Zaldi Platinum / Millenium

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Zaldi Platinum / Millenium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 16:54

Ik presteer het om (bijna) altijd een paard te vinden waar niet zo snel een zadel op past. Heb ik op mijn eigen paard eindelijk een zadel gevonden, zit ik met de volgende waar ik voor kan gaan zoeken :D . Nu heb ik een Zaldi Platinum gezien (schijnt hetzelfde te zijn als de Millenium maar dan met wol). Wat zijn jullie ervaringen met dit zadel? Hoe is het leer, de vulling, pasvorm op verschillende paarden, zitting, alles eigenlijk. Wat zijn die horizontale riempjes onder het zweetblad eigenlijk? Ik ben totaal niet bekend met Zaldi. Heb er vroeger een voor mijn eigen paard willen kopen, maar ze lagen nooit op voorraad in Nederland.
Het gaat om een barok paard, kortere rug, breed en met een brede schoft (normale hoogte schoft). Zaldi is geadviseerd voor dit type paard.

elbony

Re: Zaldi Platinum / Millenium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:58

Hi 2005,
je zou contact op kunnen nemen met Nombrado (op dit forum ook actief). Zij verkoopt al jaren Zaldi's (www.ollashop.nl). Ik heb zelf geen ervaring met Zaldi, dus kan je daarin verder niet raden. Heb zelf wel 9 maanden lopen zoeken naar een passend zadel voor mijn barrokkie, maar uiteindelijk wel heel erg fijn geslaagd met een ultra korte Syd Hill.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:21

Geen ervaring met dit type, wel met Zaldi. M.i. een top kwaliteit voor een hele nette prijs. We hebben de Grand Prix gehad. Volgens mijn dochter het fijnste zadel waar ze ooit mee gereden heeft. Zadel was bij verkoop (wegens niet passen nw. paard) al 10 jaar oud, maar zag er uit als nieuw.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 09:30

Bedankt voor de reacties. Mijn eigen paard heeft nu een prima zadel, de Zaldi kan ik tweedehands overnemen voor een ander paard (waarvan ik niet weet hoe lang het paard blijft, dus vandaar dat ik een passende tweedehands zoek). Het zou helemaal mooi zijn als het zadel een universele pasvorm had (aangezien ik niet voor ieder paard wat ik rijd een ander zadel kan gaan kopen).
Ik heb de platinum al wel gezien, maar vond de achterkussens vrij apart? Leken wat 'puntig' en kanaal was niet zo breed. Moet volgende keer even goed kijken of ze niet heel erg bijgevuld zijn. Zaldi hoort volgens mij een breed kanaal te hebben?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:56

Heb een leerlinge die een platinium heeft op een kwpn , is een lange dame dus haar benen blijven netjes liggen achter de grote bananenwrongen , voor mensen met kortere benen dus niet zo niet fijn.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:58

Ik heb de Zaldi New kent gehad, waanzinnig zadel uiteindelijk verkocht aan een vriendin omdat het voor mijn nieuwe paard iets te breed was, na 7 jaar nog een perfecte staat. Nu heb ik de Zaldi Doma Lancer, ook fijn maar mijn kent zat beter. En de Doma heeft een enkel zweetblad, ik heb nu al grote slijtage plekken waar de beugelriemen zitten. Ik heb extra soft beugel riemen. De new kent liepen mijn beugels ook gewoon over het zweetblad, en geen slijtage.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:49

Hmm, dit zadel had ook al de nodige slijtplekken van de beugelriemen... Ga hem morgen passen, eens kijken hoe hij ligt! Die grote wrongen waren mij ook al opgevallen. Ik zit meestal wel met een lang been, maar dan moeten de wrongen wel uitkomen!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:17

Die wrongen zijn juist erg fijn!! :))

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:17

jaaaaaaaaaaa...weet ik
Ik heb trouwens nu het Nieuwste model zaldi zadel in huis om te testen van Zaldi
de
Zaldi Doma Passage!
Is eigenlijk een een kruising tussen de millenium en de San Jorge.
Er zit dezelfde boom in als de San jorge (diepe zit) enkelvoudig zweetblad, super close contact dus. :-)
Kheb er vanmiddag voor het eerst op gereden en was net bezig met een testverslag om hier op bokt te zetten.
De zaldi Passage is een close contact zadel, enkelvoudig zweetblad, prachtig leer, latex kussens (maar tegen meerprijs ook te krijgen met wol gevulde kussens)
De kussens zijn extreem kort, dus super voor de korte barokke paarden.
Ik denk dat er op Nombrado zelfs een 18 inch past van dit model (nou, en das nog geeneen zadelmaker gelukt)
Nu is dit wel met de latex kussens. De wollen kussens zullen denk ik iets langer vallen, maar daar moet ik nog met zaldi over babbelen
De beenligging is wel lang...dus ben je gewend je benen op te trekken, dan kom je wel in de knoop met de wrong.

Wat betreft de Platinium? Kijk even hoe oud het zadel is (garantiebewijs) , er zit misschien nog garantie op het zadel. Mocht het zadel te breed of te smal zijn, dan zou ik het voor je kunnen aanpassen met een apparaat van Zaldi. Tevens zijn er nu in mijn shop passystemen voor Zaldi zadels te krijgen. Reuze handig!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 22:02

@ nombrado: Ik ga morgen kijken of er nog een garantiebewijs bij zit :).
Maar wowie ik zat op je website te kijken, wat is dat een gaaf zadel, die Doma Passage! Misschien als ik voor mijn paard een nieuw zadel koop... Ik heb volgens mij jaren geleden ooit contact met je gehad, maar toen durfde ik het niet aan om een zadel te kopen waarvan er zo weinig op voorraad lagen toen in Nederland. Achteraf niet al te slim, heb zoveel reguliere zadels gehad die allemaal niet goed lagen. Nu heel tevreden met een tweedehands zadel, maar jee, zoals ik al zei, ik vind hem echt supermooi de Doma Passage (en fijn dat hij zo kort is)!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 18:43

Wat zit Zaldi lekker! Meteen ook op mijn eigen paard gepast. Vond hem zelf iets naar voren liggen, maar als je er op zit lag het schouderblad mooi vrij. Wel vond ik de kussens apart, maar de paarden geven niet aan er last van te hebben.
@ nombrado: er zat geen garantiebewijs meer bij, wel een nummer in het zadel, kunnen ze daar nog aan zien hoe oud hij is?

Foto's (zie vooral de kussens, is het normaal dat ze zo hoog zijn?):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:32

Zo te zien is ie iets te wijd/groot. Daardoor ligt ie iets naar voren gekanteld. Heb je zelf de schoft/schouder van je paard gemeten volgens de zaldi normen? en weet je de boommaat van het zadel ?
Afhankelijk van wat je doet met je paard, dressuurmatig, de leeftijd van je paard kan je wel afleiden of je paard nog in de schoftspieren zal gaan groeien.
Iets te breed is niet zo erg, je zou dan een bontje zolang eronder kunnen doen.
Je ziet nu dat de beugelriemen iets naar voren hangen, daaraan zie je dat de boom iets te wijd is.
aan de hand van het nummer in het zadel, kunnen ze bij Zaldi wel zien hoe oud het is. Volgens mij hebben ze dit model rond 2006 op de markt gebracht.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:44

Ja, hij is officieel ook niet voor dit paard, maar hij zat zo lekker dat ik het toch wilde proberen :D. Boommaat klopt, maar veel zadels lijken op haar snel te ruim op stand. Dat was nog een heel gedoe met een goed zadel vinden voor haar.
In ieder geval hou ik het zadel aan. Ik verwacht dat mijn eigen paard ook behoorlijk gaat veranderen (is nu te dik én staat teveel stil dus te weinig bespiering), dus misschien dat hij daar ook op gaat.
Het enige waar ik over twijfelde waren de kussens, ze zijn echt smaller en hoger dan ik gewend ben.
Nu nog bruine riemen en singel zoeken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:51

2005 schreef:
Ja, hij is officieel ook niet voor dit paard, maar hij zat zo lekker dat ik het toch wilde proberen :D. Boommaat klopt, maar veel zadels lijken op haar snel te ruim op stand. Dat was nog een heel gedoe met een goed zadel vinden voor haar.
In ieder geval hou ik het zadel aan. Ik verwacht dat mijn eigen paard ook behoorlijk gaat veranderen (is nu te dik én staat teveel stil dus te weinig bespiering), dus misschien dat hij daar ook op gaat.
Het enige waar ik over twijfelde waren de kussens, ze zijn echt smaller en hoger dan ik gewend ben.
Nu nog bruine riemen en singel zoeken.

die kussens zijn prima. Alleen is de boommaat nu te breed. je kan hem evt. laten aanpassen hoor...smaller maken
ik heb een officieel apparaat waarmee je de zaldi bomen iets kunt verbreden en versmallen.
Met een bontje kan je het ook proberen. Dat maakt de boom iets smaller.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:51

Dit zadel is wel een nieuwere uitvoering dan die van mijn leerlinge , achterkant ziet er anders uit.
Hoop mensen hier vinden de oudere zaldis lekkerder zitten vooral de newkent die nog de oude boom hebben , waarschijnlijk ook een kwestie van wennen.