bitloos hoofdstel... welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

bitloos hoofdstel... welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:31

hallo,

graag wou ik wat tips over bitloze hoofdstellen...
welke kan ik het beste kiezen?
hoe en wat enzo ;)

dankjewel!!

Anoniem

Re: bitloos hoofdstel... welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:33

Op de Wiki staat hier veel informatie over.
Weet je die te vinden? :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:35

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 11:50

wauw, veel info waar ik veel mee kan!! waar rijden jullie mee??
ik begrijp dus dat het per paard verschillend is... de side pull leek mij wel fijn om mee te rijden,

maar die kruislings moet je dan sturen met de andere hand? dus nemen met rechts en dan gaat ie naar links ofzo?? zoiets zag ik staan...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:52

nee hoor, met kruislings stuur je zoals je ook met een gewoon hoofdstel doet ;)

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:26

wat voor paard heb je ?
hoe is zijn karakter?
is hij juist sterk of loopt hij wel lekker braaf ?

dingen die je moetweten met aanschaffe van een bitloos hoofdstelom de juiste te kiezen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:30

Je kunt ook eerst bitloze hoofdstellen uitproberen via een leenservice?
Ik ben lid geworden bij http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=10 en heb hier nu 3 bitloze hoofdstellen te leen. (sidepull, kaakgekruist en kingekruist). Zo kun je zien op welk systeem jouw paard het beste reageert.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 12:35

@ingrid okej haha dan heb ik dat verkeerd gelezen

@Ravvi, ik heb een kwpn'er merrie van 18. heel braaf en lief!! buiten is ze wel voorwaards. t is een vrij dominante merrie wat een beetje authistisch is. haha ze zal dus heel erg moeten wennen. verder is ze rustig en bomproof. vreemde mensen houd ze niet zo van maar tegen mij is ze heel braaf. zal nooit olp hol slaan ofzo. ;) liefje he? :P ze is niet sterk alleen als ze in de aanleuning moet haha dan verzet ze zich in het begin... later loopt ze erg soepel. dan is ze wel sterk. ik g niet met haar op concours maar gewoon lekker de bossen in. dat vind ze echt helemaal geweldig. ik denk dat ik haar nog meer plezier kan geven door bit loos te rijden! daarom wil ik dit graag!! alleen moet ze wel in de aanleuning kunnen lopen. dit is om klinische redenen...

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:06

Als ik dat zo hoor zou ik gewoon een simpele side pull of een Bosal nemen.bosal is volgends mij wel iets sterker aangezien die een lichte hefboomwerkingheeft .maar geen onnodige dingen zoals kaak gekruist ( die heb ik voor mijn pony, vrij sterk,schrikkerig,groen enzo) side pull moet inprincipe voldoen en is makkelijk aante leren

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:06

Bosal is lang niet voor iedereen geschikt, daar kun je niet zomaar mee gaan rijden als je normaal doet. Is namelijk niet geschikt om met constante aanleuning/contact te rijden, maar op neckreining en je zit. Je moet echt les nemen als je er goed mee wilt leren rijden. Bovendien zijn goede bosals erg duur, en lastig in NL te vinden als je er geen verstand van hebt.

Sidepull is voor de meeste paarden gewoon prima geschikt. Je kunt gewoon een stalhalster nemen en dan je teugels aan de zijkant klikken, zo kun je kijken of ze er goed op reageert of niet voordat je een duur hoofdstel koopt. Testhoofdstel huren is ook een optie :)
Kaakgekruist verschilt ook weer per paard, het ene paard raakt ervan in paniek of in de war, terwijl de ander er zo mee aan de slag kan. Release (teugels loslaten = meteen alle druk weg van paardenhoofd) is niet bij elk kaakgekruist hoofdstel goed, daar moet je wel op letten.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:32

Op youtube heb je een heel goed filmpje gemaakt door Eva Roemaat, over bitloze hoofdstellen, misschien heb je daar iets aan?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 20:41

ik ga zeker eerst met halster proberen, als ze dat goed vind wil ik graag een touw halster wat goed aansluit of zo'n dik touw das mooi!! is het niet erg als het halster best los zit??

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:10

Hoi,
kijk eventjes op de site van Paardnatuurlijk (Hoefnatuurlijk), daar staat een
hele duidelijke uitleg over en testen van diverse soorten bitloze optomingen beschreven.....
inclusief duidelijke foto's over de exacte werking van de betreffende hoofdstellen!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:23

Hee,

Ik heb mijn pony ook een poos bitloos gereden.
(een gekruisde)
Je moet opletten dat het van goed materiaal is omdat het heel snel kapot schuurt.
Ik ging een keer springen en had toen een noodsprong en toen knapte het bandje wat die zijwaardse druk geeft op de wangen.
Mijn hoofdstel kostte 120 euro, dus prijs zegt ook niet alles.
Let er dus goed op dat het goed/sterk materiaal als je het voor een langere periode wil gebruiken.

Groetjes *\o/*