sidepull hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

sidepull hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 19:12

hey bokkers,

ik heb mijn eigen paard nu weer 5 weken terug en hij hoeft van mij nooit meer een bit in.
ik heb dus van mijn hoofdstel het bit eruit gehaald. opzich werkt dit wel goed maar wat ik vandaag even had bedacht:

als ik nou gewoon dit 'engelse' hoofdstel verkoop en daarvoor een sidepull koop dan heb ik een echte.

ik heb nog wel even een vraag over een sidepull wat ik niet helemaal snap.
wat is nou het verschil met een sidepull en mijn omgebouwde hoofdstel?
Afbeelding

xTesske

Re: sidepull hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:22

het is gewoon beter vijliger en steviger en ik denk ook wel dat het een iets andere inwerking heeft .
als je zo zeker bent van je zaak zou ik zeker een echte sidepull aanschaffen

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:20

Neusriem zit normaal wat lager en de bevestiging van de teugels zit ietsje meer richting de kin. Neusriem hoeft ook niet zo strak.

Wat dacht je van zoiets? Is wat engels-achtig, zwart, geheel met zachte zwarte lining. (Cobmaat, maar ruim verstelbaar)
Afbeelding

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:23

als jouw paardje perfect luistert met hetgeen je nu mee rijdt, denk ik niet dat je een ' echt' bitloos hoofdstel hoeft te kopen....

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:38

als je paardje nu prima reageert en echt bitloos wilt blijven rijden zou ik toch wel een side-pull aanschaffen, geeft denk ik een wat nettere drukverdeling.
het hoofdstel wat loekje laat zien zou prima zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:49

Als dit zo goed bevalt, kun je er natuurlijk mee blijven rijden als je dat wilt.

Wel zit bij een "echte" side-pull de teugelbevestiging wat lager en deze is er ook op berekend dat er wel eens flink kracht op kan komen te staan.

De bakstukken waar je nu je teugels aan hebt zitten hoeven normaal gesproken alleen maar het bit vast te houden en de maker is er waarschijnlijk niet vanuit gegaan dat er ook wel eens een ruiter aan kon gaan zitten trekken in geval van nood / even niet luisterend paard :P

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:29

loekje schreef:
Neusriem zit normaal wat lager en de bevestiging van de teugels zit ietsje meer richting de kin. Neusriem hoeft ook niet zo strak.

Wat dacht je van zoiets? Is wat engels-achtig, zwart, geheel met zachte zwarte lining. (Cobmaat, maar ruim verstelbaar)
[ Afbeelding ]

zoiets vindi ik dus echt mooi.
hoe duur is die?
maar als ik dan aan de rechter teugel 'trek' verschuift die neusriem dan niet helemaal?

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:15

Sidepull staat op mijn site.(zie onderschrift).
Door de sidepullbakstukken (driehoekjes zeg maar) ligt de neusriem heel stabiel op de neus, en doordat de ringen vor de teugels wat richting kin zitten 'trek' je hem ook niet scheef.

Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat een sidepull zoals deze scheef trekt, als hij goed om het paardenhoofd zit.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 21:42

loekje schreef:
Sidepull staat op mijn site.(zie onderschrift).
Door de sidepullbakstukken (driehoekjes zeg maar) ligt de neusriem heel stabiel op de neus, en doordat de ringen vor de teugels wat richting kin zitten 'trek' je hem ook niet scheef.

Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat een sidepull zoals deze scheef trekt, als hij goed om het paardenhoofd zit.

maar doordat de ringen van de teugels meer bij zijn kin zitten, reageert hij dan nog wel zoals bij wat ik nu gebruik?
en ik vind het nogsteeds raar dat je zo;n ding niet zomaar scheef hebt zitten :') (snapt dr nix van)

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:42

Is maar 1 tot 1,5 cm hoor. Je moet eigenlijk het bakstuk even doortrekken naar beneden, dan kom je op de plek waar je nu je teugels ongeveer hebt. (ik stuur je even een fotootje over de mail van wat ik bedoel) Je zou even wat sidepull-rijders moeten vragen om foto's en feedback (op western zul je die vast wel vinden). Het lijkt mij dat de reactie misschien iets anders zal zijn, de inwerking wordt natuurlijk anders, maar misschien juist beter... dat is afwachten.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 06:24

Bij Eppeljeck hebben ze ook een leuk sidepull hoofdstel FRA Pardoes voor 70 euro.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 06:44

mhoogenbos schreef:
Bij Eppeljeck hebben ze ook een leuk sidepull hoofdstel FRA Pardoes voor 70 euro.

dan ga ik daar ook nog even naar kijken.
bedankt voor je tip :)