[WN] Andere boomloze westernzadels dan bm?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Andere boomloze westernzadels dan bm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:50

Ik vrees dat mijn westernzadel niet meer lekker op mijn pony ligt nu ze zo onwijs is afgevallen. Ik wil mijn zadel dus verkopen en ik twijfel of ik een tweedehands boomzadel bij Evelien koop of tussen boomloos.

Meestal hoor je over boomloze zadels dat er een max gewicht op kan omdat het anders niet optimaal is voor de paardenrug. Geldt dit ook voor de westernzadels? Wat zijn aanraders qua pads? En wat zijn fijne boomloze westernzadels? Ik hoor veel positiefs over Bob Marshall zadels, maar die zijn ook erg prijzig volgens mij.

crazycactus

Re: Andere boomloze westernzadels dan bm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:55

Naast de bm heb je nog een enorm scala aan boomloze westernzadels. Denk oa. aan de Startrekk, Free Max, Debra Sibley (Rina@bokt heeft er 1 te koop) Circle Y, en natuurlijk de Barefoot.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:12

Imo de betere boomlozen zijn duurder. Mij persoonlijk kan de BF niet zo overtuigen. Maar ben dus zeer gecharmeerd van de DS (Debra Sibley) en de Circle Y. Doe de DS ook met pijn in mijn hart weg, maar hij past mijn paardje niet meer |( De Startrekk heb ik wel al bepotelt maar nog niet opgezeten. De freemax was ik ook niet zo weg van.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 06:58

Mooi zadel. Barefoot ben ik wel fan van, maar ik vind de westernzadels niet zo mooi en ik kijk een beetje raar tegen de beugelophanging aan.

Wat ben je een beetje kwijt voor een goed tweedehands boomlooszadel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:50

@capopjekop : waarom is je pony zo afgevallen en is dat blijvend ?? Dat je straks niet een eerst goed passend zadel weg doet en straks een zadel hebt wat ook niet meer past omdat je pony weer zwaarder is geworden.

Als je niet veel te spenderen hebt (zeg onder de 500 euro) dan vallen er een hoop van de betere boomloosjes af, zo simpel is het. Reken voor een goede boomloos toch al snel op 800 euro 2e hands.

Wat overblijft zijn de 'nepperds'; de look-a-like's van de Freemax Western (die ik persoonlijk helemaal niet flexibel vind) en Bare-Foot achtige modellen. Er zijn wel wat 2e hands oude Barefoots te koop voor minder, maar de eerdere zadels hebben toch wel last gehad van drukkingen rond de singel/beugel-ophanging.

Houd ebay.de eens in de gaten, daar wil weleens wat leuks voor weinig te koop komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 07:57

Dit is blijvend als het goed is, ze was in het verleden altijd te dik, waardoor ze bevangen werd. Toen is ze dus op een dieet gezet waardoor ze nu op een gezond gewicht is. En ik doe er alles aan om haar zo te houden, maar helaas is dat iets minder positief voor mijn zadel. Ik heb het trouwens nog niet laten controleren door de zadelmaker, omdat hij voorlopig niet in de buurt komt en de reiskosten dan wel erg hoog worden voor een zadel dat voor mijn gevoel toch niet past. Twijfel nog of ik evelien laat controleren, want ik weet niet of dat werkt als de boom wat aangepast is.

Wat ik te besteden heb ligt een beetje aan of ik mijn eigen zadel kan verkopen of niet. Het belangrijkste is dat het goed past, want ze heeft een vrij lastige rug (kort en redelijk breed, al zal dat laatste nu dus mss minder zijn). Maar 800 euro voor een goed zadel dan zit er niet heel veel verschil in met een goed 2e hands boomzadel. Voor mijn gevoel is een goed passend boomzadel toch beter voor een paardenrug dan een boomlooszadel. Geen idee of dat ook echt zo is, dit is puur mijn gevoel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:03

Als jij je daar prettiger bij voelt moet je dat doen :D
Persoonlijk zou ik idd Evelien langs laten komen en kijken wat die er van zegt.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:18

Nee voor mij alleen boomloos en een Bob Marshall, heb alle andere merken geprobeerd maar de Bob Marshall was de enige die niet naar voren schoof en waar mijn merrie zonder oren in nek onder liep!

Had er ook al 6 verschillende boomzadels op gehad! Geen van alle bleef liggen.

Maar goed, mijn paard is niet jouw paard en jij bent mij niet dus doe wat je gevoel je ingeeft!

Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 16:24

De boomzadels die ik heb gehad lagen prima op mijn pony. Maar goed, besloten om mijn zadel te koop te zetten en in de tussentijd een beetje orienteren op de verschillende soorten zadels die er zijn en hun voor en nadelen op een rij zetten.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:25

crazycactus schreef:
Naast de bm heb je nog een enorm scala aan boomloze westernzadels. Denk oa. aan de Startrekk, Free Max, Debra Sibley (Rina@bokt heeft er 1 te koop) Circle Y, en natuurlijk de Barefoot.

En natuurlijk de hilason.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:27

Ehhhh ClaudiaM33 je hebt niet alle andere merken geprobeerd. Dat kan nl niet, er is maar 1 Circle Y boomloos zadel in Nederland/Duitsland, en die ligt toch echt bij mij thuis. En van de DS (dus niet de Ultra Light) zijn er mijn weten na maar 2 van in NL/DE. De ene is van Mac@bokt, de ander is ook weer van mij.
En ik kan me echt niet heugen dat ik bij je ben geweest om ze te testen. Zowel de DS als de CY zijn een heel ander verhaal dan al het andere wat boomloos genoemd wordt.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:36

Jammer dat je volgens mij niet echt in de buurt woont, had je mijn Startrekk mogen proberen. Begint een beetje een uitdaging te worden om het zadel op mijn Haf met schouderpartij formaat Belg aan te passen

Vind dit een goede kwaliteit zadel, geen dun of slap leer maar lekker stevig. Kan ook een normale pad onder vanwege de drukverdelende kussens die er onder zitten.Verder helaas geen ervaring met andere boomloze zadels. Zou graag een CY, DS of BM hebben maar er was iets met een Haf met idiote schouders en met :$

@Rina: jouw DS :~

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:48

Annienke volgens mij zit jij nog niet eens zo ver bij me uit de buurt :D Moeten we gewoon eens een date maken. Ik wil nl graag eens op die Startrekk zitten :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:03

@annienke, welke Startrekk heb jij?? Ik heb op de eerste western-uitvoering gereden. Na een half rondje draf zat mijn spijkerbroek al rond mijn knie omdat het nubbuckleer was. Dus ik meld dat aan de persoon die hem verkocht (green... nogiets) ja je moet er ook met een rijbroek op rijden... duhhhhh

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 05:59

Ik heb de normale Startrekk Western, is nu een jaar of 4 oud geloof ik dus zal wel niet de eerste uitvoering zijn. Ik heb iig geen problemen met mijn spijkerbroek, ook niet na een uur les of 2 uur buitenrijden. Is ook geen Nubuck, alleen de zitting

Afbeelding

Rina: je bent welkom om te proberen hoor, zit echt heerlijk met zijn gelzitting, zadelpijn is echt onmogelijk :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:22

capopjekop ik vind het zeer apart dat je zadel niet meer past
deze zadelmaker heeft toch altijd bij hoog en laag beweerd dat een zadel goed gemeten, altijd zou passen en dat een beetje meer of minder bespiering/vet daar geen verschil in zou maken

annienke dat is ook een mooi en vooral kort zadel!

dutch99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:38

spatter schreef:
deze zadelmaker heeft toch altijd bij hoog en laag beweerd dat een zadel goed gemeten, altijd zou passen en dat een beetje meer of minder bespiering/vet daar geen verschil in zou maken

Beste Spatter,
Misschien ....is die zadelmaker wel niet wezen kijken, omdat de klant de kosten daartoe niet wilde uitgeven (wat natuurlijk de klant zijn goede recht is).
Misschien .... is dit westernzadel niet specifiek voor deze klant gemaakt en heeft de zadelmaker destijds al eens aangepast en is nu het maximale aanpassingsvermogen bereikt.
Misschien .... moet je niet meteen proberen weer cynisch uit te halen naar, maar eerst de auteur vragen hoe het precies zit.
Misschien .... zou dat dan een hoop verkeerde indrukken en visies besparen....

MVG D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:41

dutch1 misschien moet je capopjecop gewoon even zelf de kans geven om te reageren op mijn opmerking, inplaats van je hier daarvoor aan te melden
ik neem aan dat ze zelf die info ook wel kan geven

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:52

rina schreef:
Ehhhh ClaudiaM33 je hebt niet alle andere merken geprobeerd. Dat kan nl niet, er is maar 1 Circle Y boomloos zadel in Nederland/Duitsland, en die ligt toch echt bij mij thuis. En van de DS (dus niet de Ultra Light) zijn er mijn weten na maar 2 van in NL/DE. De ene is van Mac@bokt, de ander is ook weer van mij.
En ik kan me echt niet heugen dat ik bij je ben geweest om ze te testen. Zowel de DS als de CY zijn een heel ander verhaal dan al het andere wat boomloos genoemd wordt.

Klopt!!! Maar na het zadelleed was ik direct blij met mijn BoB Marshall! De zadels waar jij het over hebt daar zijn er dus maar enkele van in NL/DE, was al een gezoek om aan een BM te komen dus bij jou zal ik nooooit terecht zijn gekomen.....! ;) Ze liggen niet voor t oprapen!

Maar wel alle andere gangbare boomloze zadels geprobeerd en nu dus blij met de BM.... :j

BTW vind ik het zadel er prachtig uitzien wat je verkoopt; maar wat houdt semi boomloos in?? :oo :oo

Een vriendinnetje van mij heeft trouwens nog een Hilason te koop, voor de liefhebber!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:11

Een BM is is zwart/wit genomen ook 'semi' boomloos, er zit immers een rigide pommel en cantle in c.q. vast aan het zadel.
Maar over het algemeen wordt met semi-boomloze zadels bedoeld die een iets 'vastere' soort van 'boom' hebben; zoals de zadels met wat stuggere maar nog wel iets flexibele panelen er in.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:36

dutch99 schreef:
spatter schreef:

Beste Spatter,
Misschien ....is die zadelmaker wel niet wezen kijken, omdat de klant de kosten daartoe niet wilde uitgeven (wat natuurlijk de klant zijn goede recht is).
Misschien .... is dit westernzadel niet specifiek voor deze klant gemaakt en heeft de zadelmaker destijds al eens aangepast en is nu het maximale aanpassingsvermogen bereikt.
Misschien .... moet je niet meteen proberen weer cynisch uit te halen naar, maar eerst de auteur vragen hoe het precies zit.
Misschien .... zou dat dan een hoop verkeerde indrukken en visies besparen....

MVG D

Ik ben groot fan van het werk van deze zadelmaker maar had ook dezelfde vragen als Spatter. Een dergelijke giftige reactie nav een net geformuleerde vraag doet deze zadelmaker dalen in mijn achting. Dat vind ik oprecht heel jammer. Een vriendelijk geformuleerd antwoord waarin naar voren kwam dat het zadel niet voor TS op maat gemaakt was zou voldoende duidelijk zijn geweest en mijn achting op dezelfde hoogte gelaten hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:39

Claudia wat DD al zegt :D

Annienke schreef:
Rina: je bent welkom om te proberen hoor, zit echt heerlijk met zijn gelzitting, zadelpijn is echt onmogelijk

*\o/* Leuk. Zal ik dan de CY, BM en DS meenemen? kan jij die eens testen op je Haf. Plaatje trouwens :9

Edit: op de heer D heb ik al getemt :P Dacht nl dat die een ban op Bokt had.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:41

rina schreef:
Claudia wat DD al zegt :D

Annienke schreef:
Rina: je bent welkom om te proberen hoor, zit echt heerlijk met zijn gelzitting, zadelpijn is echt onmogelijk

*\o/* Leuk. Zal ik dan de CY, BM en DS meenemen? kan jij die eens testen op je Haf. Plaatje trouwens :9

Edit: op de heer D heb ik al getemt :P Dacht nl dat die een ban op Bokt had.

Ik ook, na mijn, ietwat pedagogisch bedoelde, opmerking. :o

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:48

Troi die vat hij niet. Dat is al vaker geprobeerd en het lukt gewoon niet. Wat imo erg jammer is, want je jaagt toch potentiele klanten weg. Maar goed ik ben gek en heb geen enkele ervaring in de detailhandel :+
(ter info, ik ben dus opgegroeit in de detailhandel ;) maar echt ik weet er niks vanaf).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 10:53

spatter schreef:

annienke dat is ook een mooi en vooral kort zadel!

Zadelmaker is idd niet wezen kijken. Zelf rijd ik niet meer op mijn pony omdat ik mezelf te zwaar vind. Mijn bijrijdster gaat er wel op rijden, zij heeft ook aangegeven dat ze het geen probleem vond om de kosten te betalen van het passen. Normaal is het ook niet echt duur om Louis te laten komen als hij hier in de buurt moet zijn, zijn service vind ik super. Alleen komt hij de komende tijd niet in de buurt of hij moet speciaal hierheen komen en dat wordt prijzig, ik wil mijn bijrijdster ook niet op hoge kosten jagen als dadelijk blijkt dat het zadel niet past. Dan is zij geld kwijt en heeft ze er nog niets aan. Dit was trouwens een paar weken terug aan de hand, toen was er ook nog sprake van een langstudeerboete dus ik wilde zelf geen geld uitgeven aan een zadel.

Het zadel is idd ook niet op mijn pony op maat gemaakt, ik heb deze tweedehands gekocht. In de tussentijd heeft Louis hem nog eens gecontroleerd en wat bijgewerkt, maar dat was ook voordat mijn pony flink in omvang is afgenomen. Het zadel heeft altijd super gelegen, pony heeft nooit ergens last van gehad. Maar nu viel me op dat het zadel achter klappert dus mijn gevoel zegt dat het niet lekker ligt. Verder niets negatiefs over de maker, hij staat altijd klaar om service te verlenen is mijn ervaring. Die discussie wil ik verder hier ook niet voeren, ik ben gewoon benieuwd wat er te krijgen is op boomloosgebied.