[WN] Welke maat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DennisXXL

Welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:53

Hoi,
Ik zit er over te denken binnenkort een westerzadel aan te schaffen maar welke maat moet ik hebben?
Mijn pony is een E pony connemara. Hij is nu nog vrij smal maar zal nog een beetje uitbreden omdat hij nog jong is.
Ik ben nu 14 en 1.58. weeg 45 kilo en zal niet super veel meer groeien.

Welke maat is ongeveer voor mij en mijn pony goed?

beestenfreak

Re: Welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:58

maten verschillen per merk. het beste is om een zadelpasser te laten komen (met tweedehands zadels).
hou er wel rekening mee dat je voor een goede tweedehands al snel rond de 600/700 euro kwijt bent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:26

Ik denk dat je met 60/65 cm zadellengte echt wel aan het max zit wat je qua rugt kunt hebben.
Qua zitmaat zou je aan een 14" genoeg hebben. Je zou dus kunnen kijken naar een wat breder model kinderzadel. Die zijn meestal net iets korter in lengte.
Als je boomloos zou overwegen heb je wat meer speelruimte in lengte voorzover het zadel soepel genoeg is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:43

Maat voor je pony is niet via het internet te bepalen. Westernzadel merken hebben de irritante gewoonte om ieder hun eigen maatvoering te hanteren. Dus een full quarter bij het ene merk kan zomaar veel kleiner zijn dan een full quarter bij een ander merk.. De enige oplossing is iemand te zoeken die in tweedehands zadels doet en zadelpasser is en die vragen om te komen passen. Tenzij je een nieuw zadel zoekt natuurlijk, dan moet je iemand die daaraan doet laten komen. Maar dat laatste is natuurlijk wel wat duurder. Maar goed, ik ken je budget natuurlijk niet :)

Waar woon je? Misschien kan iemand een passer aanbevelen die bij jou in de buurt zit.

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:05

Omgeving nijmegen
Ik heb een laag budget want het is voor erbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:15

Dan zou ik het afraden om te doen omdat je dan veelal in de goedkope troep terecht komt óf doorsparen tot je voldoende geld hebt om een fatsoenlijk zadel te kopen.
Het is wel de rug van je paard waar je het over hebt ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:19

Laag budget voor een fatsoenlijk tweedehands westernzadel betekent tussen de 500 en 800 euro. Normaal budget is tussen de 800-1500 euro. Als je lager zit dan 500 dan zou ik het zeker niet doen om de reden die dubbeldun geeft.