Dekens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:19

Hoi!

Ik was eens aan het rondkijken voor winterdekens omdat dat nu wel nodig tijd wordt. Mijn paard staat in de winter ook buiten dus ik was op zoek naar een dik winterdeken, waterafstotend met hals. Ik vroeg me af of ik haar nu eigenlijk ook buiten kan zetten met een dik staldeken en een regendeken erover? Want dat is in vele gevallen goedkoper.

Indien iemand trouwens nog suggesties heeft voor goede (en niet al te dure dekens)... ;)

_Naomii_

Re: Dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:25

Het is prima dat je je paard met een deken op wilt zetten. alleen moet je dit wel gaan opbouwen. Ik heb een behoorlijke kouwkleun die wel in een stal binnen staat maar ik begin zelf altijd met een ongevoerde regen deken daarna 100 grams dan over op 200 grams dan naar 300 Vanaf dan ga ik met onderdekens beginnen. Helaas heeft die van mij het zo snel koud (en dan scheer ik er niet eens) dat ze uiteindelijk met een 300 grams regen deken en een onderdeken van 300 staat.. Betekend dus dat ze echt op de piek van de winter onder 600 gram staat. Ik zal als ik jou was rustig opbouwen tot de 200 grams regen deken en dan in de echte winter een stal deken eronder gooien zodat ie onder 300 staat.. Echter is dit uiteraard per paard verschillend dus moet je het zelf erg goed in de gaten houden

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:26

Kijk eens bij agradi, groot assortiment en voor ieder wat wils denk ik. Ik heb zelf een deken van harry's horse besteld om binnenkort mee te beginnen. 200 grams outdoor voor 60 euro in de aanbieding. HH is niet al te duur en goede kwaliteit.
Op marktplaats staan ook vaak advertenties van verschillende webshops die allerlei dekens aanbieden.

Begin je eerst met een regendeken en doe je er daarna een staldeken onder? Ik heb zelf 2 verschillende outdoordekens gekocht, die 200 grams en een 300 voor als de temperatuur overdag niet meer boven de 10 graden komt. Als het vriest heb ik er een goedkope 200grams staldeken van de welkoop (30 euro) onder.

Ik zou het inderdaad wel opbouwen, je hebt zowieso 2 of 3 verschillende dekens nodig.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:29

jumpiewumpie schreef:
Hoi!

Ik was eens aan het rondkijken voor winterdekens omdat dat nu wel nodig tijd wordt. Mijn paard staat in de winter ook buiten dus ik was op zoek naar een dik winterdeken, waterafstotend met hals. Ik vroeg me af of ik haar nu eigenlijk ook buiten kan zetten met een dik staldeken en een regendeken erover? Want dat is in vele gevallen goedkoper.

Indien iemand trouwens nog suggesties heeft voor goede (en niet al te dure dekens)... ;)

Bedoel je nu als in nu vandaag? Dan zeg ik nee, het is nu nog te warm om ze onder een dikke deken te zetten. Je kunt wel nu beginnen met een regendeken en t.z.t. een staldeken onder je regendeken doen. Zorg er dan wel voor dat je een regendeken koopt die goed ademend is.

Bij de paardendrogist hebben ze ook een mooie deken, een regendeken en daar kunnen liners bij worden gekocht die eronder kunnen. Ben je in principe ook met minder dekens klaar.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:32

Bambi_ schreef:
Kijk eens bij agradi, groot assortiment en voor ieder wat wils denk ik. Ik heb zelf een deken van harry's horse besteld om binnenkort mee te beginnen. 200 grams outdoor voor 60 euro in de aanbieding. HH is niet al te duur en goede kwaliteit.
Op marktplaats staan ook vaak advertenties van verschillende webshops die allerlei dekens aanbieden.

Begin je eerst met een regendeken en doe je er daarna een staldeken onder? Ik heb zelf 2 verschillende outdoordekens gekocht, die 200 grams en een 300 voor als de temperatuur overdag niet meer boven de 10 graden komt. Als het vriest heb ik er een goedkope 200grams staldeken van de welkoop (30 euro) onder.

Ik zou het inderdaad wel opbouwen, je hebt zowieso 2 of 3 verschillende dekens nodig.

Kan ik haar meteen met 200 grams buitenzetten? En binnen het deken dan afdoen/een staldeken kopen van 200 grams? Als het dan echt kouder wordt kan ik beiden aandoen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:34

je begint nooit gelijk met 200 gram tenzij je paard word geschoren dan kan je tussen 150/200 nu op doen.als het kouder word doe je een dikkere deken op. maar waarom wil je je paard gelijk nu zo dik gaan zetten ?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:35

jumpiewumpie schreef:
Bambi_ schreef:

Kan ik haar meteen met 200 grams buitenzetten? En binnen het deken dan afdoen/een staldeken kopen van 200 grams? Als het dan echt kouder wordt kan ik beiden aandoen

Ik vind 200 nu nog best warm hoor.. overdag zijn de tempraturen nog wel redelijk.. Pas als het een week onder de 15 graden aanhoud krijgt die van mij dag en nacht 200 op ze staat nu nog onder 100 ik denk dat de stap van niks naar 200 vrij groot is vandaar dat ik zeg bouw het rustig op..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:37

jumpiewumpie schreef:
Hoi!

Ik geef momenteel korting op mijn dekens, als je pb stuurt wat je zoekt dan kijk ik voor je.
Twee dekens over elkaar kan, is echter niet zo praktisch en gaat vaak schuiven.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:37

Wij hebben onze paarden heel vaak een rekendeken over hun staldeken heen. Als ze dan 's avonds weer binnen komen doe ik de regendeken er weer af :) .
Het ligt er een beetje aan hoe dik de vacht van je paard is en of hij/ zij kan schuilen buiten. Alleen mijn moeders pony is nog niet geschoren en staat op dit moment buiten met een regendeken met fleece voering. Hij heeft 's nachts 200 gram op. Mijn paarden zijn geschoren en dragen overdag 200 gram en 's nachts 200 of 300 gram (ligt eraan wat voor een weer het is).

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:37

_Naomii_ schreef:
jumpiewumpie schreef:

Ik vind 200 nu nog best warm hoor.. overdag zijn de tempraturen nog wel redelijk.. Pas als het een week onder de 15 graden aanhoud krijgt die van mij dag en nacht 200 op ze staat nu nog onder 100 ik denk dat de stap van niks naar 200 vrij groot is vandaar dat ik zeg bouw het rustig op..[/quote]

Dus opbouwen per 100 grams? Moet je dan niet heel veel dekens kopen?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:42

Naja zo doe ik het he! Ik heb een deken verzameling en een iets te verwent paard haha elke ander paarden meisje verzameld chabrakjes of halsters etc ik verzamel dekens in alle kleuren en soorten.. koop een 100 grams regen deken een 200 grams regen deken en op de piek van de winter een stal deken heb je 3 dekens die (Als je paard er een beetje zuinig op is) de komende jaren wel mee gaan!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:45

_Naomii_ schreef:
Naja zo doe ik het he! Ik heb een deken verzameling en een iets te verwent paard haha elke ander paarden meisje verzameld chabrakjes of halsters etc ik verzamel dekens in alle kleuren en soorten.. koop een 100 grams regen deken een 200 grams regen deken en op de piek van de winter een stal deken heb je 3 dekens die (Als je paard er een beetje zuinig op is) de komende jaren wel mee gaan!

En kan ik twee regendekens over elkaar aandoen? :')

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:47

Ik begin wel met een 200, het is wel een deken die ik meerdere seizoenen gebruikt heb, dus hij zal nu iets dunner zijn, 150? Begin rond deze tijd altijd, als de temperatuur s nachts onder de 10 graden komt, vrij snel daarna laat ik die deken ook overdag op. Rond november/december krijgt hij een dikkere op en als de temperatuur overdag niet boven 0 komt krijgt hij die onderdeken er bij onder.
Ik heb dus 2 dekens die ik het winterseizoen gebruik (en af en toe de onderdeken) en nooit problemen gehad en een mooie dunne vacht.
Mijn paard staat wel 's nachts op stal.

Ts, ik wou jou meer advies geven waar je dekens kunt kopen, hoe ik het doe is misschien in dit topic niet van belang en ik hoop niet dat hier discussies door gaan ontstaan, want daar is dit topic niet voor bedoeld.

Ik zou nu met een ongevoerde regendeken beginnen, als de nachtvorst komt zou ik er een 150 of 200 grams onder doen en voor de winter is het misschien verstandig om een dikke outdoordeken aan te schaffen met hals of misschien de goedkopere optie een dikke staldeken onder de regendeken. Je hebt dus 3 dekens nodig. Is dit het eerste jaar dat je dekens gebruikt?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:50

jumpiewumpie schreef:
_Naomii_ schreef:

En kan ik twee regendekens over elkaar aandoen? :')

Doe ik ook wel eens hoor.. Toen me stal deken stuk was heeft ze ook een tijdje met 2 regen dekens over elkaar gestaan..

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:53

Bambi_ schreef:
Ik begin wel met een 200, het is wel een deken die ik meerdere seizoenen gebruikt heb, dus hij zal nu iets dunner zijn, 150? Begin rond deze tijd altijd, als de temperatuur s nachts onder de 10 graden komt, vrij snel daarna laat ik die deken ook overdag op. Rond november/december krijgt hij een dikkere op en als de temperatuur overdag niet boven 0 komt krijgt hij die onderdeken er bij onder.
Ik heb dus 2 dekens die ik het winterseizoen gebruik (en af en toe de onderdeken) en nooit problemen gehad en een mooie dunne vacht.

Ts, ik wou jou meer advies geven waar je dekens kunt kopen, hoe ik het doe is misschien in dit topic niet van belang en ik hoop niet dat hier discussies door gaan ontstaan, want daar is dit topic niet voor bedoeld.

Ik zou nu met een ongevoerde regendeken beginnen, als de nachtvorst komt zou ik er een 150 of 200 grams onder doen en voor de winter is het misschien verstandig om een dikke outdoordeken aan te schaffen met hals of misschien de goedkopere optie een dikke staldeken onder de regendeken. Je hebt dus 3 dekens nodig. Is dit het eerste jaar dat je dekens gebruikt?

Maar vind je het zelf dan niet te warm voor je paardje om gelijk met 200 te beginnen.. vaak als je wacht tot onder de 10 graden maken ze snel al zelf een vacht aan waardoor als je die deken op doet ze in mum van tijd gaan verharen en ze daardoor toch wat meer met weerstand gaan kwakkelen. vandaar dat ik zeg bouw het rustig op.. 200 vind ik pittig om mee te beginnen..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:53

Ik ben begonnen met een 150 waterdicht omdat het weer zo snel is omgeslagen hier. Meestal begin ik ongevoerd.
Ik heb wel 20 dekens :s Heb 3 jaar in een ruitersportzaak gewerkt en daarna zelf een ruitersportzaak geopend. Je wilt niet weten hoeveel spul ik heb haha! Heb dus voor ieder weer een deken, en ook nog reserves ;)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:55

Lottie84 schreef:
Ik ben begonnen met een 150 waterdicht omdat het weer zo snel is omgeslagen hier. Meestal begin ik ongevoerd.
Ik heb wel 20 dekens :s Heb 3 jaar in een ruitersportzaak gewerkt en daarna zelf een ruitersportzaak geopend. Je wilt niet weten hoeveel spul ik heb haha! Heb dus voor ieder weer een deken, en ook nog reserves ;)

Haha geef mij ook zo'n baan!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:56

Bambi_ schreef:

Voor dit paard wel ja :) Ze heeft wel niet veel vacht, ze ruift ook vrij snel en had al heel snel terug haar zomervacht. Bij de vorige eigenaren heeft ze nooit dekens opgehad (toen werd ze ook nog niet bereden)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:00

_Naomii_ schreef:
Lottie84 schreef:

Haha geef mij ook zo'n baan!

:n Niet aan beginnen, dure hobby :=

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:03

Lottie84 schreef:

Haha geef mij ook zo'n baan![/quote]
:n Niet aan beginnen, dure hobby :=[/quote]

Tsja familie lid is bedrijfsleidster in een ruitersportzaak.. ook dit werkt zeer aanstekelijk voor mij en ik kom regelematig spullen bij haar halen haha.. Mijn portomonee vind mijn pony ook zo'n leuke hobby (NOT!!! haha) -O-

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:44

Ik weet niet of er iemand op zoek is naar een dekenset in maat 155, kijk anders maar in mn onderschrift! Natuurlijk mag je er ook onder bieden ! :)