Bauchertrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Bauchertrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:39

hallo,

Wat is de precieze werking van een bauchertrens?

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:42

zover ik weet heeft de baucher trens een lichte hefboom werking door de bakstukken aan de kleine ring te bestigen en de teugels aan de grote ring, dit werkt scherper in dan een normale trens omdat het druk uitoefend achter de oren van het paard

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:06

"Bitringen waar boven op de bitring een staafje met een kleine ringetje zit (Baucher-ringen), zien we bij de Filet Baucher trens. Aan deze kleinere ringetjes worden de bakstukken bevestigd en aan de bitring de teugels. Bitten met deze bitringen 'hangen' als ware in de mond en kunnen zo de tong ontzien. Op de rechtse foto staat een bitring wat een variant is op de Bauchter-ringen deze kan ook 'anders om' gebruikt worden; namelijk dat de teugels door het gleufje heen gaan in plaats van de bakstukken.
Het voordeel van deze bitten is dat het oogje verhindert dat de D-zuilen naar voren kantelen. Het bit ligt daardoor rustiger in de mond, maar heeft een beperkte beweeglijkheid. Het nadeel is dan ook direct dat bij de enkel gebroken variant, het scharnierpunt onophoudelijk in het gehemelte prikt. Het paard kan dus niet, zoals bij een reguliere trens, van die druk wegkomen." - www.paardenbitten.nl

Die hefboomwerking stelt niet veel voor; doordat de teugel in de grote bitring zit, kan die gewoon door die ring heen glijden, in plaats van het bit kantelen zoals bij een stang gebeurt.

"This bit is usually falsely described as creating poll pressure. Most baucher bits don't. In order for it to put pressure on the poll, the ring which the rein attaches to, needs to have a drawn-out oblong shape so that the rein stays at a certain position on the ring. If the ring is oblong, the rein will want to stay at one end, and thus pulls this end up towards the hand/rein. If the ring is round, so that the distance from the mouth bars to the rein is constant at all angles, the rein will slide." - wikipedia.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_ring#B ... Drop_cheek

roosjuh17

Re: Bauchertrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 18:45

bedankt maflinger1, ik heb een happy mouth ' stangetje' beweegbaar uiteraard. Is dit geschikt voor een jong paard mee te rijden ? Ze is erg gevoelig voor een bewegelijk bit daarom dat ik deze wou gebruiken, had hem nog liggen.

vg

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:11

roosjuh17 schreef:
bedankt maflinger1, ik heb een happy mouth ' stangetje' beweegbaar uiteraard. Is dit geschikt voor een jong paard mee te rijden ? Ze is erg gevoelig voor een bewegelijk bit daarom dat ik deze wou gebruiken, had hem nog liggen.

Wat voor bit bedoel je precies? Zo een? http://www.pelham-saddlery.com/Merchant ... aucher.jpg
Als ze niet van een beweeglijk bit houdt zou je ook een kneveltrens kunnen proberen, die ligt heel stil in de mond.
Of een ongebroken bit (niet verwarren met een stang, ongebroken wordt pas een stang als er scharen aan zitten), daar heb ik ook veel tevreden mensen over gehoord.

Mootje

Re: Bauchertrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:13

Ik heb dit bit in de cross gereden met één van mijn paarden.
Dit bit zou zeker niet mijn keuze zijn voor een jong paard. Dan zou ik net als Maflinger voor een kneveltrens kiezen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:16

Ik dacht al, wat een bekende tekst Maflinger. :+

Klopt, bij bitten als Filet baucher heb je tijdens normaal rijden geen hefboomwerking. Die treedt pas op als het paard zijn hoofd enorm hoog houdt en jij je handen erg laag.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 23:52

Maflinger , zo eentje maar dan ongebroken.

http://www.medhorses.de/Gebisse/AppleMo ... detail(860).aspx

Zo eentje dus.
Een knevel maakt nog niet zo zeer goed bij haar, zij heeft echt zo een ongebroken happy mouth nodig, daar loopt ze het fijnst op.
Ik had deze toevallig nog liggen en ik moet zeggen ze reageert er echt super goed op.
Maar ik twijfelde dus door die hefboom.