Dressuursingel, voor paard met singelnijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Dressuursingel, voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:38

Hoi!

Ik zoek voor mijn merrie een dressuursingel. Ze heeft last van singelnijd.
Ik heb een FRA singel (iets elastisch naar alle richtingen) gehad en nu een hele zachte leren (zonder elastiek).

Laatste had ik geoefend met een dekje en daarom een elastische dekensingel. Hierbij keek ze niet op of op.
Vandaag deed ik voor het eerst de leren singel weer om en hierbij deed ze weer narriger.

Misschien dat een leren singel met elastiek prettiger is voor haar?
Hoe zijn jullie ervaringen met singels en paarden met singelnijd?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:40

Wij hebben 1 merrielijn, met zo ongeveer allemaal singelnijders. Wij hebben gewoon neopreen met aan 1 zijde elastiek. Dat werkt hier het beste. En gewoon heel voorichtig aansingelen. Eerst losjes en vervolgens even laten lopen en weer iets strakker.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Dressuursingel, voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:42

Ik heb lang gereden met een Eric le Tixerant singel. Beviel geweldig doordat hij niet op één plek elastisch is, maar overal. Ook de vorm verdeelt de druk beter bij het borstbeen. Wordt speciaal aangeraden voor paarden met singelnijd.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:45

Bedankt voor je reactie. Ja heb al heel traject gehad voor het opzadel en singelprobleem. Het gaat al veel beter dan eerder. Uiteraard singel ik heel rustig aan, met veel belonen. Het is ook nog eens een extreem gevoelige merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:12

Wil je het toch met een andere singel proberen ja?
Kan het niet zijn dat ze net wat last heeft na behandeling,dat alles weer wat los zit en zij gevoeliger reageert?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:16

past je zadel wel goed? die van mij kreeg singelnijd door een slecht passend zadel nu met het nieuwe zadel is het helemaal weg.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:23

Als je paard singelnijd heeft, probeert 'ie iets aan te geven.
W.s. gevoelig op de borstspieren of verklevingen ter hoogte van singelgespen, wat overigens met massage te verhelpen is.
Maat weet je zeker dat je zadel goed past, want anders is het dweilen met de kraan open.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:28

Ook mijn merrie had 'singelnijd' toen ik dr kocht. Dit deed ze altijd al volgens de eigenaar.

Eenmaal thuis direct een andere zadel gepakt.
Geen reactie.

Dus het was helemaal geen singelnijd.
Het zadel lag gewoon niet goed. En bij het vast maken deed het gewoon pijn.
Zou toch eens goed gaan kijken naar je zadel.... Of die wel lekker ligt op je paard.

Ik denk dat het ook voor jou makkelijker is als je dit kunt uit sluiten.

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:29

Rije schreef:
Ik heb lang gereden met een Eric le Tixerant singel. Beviel geweldig doordat hij niet op één plek elastisch is, maar overal. Ook de vorm verdeelt de druk beter bij het borstbeen. Wordt speciaal aangeraden voor paarden met singelnijd.

Hier nog 1 met zo'n singel, het complete elastische is best wennen bij het aansingelen, maar verder geweldige ervaring mee!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 07:34

Zadel past, 100% Wordt regelmatig nagekeken Als ze t niet fijn vind liggen gooit ze me er gewoon af.

Maar heb t zadel nu al maanden niet opgehad en het ging nu over verschil in reactie tussen dekje en elastisch dekensingel en barebackpad en gewone zachte leren singel.

Ze is door osteo behandeld, ook zadelplek en singelplek. Afgelopen week op die plekken, dat was helemaal oké nu. Ik zag wel echt verbetering met de dekensingel. Maar gisteren met de leren niet.
Ik kan me voorstellen dat een elastische prettiger voelt.
Vandaar mijn vraag naar ervaringen.

Verder heb ik echt alles al gedaan aan probleem. Het was één heel opzadel en aansingelprobleem. Dit is al enorm verbeterd. Aan doet ze nog wat narrig en probeert wat vd happen
. Maar omdat er dus verschil was in haar gedrag bij de deken singel en de gewone, wil ik hier nog naar kijken om t mogelijk nog meer te verbeteren voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:49

en bontje ,desnoods tijdelijk om het wat te verzachten misschien??

anders dan toch een singel met elastiek idd...kan je die niet lenen van iemand?
ik heb helaas niks, alleen nog een korte neopreen maar dat is al helemaal niks..

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:51

MoosjeWings schreef:
Rije schreef:

Hier nog 1 met zo'n singel, het complete elastische is best wennen bij het aansingelen, maar verder geweldige ervaring mee!

Die hebben wij ook, een hele fijne singel. Maar de singelnijd is niet minder geworden.
Nou loopt die van ons ook al te miepen op de dekensingel en die komt niet eens tegen haar buik aan.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 08:41

Nee bontje maakt niets uit Heb dure schapenbontjes, maar was ook 2x dat t beter ging... Helaas...