Neusriem voor sterke fjord.. welke ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

batfull

Neusriem voor sterke fjord.. welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 22:35

Beste bokkers,
Ik heb momenteel een hoofdstel zonder neusriem of iets dergelijks.
Heb mijn pony nog niet zolang, en dit was het hoofdstel dat ik erbij kreeg.
Nu heb ik ondervonden dat ze echt sterk is met rijden, en van verschillende mensen de tip gekregen om toch maar een neusriem aan te schaffen.
Nu heb ik er zelf niet veel verstand van, maar vind zo'n hoge neusriem er het mooist uit zien.
Zou dit werken, of kan ik beter een ander soort neusriem nemen of een gecombineerde of iets dergelijks ?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:37

Waarom zou een neusriem je paard minder sterk maken?
Het is alleen bedoeld om je bit stiller te laten liggen. Wel kan je de aansnoerneusriem lekker aantrekken zodat hij zijn mond niet kan openen, maar daar is het niet voor bedoeld. Al gebruiken veel mensen het wel zo.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 25-09-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:37

Van een neusriem wordt je paard niet minder sterk.

Wat doet 'ie precies? Grijpt hij z'n bit beet of doet hij z'n mond open wanneer je rijdt?

In elk geval is het sterk maken door het paard niet iets dat je met harnachement kunt oplossen. Je kunt het hooguit een tijdje maskeren maar ook daarvoor gaat een neusriem niet helpen. Een neusriem is om de mond (lage neusriem) of de kaken (hoge neusriem) dicht te binden.

batfull

Re: Neusriem voor sterke fjord.. welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 22:54

oh nee, dat is ook totaal niet de bedoeling. heb het zelf helemaal niet zo op die aansnoerneusriemen, en dan helemaal niet om ze zo belachelijk strak dicht te trekken. het is alleen zo dat bij buitenrijden ofzo ze graag terug wil naar stal en ze dan echt bijna niet te houden is, dan trek je toch best wel wat aan het bit, en heb inderdaad liever dat het ook wat stiller in der mond is. dus maakt het dan eigenlijk niet uit wat voor neusriem ik erbij neem ?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:56

Een neusriem zal het trekken op de terugweg niet verminderen.
Veel overgangen rijden, laat haar doen wat jij wil.
En geef haar geen eten als je terug op stal komt.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:02

Een neusriem is wel prettig als ze inderdaad zo hard trekt om terug te gaan. Dan heeft het echter niet als werking dat ze minder hard trekt, maar dat jij niet per ongeluk het bit door haar mond trekt.
De werking van de verschillende neusriemen kan ik je helaas niet uitleggen maar als het goed is kun je die info wel in de ruiterzaak krijgen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:03

Dus je wil een neusriem zodat het bit stil ligt wanneer je aan de teugels trekt? Super zeg.

Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is je afvragen waarom je paard zo doet, en vooral meegeven in je teugels. Als jij meegeeft kan je paard niet trekken.

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 23:04

Fem_daf schreef:
Een neusriem is wel prettig als ze inderdaad zo hard trekt om terug te gaan. Dan heeft het echter niet als werking dat ze minder hard trekt, maar dat jij niet per ongeluk het bit door haar mond trekt.
De werking van de verschillende neusriemen kan ik je helaas niet uitleggen maar als het goed is kun je die info wel in de ruiterzaak krijgen!

Dat is inderdaad wat ik bedoel, ervoor zorgen dat ik het bit niet perongeluk door der mond trek inderdaad ! Oke dankjewel voor de tip, dan zal ik daar eens informeren.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:08

Koper schreef:
Dus je wil een neusriem zodat het bit stil ligt wanneer je aan de teugels trekt? Super zeg.

Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is je afvragen waarom je paard zo doet, en vooral meegeven in je teugels. Als jij meegeeft kan je paard niet trekken.

Natuurlijk neem je de oorzaak niet weg, maar met een neusriem maak je het wel even wat prettiger en veiliger voor paard en ruiter in de periode dat je aan de oorzaak werkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:08

Als jij niet trekt kun je dat bit ook niet door de mond heen trekken ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:19

Ook met neusriem kan je het bit door de mind trekken.
Daartegen kan je ook een kneveltrens nemen, of bitringen willen ook wel eens helpen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:25

Je moet rijles nemen. Echt. Je paard gaat gewoon aan de haal met jou. Dat is gevaarlijk op een buitenrit .

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 23:29

Jetta schreef:
Je moet rijles nemen. Echt. Je paard gaat gewoon aan de haal met jou. Dat is gevaarlijk op een buitenrit .

Dat heb ik natuurlijk ook en ga echt niet alleen naar buiten. maar is ook met rondje over het erf stappen ofzo. men instructrice heeft me juist aangeraden toch een neusriem aan te schaffen..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:31

Waarom neem je geen kneveltrens?
Ligt van zichzelf al stiller in de mond, en mocht je pony er vandoor gaan kan je hem beter om trekken.

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 23:36

xSCWx schreef:
Waarom neem je geen kneveltrens?
Ligt van zichzelf al stiller in de mond, en mocht je pony er vandoor gaan kan je hem beter om trekken.

Oke, zal hier eens naar gaan kijken. dankjewel voor de tip.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:46

Mensen waarom zo bot echt, kan het wat vriendelijker? Vriendelijkheid spat er van af. Ze wilt graag tips/meer informatie en kijk hoe jullie die informatie geven, alsof ze achterlijk is.

Iedereen trekt wel eens en ook jullie. Is het niet bewust dan wel onbewust en niet tegen mij zeggen dat je niet trekt want daar geloof ik geen reet van.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:48

Ik denk dat je mijn berichten verkeerd opvat.
Ik wil aan ts duidelijk maken dat een neusriem niks verhelpt aan trekken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:50

xSCWx schreef:
Ik denk dat je mijn berichten verkeerd opvat.
Ik wil aan ts duidelijk maken dat een neusriem niks verhelpt aan trekken.

Dan niet aan jou gericht maar aan koper. Ze vraagt wat voor neusriem ze het best kan kopen, niet wat een neusriem niet verhelpt. Lezen blijkt ook een vak apart te zijn

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:57

Weleens aan een sidepull gedacht ?
Is misschien ook het proberen waard ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:58

Hoe komt het dan dat ik mijn paard, dat ik zonder neusriem rijd en dat toen ik hem net had een dikke onderhals had van het gehang op het bit, kan rijden zonder dat hij steun op dat bit zoekt en dus zonder dat hij trekt? En ik heb een bustrens, niks bijzonders aan, en er is nog nooit een bitring door de mond heen gegaan.

TS heeft niks aan een neusriem voor dit probleem. Punt. Tuurlijk kan ze een neusriem gebruiken maar dat zal geen oplossing zijn. Enige waar een neusriem voor dient is het aankleden van het hoofd en het dichtbinden van mond en/of kaken. En ja, met een neusriem zal het bit wat stiller liggen. Mijn vraag is daarom: wil TS aan het bit blijven rukken en dit dan maskeren met een neusriem of wil ze van het getrek van de fjord af ;)

Conclusie: het maakt geen ene reet uit wat voor neusriem ze koopt. Niet voor het probleem waar ze een oplossing voor zoekt, namelijk het trekken. Aangezien een neusriem geen oplossing is voor dit probleem.

Snap je het nu Batlow?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 00:02

Koper schreef:
Hoe komt het dan dat ik mijn paard, dat ik zonder neusriem rijd en dat toen ik hem net had een dikke onderhals had van het gehang op het bit, kan rijden zonder dat hij steun op dat bit zoekt en dus zonder dat hij trekt? En ik heb een bustrens, niks bijzonders aan, en er is nog nooit een bitring door de mond heen gegaan.

TS heeft niks aan een neusriem voor dit probleem. Punt. Tuurlijk kan ze een neusriem gebruiken maar dat zal geen oplossing zijn. Enige waar een neusriem voor dient is het aankleden van het hoofd en het dichtbinden van mond en/of kaken. En ja, met een neusriem zal het bit wat stiller liggen. Mijn vraag is daarom: wil TS aan het bit blijven rukken en dit dan maskeren met een neusriem of wil ze van het getrek van de fjord af ;)

Conclusie: het maakt geen ene reet uit wat voor neusriem ze koopt. Niet voor het probleem waar ze een oplossing voor zoekt, namelijk het trekken. Aangezien een neusriem geen oplossing is voor dit probleem.

Snap je het nu Batlow?

Ik snapte het al voor jij dit vertelde, jij hoeft mij niks wijs te maken. Ik vind het alleen verschrikkelijk dom dat de reacties zo bot moeten. Ik weet niet wat de definitie van vriendelijk bij jou thuis is maar dit past niet in mijn straatje. Ga andere mensen vervelen met je kennis op een botte manier.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 00:14

Zoals al eerder is aangegeven, een neusriem is geen oplossing voor je probleem ts. Maar ik wou toch even reageren o.a op Koper die er uit springt met haar eenzijdige reacties. Zeker nog nooit de moeite gedaan te begrijpen dat vanaf een bepaalde lengte in de neusriem deze enkel nog onder sier valt. Ipv te overdrijven en te zeggen dat het altijd dient om kaken dicht te binden? Heb je ook een onderbouwing voor je post? Waarin je kan aantonen dat iedere neusriem gebruikt wordt om de neus te snoeren? Ben benieuwd. Om nog maar even te benadrukken dat een ruim afgestelde neusriem niks dichtsnoerd. En dat er wel degelijk paarden bestaan die zo gereden worden dat ze geen behoefte voelen hun mond te openen, vanuit comfort, geen angst. (met welke neusriem dan ook, of juist geen enkele) Daarbij gaat een neusriem er echt niet voor zorgen dat het bit stiller ligt, zou praktisch zijn, maar het is 'helaas' nog altijd de taak van de ruiterhand.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:29

Als je fjord alleen trekt op de terugweg op buitenrit kan het heel effectief zijn om consequent een ophouding te geven en bij niet luisteren gewoon om te keren en weer een flink stuk terug te rijden. Laat hem/haar de link leggen dat hard naar huis willen juist het tegenovergestelde oplevert.

Ik zou hier niet met materialen gaan zitten knoeien, maar als eerste stap het eerst meer rijtechnisch proberen op te lossen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:34

Zeker met een hoge neusriem zal dat geen enkel effect geven TS. Als het goed is komt zo'n neusriem nog niet in de buurt van het bit. Je geeft aan (terecht) dat je niet van het 'dichtsnoeren' bent. Dus dan heeft het ook geen effect op het dichthouden van de kaken. Mocht je dat al willen, lijkt me niet.

Dus een neusriem gaat het niet oplossen. Het rechtzetten van de verhouding tussen jullie lijkt me een beter beginpunt.

Werk aan gehoorzaamheid en gevoeligheid op de hulpen. Neem les. En ga dán pas weer naar buiten.

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 10:26

Dankjewel voor jullie reacties. Ik ben sowieso niet van plan alleen naar buiten te gaan, maar dan zal ik inderdaad gewoon eerst blijven oefenen op het erf enzo. Ik heb al les, en juist die instructrice had me een neusriem aangeraden, maar als jullie zeggen dat dat niks uitmaakt weet ik ook niet waarom ze dat aanraadde. Ik denk dat ik dan gewoon een hoge neusriem neem voor de sier ! En lekker blijf werken met men paardje.