Te grote kont voor zadel he?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Te grote kont voor zadel he?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:43

Dit is mijn nieuwe fjord met zijn zadel dat we erbij kregen, een 17,5 inch. Ik zat er maar even op, daarom de beugels niet op de goede maat gemaakt..
Maar het lijkt mij dat het zadel veel te klein is voor mijn kont? Ik las dat je er een platte hand achter moet kunnen leggen, dat kan dus niet helemaal.

Ik had dus een precies hetzelfde zadel (wintec wide met verwisselbare boom) gevonden, die dus beter voor mijn kont is, maar dat is dus waarschijnlijk te lang voor het paard?

Een zadel met 17 inch kussens en 18 inch zitting laten aanmeten heb ik eerst geen geld voor, ik woon op Terschelling dus om met het paard over de boot te gaan om het op maat te laten maken word een erg erg dure klus..

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MIPTPB7L.jpg

upendo

Re: Te grote kont voor zadel he?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:45

Voor het mooie vind ik hem iets te kort ja, maar als je de beugels een stuk langer maakt en echt 'in' je zadel gaat zitten, wordt het beeld dan niet heel anders al?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:46

ja idd dat zal schelen.. wat zal erger zijn? Een iets krappe zitting, of een tikje te lang zadel voor het paard?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:47

Kijk eerst eens hoe je zit met de beugels op goede lengte en dan zelf ook rechtop zitten. Het lijkt dat je lekker onderuit zit als op een luie stoel. Sorry als het niet zo is.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:48

martine0503 schreef:
Kijk eerst eens hoe je zit met de beugels op goede lengte en dan zelf ook rechtop zitten. Het lijkt dat je lekker onderuit zit als op een luie stoel. Sorry als het niet zo is.

Ja je hebt gelijk, ik rijd normaal barefoot, dit was even wennen haha..

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:48

In mijn ogen geen van beide maar als je moet kiezen dan liever een te krappe zitting.
Een te lang zadel is slecht voor zijn rug.
Maar een te klein zadel kan ook slecht zijn voor je eigen rug doordat je anders gaat zitten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:48

Het is dan toch kiezen tussen twee kwaden..

Ik zie dat je een barefoot te koop hebt, heb je al eens geprobeerd die op je fjord te passen? :)
Misschien past het en zit je daar al veel beter in! :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:50

Dit zadel past je inderdaad niet zo mooi, op deze manier kom je zo ver op de lepel te zitten dat je waarschijnlijk voorover zult vallen bij het rijden. Vanaf de foto kan ik het niet zo goed zien, maar de achterste kussens lijken niet tot achter de laatste rib te komen, dus ik denk dat er best een 18 inch op zou passen. Die halve inch zal zoveel niet schelen :)

Inderdaad denk ik ook dat je al anders zult zitten als je je beugels lang maakt, maar veel meer ruimte zul je niet overhouden.

Ik denk, wereld, dat je áls je dan moet kiezen, een zadel moet nemen wat voor jezelf wat te krap is. Maar, een zadel waar een ruiter niet fijn in zit (lees: in onbalans is) zal voor een paard ook niet fijn zijn.
Laatst bijgewerkt door tennan op 26-09-12 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:51

Ik vind het wel aan de krappe kant, maar het kan inderdaad schelen als je je beugels wat langer doet. Heb je daar een foto van? En kom je nu tegen de voorboom aan?
Een zadel dat te krap is voor de ruiter is niet fijn voor het paard omdat er al snel te veel druk op de lepel komt, waardoor de achterkant van het zadel als het ware in de rug prikt. Een te lang zadel is weer niet prettig omdat het zadel over de ribben valt en dus op de weke delen van de rug drukt. Als ik zo naar de foto kijk, zal een langer zadel toch echt te lang worden. Deze kan zo te zien maar nét. Maar dat kun je beter voelen door de laatste rib op te zoeken (laag beginnen, is makkelijker) en dan de rib schuin omhoog te volgen (naar voren dus).

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:51

upendo schreef:
Het is dan toch kiezen tussen twee kwaden..

Ik zie dat je een barefoot te koop hebt, heb je al eens geprobeerd die op je fjord te passen? :)
Misschien past het en zit je daar al veel beter in! :)

Heb ik geprobeerd, maar daar heb ik een maat 2 van. het drukpunt ligt niet te ver naar achter maar zo een zadel is zo groot en log dat het er voor de niet-kenners veel te groot uit ziet :(
Laatst bijgewerkt door wereld op 26-09-12 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:53

Maar als het past, dan zie ik het probleem niet zo..
Dan zou ik liever een zadel erop hebben waar alleen mensen zonder verstand van paarden(zadels) over vallen, in plaats van een niet passend zadel..

Dan kan je onder tussen in ieder geval doorsparen voor een mooi zadel! :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:54

_Dune_ schreef:
Ik vind het wel aan de krappe kant, maar het kan inderdaad schelen als je je beugels wat langer doet. Heb je daar een foto van? En kom je nu tegen de voorboom aan?
Een zadel dat te krap is voor de ruiter is niet fijn voor het paard omdat er al snel te veel druk op de lepel komt, waardoor de achterkant van het zadel als het ware in de rug prikt. Een te lang zadel is weer niet prettig omdat het zadel over de ribben valt en dus op de weke delen van de rug drukt. Als ik zo naar de foto kijk, zal een langer zadel toch echt te lang worden. Deze kan zo te zien maar nét. Maar dat kun je beter voelen door de laatste rib op te zoeken (laag beginnen, is makkelijker) en dan de rib schuin omhoog te volgen (naar voren dus).

hmm ja lastig is dit, denk dat het lastig gaat worden om een zadel te vinden die ons alle2 past..

Ik kan geen ander zadel kopen, zonder deze verkochtr te hebben. Ik heb nu een koper voor dit zadel, en een 18 inch (verder zelfde zadel) wat ik kan kopen maar ik twijfel nu echt wat ik moet doen???

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:55

Je kan eens kijken naar andere merken die korter uitvallen, zoals Thorowgood en Kent & Masters. Maar ik lees dat je niet op het vasteland woont, dat wordt lastiger met passen. Heb je geen stalgenoten of paardenkennissen waar je een paar zadels van kan proberen?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:56

upendo schreef:
Maar als het past, dan zie ik het probleem niet zo..
Dan zou ik liever een zadel erop hebben waar alleen mensen zonder verstand van paarden(zadels) over vallen, in plaats van een niet passend zadel..

Dan kan je onder tussen in ieder geval doorsparen voor een mooi zadel! :)

Ja daar heb je gelijk in, alleen zijn er helaas (en dat is terecht) veeel mensen die geen verstand van barefoot hebben, en dat het om het zitgedeelte gaat waar de druk op komt.
Het zag er bijna zielig uit vond ik zelfs ;)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:57

_Dune_ schreef:
Je kan eens kijken naar andere merken die korter uitvallen, zoals Thorowgood en Kent & Masters. Maar ik lees dat je niet op het vasteland woont, dat wordt lastiger met passen. Heb je geen stalgenoten of paardenkennissen waar je een paar zadels van kan proberen?

'

ja veel keuze is hier helaas niet, ook moet hij flink afvallen, de vorige eigenaars hebben hem een beetje te veel eten gegeven *D
dus vandaar dat ik weer een met verwisselbare boom wil
Laatst bijgewerkt door wereld op 26-09-12 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:58

wat zal een halve inch schelen? toch maar iets van anderhalve cm?

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:58

als die wintec ook 17,5 inch is,zelfde lengte als huidige zadel zou ik voor die gaan als je daar beter inzit. als jij beter zit is dat ook beter voor het paard. niet aanvallend bedoeld.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:59

ik zou niet iets laten, omdat een ander iets kan 'vinden'.

Iedereen heeft toch wel een mening, en als de barefoot gewoon past, en jou ook past. dan is 1+1 toch 2?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:59

wumdydumpy schreef:
als die wintec ook 17,5 inch is,zelfde lengte als huidige zadel zou ik voor die gaan als je daar beter inzit. als jij beter zit is dat ook beter voor het paard. niet aanvallend bedoeld.

Wat bedoel je?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:00

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:01

ja goed idee, ik zal morgen een foto gaan maken, paard staat op het moment niet bij huis en heb geen foto nog gemaakt..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:02

wereld schreef:
_Dune_ schreef:

'

ja veel keuze is hier helaas niet, ook moet hij flink afvallen, de vorige eigenaars hebben hem een beetje te veel eten gegeven *D
dus vandaar dat ik weer een met verwisselbare boom wil

De merken die ik noem hebben ook een verwisselbare voorboom.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:03

o oke dat wist ik niet sorry

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:04

wereld schreef:
wumdydumpy schreef:

Wat bedoel je?

het zadel wat bij je fjord is is 17,5 inch zeg je en de wintec die je hebt gezien is exact hetzelfde, dus dan is die toch ook 17,5 inch en dus niet te groot tov van je paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:08

Veel merken hebben verwisselbare boom, wat overigens niet zegt dat zadel dan ook past
als paard dikker wordt of afvalt, zadel is meer dan een kopijzer.

Er zijn merken met relatief korte kussens en toch zitting die groot genoeg is voor de ruiter.
Voor mijn fjord heb ik een bates caprilli (verw. boom), maar rijdt haar nu meestal met een grand gilbert
van mijn andere paard, omdat ik niet met 2 zadels ga slepen.
(Op mijn fjord passen gewoon 18 inch zadels)

Ik zo wel gaan voor passend zadel, want bij te klein zadel voor ruiter, komt er zoals gezegd
veel druk op de achterkant van de kussens via de lepel waar je dan te ver achter op zit,
ook niet echt fijn voor het paard.

Als je barefoot goed past, ga je daar toch mee rijden?
Geen verstand van hoe die horen te passen overigens.