niet verandert, alleen wordt opgevuld.

Opvullen is geen verandering? :) Het gaat niet om de kamer maar de ruimte voor bij de boom die wordt smaller door de opvullen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:04

vibabu schreef:
Mijn zadelmaker heeft geadviseerd om een bontje onder het zadel te doen omdat hij het zadel opgevuld heeft waardoor hij wel iets harder ligt op de rug. Door het bontje is het wat zachter. Hij zei trouwens dat bontje nooit kwaad kan :)

Dan heeft je zadelmaker slecht werk geleverd. daarnaast verkleind een bontje de maat van je zadel.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:07

ga met bovenstaande reactie mee, dan klopt er echt niet iets.. een beetje stom van een zadelmaker om dat te zeggen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:07

fransje23 schreef:
deruijter schreef:

Opvullen is geen verandering? :) Het gaat niet om de kamer maar de ruimte voor bij de boom die wordt smaller door de opvullen.

Ik heb het over verandering waar het paard iets van voelt. Verandering door opvulling voelt het paard niets van. Smaller, door wol. Lijkt me geen irritatie voor het paard? Of zou jij het irriterend vinden als jij een wollen vulling in je rijlaarzen hebt zitten?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:59

deruijter schreef:
Ik heb het over verandering waar het paard iets van voelt. Verandering door opvulling voelt het paard niets van. Smaller, door wol. Lijkt me geen irritatie voor het paard? Of zou jij het irriterend vinden als jij een wollen vulling in je rijlaarzen hebt zitten?

Ja, als mijn laarzen mooi pas zijn en door de wollen vulling te krap worden vind ik dat irriterend en vergroot ik de kans op blaren. Zie mijn vergelijking dikke versus dunnen sokken.

Echt goed passend zadel heeft heeft opvulling nodig.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:38

Een bontje maakt de boom van je zadel wel degelijk krapper. Zou er dus echt niet zomaar een bontje onder leggen.

Mijn zadel is helemaal aangepast op mijn paard. Zodra ik daar een bontje onder leg klopt het niet meer. Dan heeft ze echt veel minder ruimte bij haar schoft en komt het zadel een stuk hoger boven haar te liggen.

Zadelmakers die zeggen dat een bontje geen verschil maakt, wil ik persoonlijk niet bij mijn paard hebben...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:42

zeker maakt een bontje je zadel smaller! je propt er iets tussen dus de ruimte word smaller!
zegt mijn zadelmaakster ook hoor ! en kan dat zelf ook wel verzinnen!
en dat je zadel te hard word voor de rug is raar want normaal gesproken kan je gewoon met zadel rijden zonder dat er ook maar iets onder ligt!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:46

Let op!

Bij een zadelbontje ZONDER ruggegraatvrijheid wordt de kamer niet opgevuld en is er dus geen sprake van versmalling bij mijn weten, bij een bontje MET is dat wel het geval en wordt het zadel dus smaller!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:48

upendo schreef:
Let op!

Bij een zadelbontje ZONDER ruggegraatvrijheid wordt de kamer niet opgevuld en is er dus geen sprake van versmalling bij mijn weten, bij een bontje MET is dat wel het geval en wordt het zadel dus smaller!

Beide maken het smaller. Een bontje zonder ruggegraatvrijheid maakt het nog smaller dan 1 met ruggegraadvrijheid.