rubber bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Polderpaard

rubber bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 19:04

Mijn paard beweegt enorm met zijn lippen/mond tijdens het rijden. Hij begint er mee zodra het bit ingaat. Hij "flappert" met zijn lippen en beweegt zijn hoofd erbij, beetje moeilijk uitleggen ;) Tijdens het rijden doet hij het eens in de pak 'm beet 10 minuten een seconde of 10. Hij trekt niet aan de teugels en het is meestal niet echt hinderlijk bij het rijden. Hij houdt wel zijn hoofd behoorlijk laag en vraagt veel teugel, maar is op die manier prima te rijden. Ik vraag me toch af waar deze gewoonte (?) vandaan komt en of ik hem kan helpen. De vee-arts heeft pas het achterstallige onderhoud aan zijn gebit uitgebreid behandeld. Wij hebben hem pas 6 weken (het is een KWPN ruin van 10 jaar) en hij had flink tandsteen en enorme haken op zijn kiezen :n Dat is nu dus opgelost. Wel heeft hij nog een klein wolfskiesje, maar de vee-arts denkt dat dit geen problemen hoeft te geven. Dit laten verwijderen is nog een optie.
Nu zit ik te denken aan een rubber bit, misschien een ongebroken rubber stangetje? Wie heeft hier ervaring mee met dit soort gedrag? Is het inderdaad zachter voor zijn mond?
Ik zou ook best bitloos willen rijden uiteindelijk, maar ik denk dat mijn zit nog niet onafhankelijk genoeg is om dat te doen :o
Wie heeft ideeën??

Safiera

Re: rubber bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:41

Idee: waarom moet je een onafhankelijke zit hebben om bitloos te rijden?

Ik zou eerder een ander soort bit proberen, en niet gelijk rubber. Rubber kan flink 'branden' wanneer het icm weinig speeksel in de mond ligt.

Van ongebroken bitjes heb ik veel goeds gezien, best een poging waard. En waarom probeer je niet eens in de bak of je met stalhalster kunt rijden en of hij het dan ook doet? Bitloos, is net als met bitten een kwestie van proberen wat jullie samen fijn vinden.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:15

Ik heb een ongebroken rubberen trens en ben hier zeer tevreden over! Mijn paard produceert wel genoeg speeksel om het rubber niet te doen branden :) Maar ze loopt beter op dit bit dan op een enkel of dubbelgebroken bit.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:33

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels wat meer info gezocht over rubber bitten en denk dat mijn paard te weinig speeksel produceert daarvoor. Hij schuimt eigenlijk nooit. Ik ben dus bang dat rubber voor hem niet prettig gaat zijn. Nu heb ik een happy mouth dubbel gebroken trens besteld om dit eens uit te proberen. Ben benieuwd.
Bitloos rijden wil ik zeker wel gaan proberen :j Ik heb eens gelezen dat als je eigen balans nog niet zo optimaal is, je je paard met bitloos behoorlijk in de weg kunt zitten. Maar proberen met halster kan natuurlijk altijd!

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:03

Heeft hij geen allergie voor een bepaald metaal toevallig?

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:03

Dreamflower schreef:
Heeft hij geen allergie voor een bepaald metaal toevallig?

Ik heb werkelijk geen idee. Hoe merk je dat?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:51

Polderpaard schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels wat meer info gezocht over rubber bitten en denk dat mijn paard te weinig speeksel produceert daarvoor. Hij schuimt eigenlijk nooit. Ik ben dus bang dat rubber voor hem niet prettig gaat zijn. Nu heb ik een happy mouth dubbel gebroken trens besteld om dit eens uit te proberen. Ben benieuwd.
Bitloos rijden wil ik zeker wel gaan proberen :j Ik heb eens gelezen dat als je eigen balans nog niet zo optimaal is, je je paard met bitloos behoorlijk in de weg kunt zitten. Maar proberen met halster kan natuurlijk altijd!

? Leg mij eens uit waarom je met een bit je paard dan niet hindert of in de weg zit? :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 07:30

Safiera schreef:
Polderpaard schreef:

? Leg mij eens uit waarom je met een bit je paard dan niet hindert of in de weg zit? :)

Ja ook natuurlijk, al merk ik niet dat ik door mijn niet helemaal in balans zijn hem in zijn mond zit te trekken of zo. Ik had begrepen dat je zit bij bitloos rijden extra belangrijk is en je je paard eerder uit balans zou brengen dan met bit. Maar je begrijpt dat ik een leek ben op het gebied van bitloos rijden :o Ik werk hard aan mijn zit overigens en we zijn ook nog midden in het proces van aan elkaar wennen. Het gaat steeds beter +:)+