Een staldeken als onderdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Een staldeken als onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 21:31

Hoi, ik heb een harry's horse winterdeken van volgensmij rond de 250 gram. Er zit een afneembare hals bij.

Ik wil er graag een onderdeken onder doen dit jaar, omdat ze toch altijd wel een hele dikke vacht over houd. Dus ik ben nu al begonnen met 's nachts de deken erop, en dan doe ik als het wat kouder word de hals erbij, en als het nog kouder word, komt de onderdeken erbij.

Alleen vroeg ik me nou af, is een onderdeken nou wel zo ideaal? Het schuift denkik enorm want mijn pony is nogal bewegelijk.. :+ dus leek het me eigenlijk ook wel handig om er een staldeken onder te leggen. Maar kan dit kwaad? En krijgt mijn pony daar geen schuurplekken van?

Wat is nou het voordeel van een stal / onder deken ten opzichte van de ander?

xx

Ceriadwen

Re: Een staldeken als onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:33

Ik heb altijd een staldeken eronder gehad en heeft mijn paard nooit wat van gehad. Heb er de afgelopen 2 jaren ( andere stal en nog kouder snachts) op de koudste momenten nog een extra onderdeken onder gehad, onder de staldeken.. met als gevolg dat hij half kaal was van het schuren. Dit jaar doe ik er maar een borstbeschermer onder, en voor de jongste de onderdeken en mijn grote paard krijgt gewoon weer een staaldeken eronder.

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:35

ik heb bij die van mij als ik hem geschoren heb, staldekens onder de buitendeken. staat 24/7 buiten. maar ook buitendeken over buitendeken is geen probleem bij mij. ik heb een andalusier, als de maat van het deken goed is zou het volgens mij niet veel kwaad kunnen....

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:36

Zelf heb ik geen ervarig met onderdekens. Een staldeken kan volgens mij geen kwaad, maar ze krijgen er wel schuurplekken van, (als er geen loopsplitten inzitten) als ze er steeds mee lopen enz. Tenminste, dat kreeg mijn pony.
Ik zou het dus niet doen.
Laatst bijgewerkt door tossielove op 25-09-12 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:37

tossielove schreef:
Zelf heb ik geen ervarig met onderdekens. Een staldeken kan volgens mij geen kwaad, maar ze krijgen er wel schuurplekken van, (als er geen loopsplitten inzitten) als ze er steeds mee lopen enz.

Dat had ik dus met een onderdeken. Tis denk ik maar net hoe het valt en hoe gevoelig je paard erop reageert.

KikixH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:39

Kan geen kwaad. Maar als ze naar buiten gaan of in de molen etc, wel er afhalen anders krijg je dus kale plekken..

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:40

Ceriadwen schreef:
Ik heb altijd een staldeken eronder gehad en heeft mijn paard nooit wat van gehad. Heb er de afgelopen 2 jaren ( andere stal en nog kouder snachts) op de koudste momenten nog een extra onderdeken onder gehad, onder de staldeken.. met als gevolg dat hij half kaal was van het schuren. Dit jaar doe ik er maar een borstbeschermer onder, en voor de jongste de onderdeken en mijn grote paard krijgt gewoon weer een staaldeken eronder.

Mijn pony kreeg door de borstbeschermer op een andere plek enorme schuurplekken, dus toch maar na een jaar weer een nieuwe winterdeken gekocht..

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:40

Ceriadwen schreef:
tossielove schreef:
Zelf heb ik geen ervarig met onderdekens. Een staldeken kan volgens mij geen kwaad, maar ze krijgen er wel schuurplekken van, (als er geen loopsplitten inzitten) als ze er steeds mee lopen enz.

Dat had ik dus met een onderdeken. Tis denk ik maar net hoe het valt en hoe gevoelig je paard erop reageert.

Ja, dat denk ik ook.
TS: gewoon even een paar dagen testen wat het beste gaat!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:42

margjex schreef:
Ceriadwen schreef:

Mijn pony kreeg door de borstbeschermer op een andere plek enorme schuurplekken, dus toch maar na een jaar weer een nieuwe winterdeken gekocht..

Nou die sla ik dan ook maar over. Kaal is dan maar kaal en anders is het mazzel hebben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:44

Als een deken goed past, past er meestal geen onderdeken onder, tenzij het een echte onderdeken betreft die past bij de deken (vorm en materiaal).
Daarbij creëer je een 'tochtlaag' tussen de 2 dekens omdat het bovenste deel van een staldeken niet is gemaakt om te isoleren, maar om te beschermen tegen vuil, etc.
Kortom, niet zo'n goede oplossing.
Daarbij: Borstbeschermers camoufleren het probleem van slecht passende dekens. Dat zorgt uiteindelijk wel voor problemen met bindweefsel etc.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:55

Voor het mooie zou mijn paard een 205 aan moeten, maar dan heeft hij koude billen, dus moet er een 215 op, die zit nooit overal helemaal super en helemaal ok. Tenzij ik er een op maat zou laten maken.

Leg ik een 205 op, steken zijn billen uit, leg ik een 215 op, dan heeft meneer ruimte om zijn voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:01

Ceriadwen schreef:
Voor het mooie zou mijn paard een 205 aan moeten, maar dan heeft hij koude billen, dus moet er een 215 op, die zit nooit overal helemaal super en helemaal ok. Tenzij ik er een op maat zou laten maken.

Leg ik een 205 op, steken zijn billen uit, leg ik een 215 op, dan heeft meneer ruimte om zijn voorkant.

Dan zou je ook eens kunnen kijken naar Amigo dekens. Die hebben ook tussen maten geloof ik. Ze hebben namelijk ook maat 198.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:52

Voor een paar dagen uit proberen gaat wel moelijk denk ik, haha. Je koopt er dan toch een, en dan heb je al dat geld al uitgegeven :+

Ik heb een maat 175 op mijn pony liggen.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:35

x_Heidi schreef:
Voor een paar dagen uit proberen gaat wel moelijk denk ik, haha. Je koopt er dan toch een, en dan heb je al dat geld al uitgegeven :+

Ik heb een maat 175 op mijn pony liggen.

o ja :') ik dacht op een of andere manier dat ze al een staldeken had :+ mocht TS die hebben dan zou ze het natuurlijk kunnen proberen :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:58

Wij gebruiken altijd ee staldeken als onderdeken. Mijn ervaring heeft geleerd dat onderdekens vaak een mindere pasvorm hebben en makkelijker schuiven e.d.. Zo is het vaak zo dat een onderdeken geen loopsplit heeft en dat vind ik nou juist zo belangrijk.

Je moet er wel goed op letten dat de deken die je als onderdeken gebruikt een soepele dunne buitenstof heeft, dus geen 600 of 1200 Dernier maar gewoon van dat dunne nylon of katoen. Wij gebruiken hier altijd HH dekens voor. De Highliner is helemaal ideaal als onderdeken. Let er alleen wel op dat je buitendeken hoog genoeg opgesneden is zodat de onder/staldeken er niet onderuit komt.

Van die borstbeschermers vind ik trouwens een verschrikking :( .