Aangepast zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Aangepast zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:31

Hallo,

Ik ben aan het rondkijken naar een aangepast zadel.
Zelf kan ik op een gewoon zadel niet (lang) rijden.
Dit komt omdat ik een spierziekte heb en hyper mobiel ben. Daarom kan er dus niet te veel druk op mijn gewrichten staan. Bij rijden met zadel krijg ik veel last van mijn enkels, knieen en heupen. Nu rijd ik al enkele tijd rond met barebackpad, wat opzicht goed gaat. Het nadeel aan een barebackpad is dat ik er moeilijk op kan komen, en ik toch minder stevig zit mocht hij er vandoor gaan/bokken/gek doen. Daarom wil ik graag toch weer met een zadel gaan rijden.

Waar ik naar opzoek ben:
17,5 inch
Brede/extra brede boom maat (fjord)
NIET TE DUUR! (ik weet dat je voor heel veel geld heel veel kan krijgen, maar dat budget heb ik daar nu niet voor)
Kleur/staat/type maakt me echt niet uit, als ik er maar mee kan rijden
moet veel steun en stevigheid bieden, dikke zachte wrongen en een diepe zit.
Zo min mogelijk druk/spanning geven op de genoemde gewrichten.

Zelf heb ik zitten denk aan van die verende beugels, waarmee ik de druk op mijn enkels zou kunnen ontlasten.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben benieuwt of jullie nog iets weten, en of ik eventueel een "gewoon" zadel zou kunnen laten verbouwen? Stel ik koop een "gewoon" zadel, zou ik dit dan aan kunnen passen door middel van aparte beugels, extra wrong oid? of valt hier niet aan te beginnen.

Alvast bedankt!

Shadow0

Re: Aangepast zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:13

Het is niet precies wat je vroeg, maar er zijn erg enthousiaste fans van de Christ-zadels: [HAR] Ervaring Christ Iberica Plus BBP : barebackpads maar met toch wel een stukje extra stevigheid, en (in combinatie met een goede pad eronder) ook prima met beugels te gebruiken, dus meer als boomloos zadel. Als je zin hebt om 103 pagina's fanmail door te lezen ;)
Voor het opstappen kun je dan [BRT] opstaphulp overwegen. (Wordt ook in het eerdere topic besproken.)

Verende beugels kun je overigens zonder problemen op een gewoon zadel gebruiken.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:02

qua zadel zou ik het zo even niet weten.

ik rijdt zelf erg fijn met Flexi beugels van Sprenger.
ik heb zwakke enkels & kniepijn + rug irritatie met veel druk op de ruggengraat.
ik kan heerlijk pijn-vrij rijden & ik kan zelfs na dik 2 uur op het paard rijden nog zonder pijn afstappen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:09

Heb je geprobeerd met een western zadel te rijden? Een vriendin van mij heeft ook een spierziekte (haar gewrichten zijn te flexibel) Om de druk van haar knieën af te laten nemen werd haar aangeraden door artsen om western te rijden. Hoe het verhaal precies ging weet ik niet maar misschien weet een western rijdende bokker daar meer over dan ik als dressuur kakker

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:38

Het lijkt me een heel goed idee om sowieso verende beugels te proberen. Verlicht vooral de schokken op je enkel en knie (zou zelfs voor de paardenrug beter zijn).

Verder ben ik zelf erg fan van Barefoot. Ik weet niet of het een probleem is om breed te zitten? Je zit natuurlijk op je BBP ook op een O vorm en niet op een A zoals bij boomzadels.

De London zou misschien wel wat voor je zijn. Scheelt dat je Barefootzadels redelijk makkelijk een week kunt testen, dus wat dat betreft zou ik zeggen: probeer of het wat voor je is. De zadels zitten iig erg zacht en 'drukken' je daarmee weinig in een houding. Terwijl ze wel degelijk veel steun geven.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:27

Met de beweegbare beugels kom je al een heel eind, dit scheelt een hoop. Verder misschien toch doorsparen voor een WOW. Sinds dat ik mijn WOW zadel heb merk ik veel verschil in de pijn bij de heupen en knieën. Juist omdat een WOW smal kan zijn in de zit en breed voor de paardenrug is het zowel voor paard en ruiter comfortabel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:34

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:37

Safiera schreef:
Het lijkt me een heel goed idee om sowieso verende beugels te proberen. Verlicht vooral de schokken op je enkel en knie (zou zelfs voor de paardenrug beter zijn).

Verder ben ik zelf erg fan van Barefoot. Ik weet niet of het een probleem is om breed te zitten? Je zit natuurlijk op je BBP ook op een O vorm en niet op een A zoals bij boomzadels.

De London zou misschien wel wat voor je zijn. Scheelt dat je Barefootzadels redelijk makkelijk een week kunt testen, dus wat dat betreft zou ik zeggen: probeer of het wat voor je is. De zadels zitten iig erg zacht en 'drukken' je daarmee weinig in een houding. Terwijl ze wel degelijk veel steun geven.

ik zou ook een barefoot zeggen , maar ik denk meer aan de barrydale .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:31

Ik zou ook zeggen probeer eens een Barefoot uit.