[WN] Bitloos een wedstrijd rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maceooliver

Bitloos een wedstrijd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 13:13

Wil ik bitloos een wedstrijd gaan rijden, mag dat alleen met een bosal.
Dat was nou net niet de optoming die ik wou gebruiken.
Wie kan een goede reden geven waarom alleen bosal toegestaan is en niet bijvoorbeeld sidepull ?

maceooliver

Re: Bitloos een wedstrijd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 13:17

Nee, mag niet. Heb de WRAN een mailtje gestuurd en kreeg als antwoord dat alleen bosal als bitloos toegestaan is :(

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:21

Waarom het niet mag weet ik niet. Maar ik kan me zo voorstellen dat 't hem zit in de werking ervan.
In de westernsport leer je je paard wijken voor de teugeldruk tegen de hals (even eenvoudig gezegd).
Daar past een bosal beter bij dat een sidepull. Het zit 'm al in de naam :D

Je kunt natuurlijk ook freestyle reining gaan doen: dan mag je zonder handen ;)
Voorbeeldje zonder handen reinen: http://www.youtube.com/watch?v=1iP6W89Z03k
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 02-10-12 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:24

Aanvulling: volgens het rulebook van de AQHA:

443. WESTERN EQUIPMENT
(a) References to hackamore mean the use of a flexible, braided rawhide, leather or rope bosal, the core of which may be either rawhide or flexible cable. A hackamore must use a complete mecate rein, which must include a tie-rein. Absolutely no rigid material will be permitted under the jaws, regardless of how padded or covered. Horse hair bosals are prohibited. This rule does not refer to a so-called mechanical hackamore.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 13:29

@Rumpleteaser: er zit wat in, maar aan die teugels zit een bit vast wat naar mijn mening maar al te vaak misbruikt wordt helaas :(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:32

Daarnaast is het ook een kwestie van traditie..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:44

maceooliver schreef:
@Rumpleteaser: er zit wat in, maar aan die teugels zit een bit vast wat naar mijn mening maar al te vaak misbruikt wordt helaas :(

Wat bedoel je? Bij een bosal zit geen bit.
En als je met western begint, rijd je gewoon op een snaffle (trens).
Zo'n scharenbit gebruik je pas als jij (en je paard) eraan toe bent.

En ja; in elke discipline zitten helaas mensen die niet helemaal correct met een bit omgaan.
Maar daar ben je zelf bij, dus als JIJ dat niet doet, waarom dan niet met een bitje rijden?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:53

Ik ben het eens met Rumpleteaser, en daarnaast kan naar mijn mening elke optoming misbruikt worden.. Flink rukken aan een sidepull zal ook knap pijnlijk zijn voor een paard.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:00

Rumpleteaser schreef:
maceooliver schreef:

Wat bedoel je? Bij een bosal zit geen bit.
En als je met western begint, rijd je gewoon op een snaffle (trens).
Zo'n scharenbit gebruik je pas als jij (en je paard) eraan toe bent.

En ja; in elke discipline zitten helaas mensen die niet helemaal correct met een bit omgaan.
Maar daar ben je zelf bij, dus als JIJ dat niet doet, waarom dan niet met een bitje rijden?

Ik weet dat er aan een bosal geen bit zit, rij al iets langer dan vandaag. En weet dus ook met welk bit je in wel level mag rijden.
Het verbaast me alleen dat er niet anders bitloos gereden mag dan met een bosal.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:04

troi schreef:
Ik ben het eens met Rumpleteaser, en daarnaast kan naar mijn mening elke optoming misbruikt worden.. Flink rukken aan een sidepull zal ook knap pijnlijk zijn voor een paard.

NIET zo pijnlijk als wanneer je aan een bit trekt !!!! Afhankelijk van welk type bitloos hoofdstel je gebruikt kan je meer of minder inwerking hebben maar in ieder geval niet op de gevoelige tong, lagen en mondhoeken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:07

@ Maceooliver: Het is niet mijn bedoeling om je te irriteren, ik reageerde alleen maar op je stelling:
maceooliver schreef:
maar aan die teugels zit een bit vast wat naar mijn mening maar al te vaak misbruikt wordt helaas :(

Daarnaast ben ik het niet helemaal met je eens dat een bitloze optoming minder pijnlijk is dan een optoming met bit.
Maar nogmaals: als JIJ het niet doet, kun je toch gewoon met bit rijden en een wedstrijd starten?

Zoals ik al schreef zou het mij dus niet verbazen als het met de werking van het ding te maken heeft, dus je neckreining.
En wat troi zegt lijkt me ook heel plausibel inderdaad :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:11

de neus is ook heel gevoelig.
een sidepull is geen bitloos hoofdstel,maar ontwikkeld als trainingshulpmiddel.
en je MOET niet aan een bit trekken, dus als je dat niet wilt, hoef je dat ook beslist niet te doen. je kan gewoon een show lopen met snaffle, en dan niet trekken, heel simpel.
anders voel je je mss . meer thuis in het natural sectie van Bokt.daar vind je meer medestanders voor bitloos denk ik..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:12

spicegirl schreef:

Offtopic, maar wist ik niet! Weer iets geleerd :D

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:17

Rumpleteaser schreef:
@ Maceooliver: Het is niet mijn bedoeling om je te irriteren, ik reageerde alleen maar op je stelling:
maceooliver schreef:
maar aan die teugels zit een bit vast wat naar mijn mening maar al te vaak misbruikt wordt helaas :(

Daarnaast ben ik het niet helemaal met je eens dat een bitloze optoming minder pijnlijk is dan een optoming met bit.
Maar nogmaals: als JIJ het niet doet, kun je toch gewoon met bit rijden en een wedstrijd starten?

Zoals ik al schreef zou het mij dus niet verbazen als het met de werking van het ding te maken heeft, dus je neckreining.
En wat troi zegt lijkt me ook heel plausibel inderdaad :j

We zijn het niet helemaal met elkaar eens begrijp ik.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:25

Rumpleteaser schreef:
spicegirl schreef:

Offtopic, maar wist ik niet! Weer iets geleerd :D

Je moet niet alles geloven wat op Bokt wordt geschreven :+
Natuurlijk is een sidepull een bitloze optoming/ bitloos hoofdstel, of hoe je het wilt noemen.
Het is idd wel ontwikkeld en bedoeld als trainingshulpmiddel, en geen geaccepteerde optomingen bij de in NL bekende westernverenigingen.

Wat betreft de vraag van TS waarom het geen toegestane optoming is op wedstrijden: het hangt er vanaf wat je wilt starten, als je bv. endurance of TREC wilt rijden mag je wél met een sidepull rijden :P

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:28

Aanvulling: Ik weet niet bij welke organisatie je wilt starten, maar bij de WRAN is het rijden met scharenbit (shank) toegestaan vanaf de L3; In de L5 & L4 mag je alleen met trens of bosal rijden.

Bij de AQHA/APHA/ApHA mag een juniorpaard met twee handen worden gereden op trens of bosal en moet een seniorpaard worden gereden met stangbit op één hand.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:41

Wranglerbutt schreef:
Aanvulling: Ik weet niet bij welke organisatie je wilt starten, maar bij de WRAN is het rijden met scharenbit (shank) toegestaan vanaf de L3; In de L5 & L4 mag je alleen met trens of bosal rijden.

Bij de AQHA/APHA/ApHA mag een juniorpaard met twee handen worden gereden op trens of bosal en moet een seniorpaard worden gereden met stangbit op één hand.

Eindelijk iemand die normaal op mijn vraag reageert.
Ik rij bij de WRAN en DPHC en daar mag je helaas alleen met bosal rijden wanneer je bitloos wil rijden. Goed, het is niet anders.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:47

Wat is nou eigenlijk je punt?
Er zijn regels voor wedstrijd uitrustingen, je kunt dus kiezen uit met of zonder bit (in tegenstelling tot de engelse tak van sport), wil of kun je hier niet aan voldoen dan ga je lekker geen wedstrijden rijden.
Plenty mensen hier geven normaal antwoord op je vraag en worden vervolgens flink aangevallen dat een bit sielugh is. Ik denk dat je de suggestie van spice girl misschien maar moet opvolgen en bij nh gaan rellen.
En je vertelt zelf dat je prima weet op welk level je welk bit mag starten dus bovenstaande strookt daar ook niet helemaal mee denk je niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:51

Liever niet bij nh gaan rellen. ;)

Ik kan de vraag van ts mij best goed voorstellen hoor. :)
Los van haar mening is de vraag: waarom wél met bosal en níet met sidepull?

Ik heb daar geen antwoord op... En volgens mij tot nu toe niemand in dit topic, behalve de opmerking dat het geen hoofdstel zou zijn. Maar ik heb mij er ook niet in verdiept. Zou een goede vraag zijn aan de verenigingen, denk ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:53

Ik denk dat er een simpele reden voor is. Bosal rijd je met los contact, sidepull met contact. Als het doel van je oefeningen is met los contact/neck reining te proef door te komen, is een sidepull onbruikbaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:56

Ibbel schreef:
Ik denk dat er een simpele reden voor is. Bosal rijd je met los contact, sidepull met contact. Als de doel van je oefeningen is met los contact/neck reining te proef door te komen, is een sidepull onbruikbaar.

Maar is dat echt zo? Want in principe willen we toch ook allemaal zo min mogelijk contact hebben met de shank. Die pak je er ook alleen bij als het even nodig is. Zo kan het dan toch ook met een sidepull als je paard de neckreining goed beheerst?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:58

er zijn nu eenmaal regels wat betreft het harnachement. dat zal best wel een reden hebben, of je het er nu mee eens bent, of niet..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:59

Tja, zo kan je alle wedstrijd- en uitrustingsregels wel ter discussie gaan stellen :roll:
Ik kan wel een gok wagen over het waarom, maar als je het echt wilt weten, dan moet je een mailtje doen aan de regelgevende instantie (WRAN, DPHC/APHA etc)

*edit* wat Spicegirl zegt, dus :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:01

je kan nu wel bitloos dressuurwedstrijdjes rijden..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:03

Ik ben het wel met jullie eens, regels zijn regels. Maar opzich niet verkeerd als mensen er ook eens vragen over stellen, vaak wordt het ook gedaan uit traditie, niet persé omdat het beter is. Mailtje naar de organisatie zou idd opheldering kunnen brengen.